سرمایه گذاری ۶۸ میلیارد دلاری برای اجرای پروژه های توسعه پارس جنوبی

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، بودجه امسال شرکت نفت و گاز پارس را حدود ۲۱ میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: حدود ۶۸ میلیارد دلار پروژه در این شرکت در حال اجراست که این حجم کاری در تاریخ توسعه صنعتی کشور بی سابقه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، موسی سوری در جریان بازدید وزیر نفت و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از آخرین روند توسعه میدان مشترک پارس جنوبی گفت: ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی، ۱۴٫۲ هزار میلیارد مترمکعب گاز درجا، ۷٫۵ میلیارد بشکه نفت خام(در لایه های نفتی) و بزرگ ترین منبع هلیوم جهان با حجم ذخیره ۲۸ درصد گاز هلیوم، از ظرفیت های اقتصادی این منطقه است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: ارزش اقتصادی سالانه هر فاز پارس جنوبی،‌ حدود یک درصد است که درآمد ناخالص ملی را افزایش می‌دهد و این امر تاثیر بسیار مطلوبی بر اقتصاد ملی کشور دارد.

سوری با تاکید بر تاثیر توسعه میدان پارس جنوبی بر اقتصاد ملی گفت: توسعه فازهای این میدان مشترک گازی، سالانه بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد ناخالص ملی برای کشور و اشتغال زایی و کارافرینی بسیاری به همراه دارد.

وی تصریح کرد: توسعه میدان گازی پارس جنوبی زمینه اشتغال مستقیم حدود ۷۵ هزار نفر در منطقه پارس جنوبی و اشتغال غیرمستقیم حدود ۳۰۰ هزار نفر در دیگر نقاط کشور را فراهم می کند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، بودجه امسال شرکت نفت و گاز پارس را حدود ۲۱ میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: حدود ۶۸ میلیارد دلار پروژه در این شرکت در حال اجراست که این حجم کاری در تاریخ توسعه صنعتی کشور بی سابقه است.

وی با بیان این که میانگین تولید روزانه گاز در پارس جنوبی سال گذشته ۲۳۳ میلیون متر مکعب بوده است، از ثبت رکورد تولید گاز به میزان روزانه ۲۹۰ میلیون متر مکعب در این شرکت خبر داد و افزود: تولید صیانتی و پایدار گاز کشور از میدان مشترک، افزایش تولید گاز با اجرای همزمان ۱۸ فاز استاندارد افزایش تولید از میدان مشترک، تولید نفت خام از لایه های نفتی پارس جنوبی، تولید گاز هلیوم (در مرحله انجام مطالعات) و تولید ثروت از دانش نفت و گاز، از اهداف کلان این شرکت است.

سوری در باره روند تامین برق مورد نیاز پارس جنوبی گفت: برق مورد نیاز منطقه از نیروگاه متمرکز پارس جنوبی (بعثت) با ظرفیت اسمی ۱۰۰۰ مگاوات و بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی متمرکز پارس جنوبی با ظرفیت اسمی ۵۰۰ مگاوات (برای تامین برق فازهای مستقر در منطقه پارس ۱) و نیروگاه سیکل ترکیبی متمرکز پارس ۲ (اختر) با ظرفیت اسمی ۱۰۰۰ مگاوات تامین می شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، اصلاح گاز خروجی از مشعل های پالایشگاه پنجم با اجرای طرح تی جی تی یو  و افزایش جذب آلاینده های زیست محیطی با هدف افزایش بازیافت گوگرد از ۹۶٫۲  درصد به ۹۹٫۲ درصد را از اقدام های این شرکت در زمینه محیط زیست اعلام کرد.

سوری در باره روند اجرای پروژه های محیط زیستی در پارس جنوبی گفت: در فازهای ۲ تا ۱۰ پارس جنوبی، از فرآیند مراکس برای حذف مرکاپتان های موجود در گاز ال پی جی(LPG) استفاده می شود.

وی تاکید کرد: در هر یک از فازهای در حال فعالیت پارس جنوبی، روزانه به صورت متوسط ۲۵۰۰ کیلوگرم ترکیبات دی سولفید (DSO ) تولید می شود که سوزاندن آن مشکلات زیست محیطی برای منطقه به همراه دارد.

سوری در تشریح روند اجرای پروژه مرکاپتان زدایی از میعانات گازی گفت: طراحی مهندسی تفصیلی، خرید، ساخت و نصب و راه اندازی واحد مرکاپتان زدایی فازهای ۲ و۳ و ۴ و۵ و ۹ و۱۰ با ظرفیت ۲۴۰ هزار بشکه در روز (۸۰ هزار بشکه در روز به ازای هر دو فاز ) در ۱۲ ماه از سوی پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان پیمانکار پروژه انجام شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در باره روند اجرای پروژه های شرکت نفت و گاز پارس در بخش پشتیبانی گفت: احداث ۱۵۶واحد آپارتمانی، اسکان حدود ۲۱۰ نفر از کارکنان شرکت نفت و گاز پارس و شرکت ملی گاز در ناحیه۱۷-۱ شهرک مسکونی جم، محوطه سازی و احداث پست برق یک ترانسه، احداث ۳۵۶ واحدآپارتمان مسکونی، سیستم پمپاژ آب و سیستم فاضلاب،احداث بناهای عمومی، از دیگر فعالیت های در دست اجرای شرکت است./ر


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.