سرلشکر صفوی: حرف اول و آخر منطقه را ایران می‌زند/ سردار سلامی: پاتریوت‌ها برای امنیت منطقه مضر است

۲۸م آذر ،

سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی در همایش سراسری جغرافیا، توسعه،‌ دفاع و امنیت که در تالار غدیر وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: به ندرت می‌توان در جهان منطقه‌ای را با اهمیت‌تر از خلیج فارس و تنگه هرمز یافت که تا ۵۰ سال آینده کانون توجه قدرت‌های جهانی باشد.

وی افزود: منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز تاثیرگذار در مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و به طور کامل تاثیرگذار در ابعاد مختلف جهانی است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا خاطرنشان کرد: می‌توانیم بگوییم که هم‌اکنون تا پنجاه سال آینده در یک نقطه راهبردی قرار گرفته‌ایم که جمهوری اسلامی ایران، کلید برنده این منطقه است و حرف اول و آخر را در این منطقه، جمهوری اسلامی ایران خواهد زد.

به گزارش ایسنا، سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه همایش سراسری جغرافیا، توسعه، دفاع و امنیت در جمع خبرنگاران گفت: خلیج فارس و تنگه هرمز برای سال‌های طولانی و در آینده نقش حیاتی و تعیین‌کننده‌ای در تعاملات سیاسی و وضعیت اقتصادی، امنیتی و ژئوپولتیک عالم خواهد داشت و حتی ممکن است نظم و نظام تازه جهانی به میزان بسیاری به تحولات این منطقه متکی باشد.

جانشین فرمانده کل سپاه دربارهٔ استقرار موشک‌های پاتریوت در منطقه نیز گفت: هر نوع ورود سیستم تازه از نیروهای فرامنطقه‌ای در این منطقه را برای امنیت منطقه مضر می‌دانیم و معتقدیم به توسعه دامنه تنش‌ها و ایجاد رقابت‌های تسلیحاتی تازه کمک می‌کند و ظرفیت تنش را افزایش می‌دهد. سلامی تاکید کرد: استقرار سیستم بیگانه در کشورها علائم خوبی برای استقلال سیاسی دولت‌ها نیست و کشورهای منطقه باید مانع از استقرار چنین سیستم‌هایی در مناطق سرزمینی خود شوند.

وی همچنین دربارهٔ اظهارنظری مبنی بر اینکه “جنگ سوریه برنده ندارد”،‌ گفت: در مورد تحولات سوریه باید به صورت میدانی تحقیق کرد چون یک جنگ جاری است و قضاوت در مورد نتایج دقیق آن درست نیست.

سلامی همچنین دربارهٔ استقرار ۹۳ ناو آمریکایی در منطقه خلیج فارس گفت: این موضوع تازهی نیست و استقرار ناوهای نیروهای بیگانه در منطقه خلیج فارس از سال‌های پایانی دفاع مقدس آغاز شده و در ادامه استراتژی اعمال حضور مستقیم و حیاتی آمریکایی‌ها و غرب در منطقه است، برای اینکه شکاف امنیتی در روابط بین کشورهای دوست در این منطقه ایجاد کنند و بتوانند از این شرایط استفاده و حضور خود را توجیه کنند و در ضمن، تحولات نظامی، سیاسی در منطقه ایجاد کنند. پس این مساله چیز تازهی نیست، هرچند عامل مهمی در تقویت تنش‌هاست و هیچ وقت این حضور به ارتقای امنیت منجر نشده، بلکه همواره ظرفیت‌های ناامنی را افزایش داده و از این نظر مورد اعتراض ماست و ما فکر می‌کنیم کشورهای منطقه باید همه با هم تصمیم بگیرند و مانع از حضور آنها در منطقه شوند.

۲۷۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.