سرقت فرش به اسم مراکز قالیشویی!

۱۳م اسفند ،

برای گرفتار نشدن در دام این مجرمان، از شرکتهای قالیشویی که آگهی هایشان در روزنامه ها چاپ می گردد، استفاده کنید، زیرا اغلب مدارک این گونه شرکتها کنترل می گردد. البته تاکید می کنم چاپ آگهی در روزنامه ها سببی برای تایید فعالیت همه شرکتها نیست.

پلیس و کارشناسان دربارهٔ فعالیت بعضی تبهکاران در پوشش مراگز قالیشویی اخطار دادند. این درحالیست که در روزهای پایانی سال شاهد افزایش سرقت فرش در پوشش مراکز قالیشویی یا از روی دیوار خانه های ویلایی هستیم.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، همزمان با روزهای پایانی سال ایرانیان بر اساس رسمی قدیمی به خانه تکانی می پردازند. چند سال قبل که آپارتمان نشینی هنوز مد نشده بود، ایرانیان فرش ها را در پشت بام یا حیاط خانه می شستند اما طی سال های اخیر این کار به مراکز قالیشویی سپرده شده است. این مراکز با تبلیغات روزنامه ای و یا پخش تراکت در شهر به دنبال جذب مشتری در این ایام می باشند. اما از سوی دیگر بعضی تبهکاران که همیشه به دنبال فرصتی برای اقدامات مجرمانه خود می باشند از این فرصت استفاده کرده و در پوشش مراکز قالیشویی به سرقت قالی های شهروندان می پردازند.

هر ساله در روزهای پایانی سال پرونده های مشابه ای در این زمینه در پلیس آگاهی تشکیل می گردد . آنها بدون توجه به اخطار هایی که پلیس و کارشناسان می دهند باز هم بدون تحقیق و بر اساس آگهی هایی این مراکز در روزنامه ها فرش های خود را به آنها می سپارند. این مالباخته پس از شکایت ادعا می کنند وقتی با آگهی مرکز قالیشویی در روزنامه روبرو شدیم تصور کردیم فعالیت آنها قانونی است.

شرکت هایی که زود تعطیل می گردد

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در این رابطه به مهر گفت: در روزهای پایانی سال بعضی شهروندان فرش های خود را برای شستن به قالیشوئی ها می سپارند که این موضوع سبب شده بعضی تبهکاران با توزیع انواع آگهی های تبلیغاتی در کمین شهروندان باشند. این تبلیغات به صورت پخش کردن برگه های است که تنها یک شماره در آن ذکر شده است.

وی افزود: این شرکتها در تبلیغات خود هیچ اشاره ای به آدرس کارگاه قالیشویی خود نمی کنند. بعضی شرکتها با اجاره دفتر با اجاره ماهیانه بالا و تهیه اسناد جعلی، در این ایام به فعالیت پرداخته و پس از جمع آوری فرش های شهروندان با تعطیل کردن دفتر فرار می کنند. اعلام قیمت های پایین از سوی این تبهکاران ، ترفندی برای فریب مردم است.

این مقام انتظامی به شهروندان اخطار داد: برای گرفتار نشدن در دام این مجرمان، از شرکتهای قالیشویی که آگهی هایشان در روزنامه ها چاپ می گردد، استفاده کنید، زیرا اغلب مدارک این گونه شرکتها کنترل می گردد. البته تاکید می کنم چاپ آگهی در روزنامه ها سببی برای تایید فعالیت همه شرکتها نیست.

فرش روی دیوار کوتاه نیاندازید

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ تصریح کرد: بعضی هموطنان پس از شستن فرشهای خود، آن را برای خشک شدن روی دیوار یا پشت بام قرار می دهند که ممکن است مورد سرقت قرار گیرند. به همین سبب پیشنهاد می گردد فرش را در مکانی قرار دهید که به کوچه و خیابان مشرف نباشد.

سرهنگ محمدیان اخطار داد: شهروندان هنگام تحویل فرش ها به نمایندگان قالیشویی ها، کارت شناسایی آنها را به دقت بررسی کنند .همچنین مشخصات ظاهری آنها را نیز همراه با شماره پلاک خودرو یادداشت کنند تا در صورت بروز مشکلات احتمالی، پلیس بتواند مجرمان را شناسایی و دستگیر کند.

وی ادامه داد: شهروندان برای اطمینان بیشتر از صحت فعالیت این شرکتها، از اتحادیه قالیشویان نیز استعلام کنند.شرکتهایی که از طریق اتحادیه مجوز فعالیت می گیرند موظف به رعایت ۱۷ بند می باشند. به عنوان نمونه باید دارای دفتر یا کارخانه با مجوز فعالیت تجاری باشند،کارمندان و رئیس شرکت نباید سوء پیشینه داشته باشند و آزمایش سلامت نیز داشته باشند. از لحاظ فنی هم باید اصول مربوطه را به طور حرفه ای رعایت کنند.

خسارت فرش مفقودی پرداخت می گردد

یک کارشناس در این رابطه می گوید : در برخی آگهی ها به مردم وعده اعلاشوری و سفیدشوری داده می شود که این اصطلاحات، برای جذب مشتری است؛ چرا که شست و شوی فرش ها با استفاده از مواد شوینده معمولی یا پودر صابون و بستگی به نوع فرش صورت می گیرد. فرش های ماشینی با یک شیوه و فرش های دستباف هم بر اساس نوع شان (ابریشم، تبریز،کاشان)رنگ آمیزی متفاوت خواهد بود.

حال اگر مردم از شست و شوی فرش هایشان ناراضی باشند می توانند با اتحادیه تماس بگیرند تا اگر فرش احتیاج به شست وشوی مجدد داشت بار دیگر شسته شود. این در حالی است که اگر بر اثر غفلت کارکنان فرش مفقود هم شده باشد پس از بررسی های کارشناسی از سوی کارشناسان اتحادیه و بر اساس فاکتور خرید، تا۹۰ درصد قیمت فرش به صاحب آن بازگردانده می شود.

میرزایی می گوید: برخی از مردم می گویند که مدتی پس از تحویل فرش هایشان به قالیشویی ها، متوجه پوسیدگی ریشه ها یا بخشی از فرش ها ( فرش های معمولی) شده اند که این مشکل هم به خاطر استفاده از مواد هیدرو پرکلرین و از سوی کارگران غیرحرفه ای در شرکت های غیرمجاز بروز می نماید. یکی از مشکلات اساسی مردم در واگذاری فرش ها و قالی ها به قالیشویی های غیرمجاز نیز همین است.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.