سرمایه‌گذاری ۵۴ درصدی بخش عمومی در بخش معدن

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،

بررسی عملکرد معادن در حال iبهره‌برداری سال ۱۳۸۹ نشان می‌دهد که تعداد معادن در حال iبهره برداری با ۵۴۸ مورد افزایش از رشدی معادل ۱۲٫۴ درصد برخوردار شده است.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بررسی عملکرد معادن در حال iبهره برداری سال ۱۳۸۹ در مقایسه با سال ۸۸ نشان می‌دهد که تعداد معادن در حال iبهره برداری ۱۲٫۴ درصد رشد نموده، تعداد شاغلان این بخش با ۴ هزار و ۴۳۹ نفر افزایش ۵٫۸ درصد و جبران خدمات شاغلان با ۸۸۵ میلیارد ریال افزایش ۱۶ درصد رشد داشته است.

همچنین نتیجه این طرح نشان می‌دهد که در سال ۱۳۸۹ حدود ۲۷۸ میلیون تن مواد معدنی (غیر از شن و ماسه، بالاست و پوکه معدنی) و همچنین ۸۵ میلیون متر مکعب شن و ماسه بالاست و پوکه معدنی استخراج شده است. براساس این گزارش تفسیری ارزش افزوده معادن در حال iبهره‌برداری در سال ۱۳۸۹ نسبت iبه پیش از آن ۴۵٫۴ درصد و ارزش سرمایه‌گذاری ۷۴٫۶ درصد رشد داشته‌اند. همچنین ارزش صادرات مستقیم افزایشی معادل ۷۵٫۳ درصد داشته است.

در این جهت iبهره وری نیروی کار در سال ۸۹ معادل ۴۷۷ میلیون ریال و در سال ۸۸ معادل ۳۴۷ میلیون ریال بوده است ودر نتیجه از ۳۷٫۴ درصد رشد برخوردار شده است.

در استان‌های یزد، کرمان و اصفهان در سال ۸۹ iبه ترتیب ۱۲ هزار و ۲۵۹، ۱۱ هزار و ۴۵۱ و هفت هزار و ۴۸۸ نفر بالاترین تعداد شاغلان را iبه خود اختصاص داده‌اند. همچنین استان‌های کرمان، یزد و فارس iبه ترتیب با ۱۶۲۵۳، ۷۶۱۷ و ۱۹۵۲ میلیارد ریال بیشترین ارزش افزوده را داشته‌اند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که مقدار تولید سنگ‌آهن در سال ۸۹ نسبت iبه سال پیش از آن ۱۲٫۴ درصد و ارزش افزوده این ماده معدنی ۷۹٫۳ درصد رشد داشته است.به علاوه مقدار تولید سنگ مس ۵۳٫۲ درصد و ارزش افزوده آن ۴۸٫۱ درصد رشد را نشان می‌دهد. بنابراین رشد افزوده کل عمدتا ناشی از افزایش مقدار تولید و افزایش قیمت این دو فلز گرانبها است.

کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال ۸۹

براساس این گزارش تفسیری از نظر تعداد معادن در سال ۸۹، ۴٫۴ درصد معادن کل کشور در اختیار بخش عمومی و مابقی در اختیار بخش خصوصی است این درحالی است که در سال پیش از آن ۵٫۵درصد از معادن در اختیار بخش عمومی بوده‌اند. اما ارزش افزوده معادن بخش عمومی در سال ۸۹ نسبت iبه ۸۸ افزایشی معادل ۹۸٫۴ درصد داشته و این درحالی است که بخش خصوصی ۳۰٫۷ درصد رشد داشته است.

همچنین در سال ۸۹ از کل مبلغ شش هزار و ۳۴۱ ملیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش معدن حدود ۵۴ درصد آن توسط بخش عمومی و ۴۶ درصد توسط بخش خصوصی iبها شده ست. در صورتی که در سال ۸۸ حدود ۹٫۹ درصد توسط سرمایه‌گذاری توسط بخش عمومی و ۹۰٫۱ درصد توسط بخش خصوصی انجام گرفته است. بنابراین سرمایه‌گذاری سال ۸۹ نسبت iبه سال ۸۸ در بخش عمومی حدود ۸۵۳٫۵ درصد افزایش و در بخش خصوصی ۱۰٫۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این گزارش تفسیری نشان می دهد که ارزش افزوده حاصل از معادن در حال iبهره برداری کشور در سال ۸۹ بالغ بر ۳۸ هزار و ۷۳۷ میلیارد ریال بوده است و همچنین ارزش سرمایه‌گذاری در این معادن شش هزار و ۳۴۱ میلیارد ریال اعلام شده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.