سرزمینی بدون مرد؛ احداث اولین شهر ویژه بانوان در عربستان سعودی

زنان > جهان
کشور عربستان سعودی قصد بنای شهری جدید را دارد که تنها مختص بانوان خواهد بود، به این شکل عربها در تلاشند قوانین محدود خود را درباره زنان با خواسته‌های زنان حرفه‌ای و خواهان مشاغل مختلف ترکیب و تعدیل کنند.

اینگونه به نظر می‌آید که از آژانس اداره املاک صنعتی عربستان سعودی یا MODON خواسته شده تا با احداث این شهر جنجالی، عربستان را در سطح دیگر کشورهای مدرن جهان بالا بکشاند. شهر زنان درحال حاضر طراحی شده و ساخت آن از سال آینده آغاز خواهد شد.

امید می‌رود با ساخته شدن چنین شهری، زنان جویای کار عرب بدون نیاز به مقابله با قوانین محدود کشور بتوانند کار مورد علاقه خود را انجام دهند. میزان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در این شهر ۵۰۰ میلیون ریال بوده و انتظار می‌رود حدود پنج‌هزار شغل در زمینه نساجی، داروسازی و تولید مواد غذایی در این شهر ایجاد شود.

باوجود اینکه قوانین اسلامی زنان را از کارکردن منع نمی‌کند اما آمارها نشان می‌دهند تنها ۱۵ درصد از زنان در عربستان به عنوان نیروی کار حضور فعال دارند.

درحال حاضر، شهرک‌های صنعتی عربستان از کارخانه‌هایی برخوردار هستند که مالکان آنها زنان عرب هستند، همچنین شرکت‌هایی وجود دارند که تعداد بسیار محدودی از زنان را استخدام می‌کنند. اما اکنون شهر صنعتی جدید تنها مختص زن‌ها احداث خواهد شد.

صالح الرشید معاون مدیر کل MODON می‌گوید این آژانس قصد دارد چندین شهرک صنعتی مشابه را در مناطق مختلف عربستان احداث کند. عربستان همچنین در راستای بازسازی نیروی کاری و تلاش برای وارد کردن زنان به بازار کار در تلاش است تا فروشنده‌های خارجی را توسط زنان عرب جایگزین کند.

برای مثال در تابستان سال جاری تمامی فروشندگان فروشگاه‌های آرایشی و عطر توسط زنان عرب جایگزین شدند. با این وجود کشور عربستان یکی از مشهورترین کشورهایی است که در آن محدودیت‌های زیادی برای زنان وجود دارد، تنها کشوری است که زنان در آن حق رانندگی ندارند و به تازگی حق رای دادن در سال ۲۰۲۴ را به دست آورده‌اند. همچنین عربستان برای اولین بار تعدادی ورزشکار زن را در رقابت‌های المپیک لندن ۲۰۱۲ شرکت داده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.