سرزمین اشغالی، مردم محصور، جهان بی‌تفاوت

جهان > خاورمیانه– گروه بین‌الملل:
مسجد‌‌الاقصی سه‌شنبه‌شب شاهد حضور بی‌سابقه ده‌ها هزار فلسطینی بود.

این مکان مقدس و تاریخی معمولا در ایام سال برای فلسطینیان محدود و دور از دسترس است. مردان و پسران جوان اجازه ندارند وارد حریم مسجد شوند، اما سه‌شنبه‌شب همزمان با یکی از شب‌های قدر، فلسطینیان اجازه یافتند از همه جا و حتی از کرانه باختری وارد مسجد‌الاقصی شوند. مقامات مسجد می‌گویند که بیش از ۳۰۰هزار نمازگزار سه‌شنبه‌شب در مسجد‌الاقصی بودند.

محدودیت‌های اعمال شده از سوی نظامیان اسرائیلی برای ورود فلسطینیان به مسجد‌الاقصی در مقابل دیگر تدابیر حساب‌شده صهیونیست‌ها و نقشه‌هایی که برای بیت‌المقدس می‌کشند، اهمیت کمی دارد. در دو سال گذشته که جهان عرب درگیر انقلاب و سرنگونی دیکتاتورها بوده‌است، صهیونیست‌ها به برنامه‌های خود برای یهودی‌سازی قدس، کم کردن سهم فلسطینیان از بیت‌المقدس، پیشروی و ساخت‌وساز در کرانه باختری و خلاصه هر کاری که اشغال را در سراسر فلسطین گسترش دهد، سرعت بخشیده‌اند.

همین دیروز اعلام شد مقامات اسرائیلی شهر بیت‌المقدس مجوز ساخت ۱۲برج مسکونی را در قدس به مساحت یک میلیون مترمربع صادر کرده‌اند. اداره امور قدس در سازمان‌ آزادیبخش فلسطین نسبت به این طرح هشدار داده و آن را اقدامی تحریک‌آمیز و خصمانه برشمرده‌است. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط، شورای شهرداری قدس تصمیم گرفته تا ۱۲مجتمع ساختمانی را در کوه‌های ابوغنیم بسازد و هر برج ۲۴تا ۳۳طبقه دارد.

مساحت این برج‌ها در این طرح به یک میلیون مترمربع می‌رسد. این در حالی است که اداره امور قدس در سازمان آزادیبخش فلسطین نسبت به ایجاد این مجتمع‌های مسکونی که در ورودی جنوبی شهر قدس است، هشدار داد. مقامات فلسطینی اعلام کرده‌اند که شهر بیت‌المقدس در ماه‌های اخیر به صحنه هجوم اسرائیلی‌ها برای ساخت‌وسازهای جدید تبدیل شده‌است.

بیت‌المقدس

این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیاست که میان دریای مدیترانه و بحر‌المیت واقع شده‌است. این شهر بیش از ۸۰۰هزار نفر جمعیت و ۱۲۵کیلومترمربع مساحت دارد و برای ادیان مسیحی، مسلمان و یهودی مقدس است. بیت‌المقدس در طول تاریخ طولانی خود دو بار ویران شده، ۲۳بار تحت محاصره قرار گرفته، ۵۲بار هدف حمله بوده و بارها تصرف و اشغال شده‌است.

رژیم صهیونیستی بعد از اشغال این شهر آن را پایتخت خود اعلام کرده‌، اما جامعه جهانی این وضعیت را به رسمیت نمی‌شناسد و می‌گوید که بیت‌المقدس شهری تقسیم شده میان فلسطینیان و اسرائیلی‌هاست. از نظر جامعه جهانی شرق بیت‌المقدس منطقه‌ای فلسطینی تحت اشغال نظامی اسرائیل است، اما این در حالی است که اسرائیلی‌ها خانه‌های فلسطینیان را در این منطقه تخریب می‌کنند و به جای آن خانه‌هایی برای یهودیان می‌سازند.

این تخریب خانه‌ها بارها و بارها مورد اعتراض مجامع جهانی همچون سازمان ملل و حتی طرفداران رژیم صهیونیستی همچون اتحادیه اروپا قرار گرفته‌است، اما این اعتراض‌ها روند تخریب خانه‌های فلسطینیان در شرق بیت‌المقدس و به جای آن ساختن خانه‌هایی برای یهودیان را حتی کند هم نکرده‌است.

غزه در محاصره، کرانه باختری در معرض تهدید

دیگر مناطق سرزمین اشغال شده فلسطین هم مانند بیت‌المقدس تحت فشار و تهدید صهیونیست‌ها قرار دارند. غزه پنج سال است که به‌خاطر انتخاب حماس در یک انتخابات آزاد، تحت محاصره قرار دارد. همین شهر تحت محاصره دو بار هدف حملات گسترده چندهفته‌ای بوده‌است. اکنون مردم غزه برای تأمین مایحتاج خود مجبورند با حفر تونل‌هایی در زیر زمین، از مصر مواد غذایی، سیمان برای خانه‌سازی، دارو برای درمان، موتورسیکلت، موتور خودرو و دیگر وسایل اولیه و ضروری زندگی را به‌صورت قاچاق به غزه منتقل کنند.

سازمان صهیونیستی رگاویم عمدتا در صحرای نقب در جنوب سرزمین‌های اشغالی و همچنین منطقه C از مناطق اشغالی کرانه باختری فعال است که ۶۰درصد از کل کرانه باختری را شامل می‌شود. این منطقه براساس توافقنامه سال ۱۹۹۵اسلو، تحت کنترل کامل ارتش اسرائیل است. تقریبا ۱۵۰هزار فلسطینی و ۳۰۰هزار شهرک‌نشین یهودی اکنون در منطقه C ‍ زندگی می‌کنند. شهرک‌های یهودی‌نشین براساس کنوانسیون چهارم ژنو غیرقانونی هستند. بعضی از این شهرک‌ها حتی براساس قوانین خود اسرائیل هم غیرقانونی به‌حساب می‌آیند.

براساس قوانین بین‌المللی، اسرائیل به‌عنوان یک قدرت اشغالگر در منطقه، مسئول تأمین نیازهای مردمی است که تحت کنترلش زندگی می‌کنند و اینجا منظور فلسطینی‌ها هستند. اما برای رگاویم اجرایی‌بودن قوانین بین‌المللی برای کنترل اسرائیل بر کرانه باختری محل بحث و تردید است. مدیر بخش بین‌الملل این سازمان راستگرای یهودی می‌گوید: موضع رگاویم این است که اصلا بحثی به نام اشغال اسرائیل وجود ندارد. این سازمان بر چارچوب حقوقی پیمان‌های اسلو در اجرای کارهایش در کرانه باختری تأکید و تکیه می‌کند و می‌گوید که رگاویم اکثر اطلاعاتش را با استفاده از اصل آزادی اطلاعات و از ادارات دولتی دریافت می‌کند.

این سازمان با استفاده از نرم‌افزار سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی موسوم به جی‌آی‌اس و همچنین عکاسی از منطقه، بر وجب به وجب خاک منطقه تسلط دارد. کارشناسان این سازمان با استفاده از اطلاعات فنی و جمع‌آوری اطلاعات میدانی، بهترین مکان‌های کرانه باختری را شناسایی می‌کنند تا شهرک‌های یهودی‌نشین را در این مناطق بنا کنند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که کارهای این سازمان، تخریب خانه‌های فلسطینیان در کرانه باختری را سرعت بخشیده است؛ به‌ویژه در تپه‌های جنوب الخلیل این تخریب‌ها بیشتر است و این همان منطقه‌ای است که فقیرترین فلسطینیان در آن زندگی می‌کنند. مقامات این سازمان آمار دقیقی از تعداد تخریب‌های خانه‌های فلسطینیان در نتیجه کار این سازمان ندارند، اما رگاویم اخیرا درخواست تخریب ۱۶۲خانه فلسطینیان را به دادگاه عالی اسرائیل داده‌است. یکی از مهم‌ترین نتایج کار این سازمان در معرض تخریب قراردادن روستایی در جنوب الخلیل است که بر اثر پیگیری‌های این سازمان، اکنون ممکن است با خاک یکسان شود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.