سرنوشت خودروهای اجلاس

شانزدهمین اجلاس سران غیرمتعهدها سه روز است به پایان رسیده و حالا برای بسیاری از مردم این پرسش پیش آمده که دولت با خودروهای اجلاس چه خواهد کرد؟ بنزهای نیم میلیون دلاری، مگان، ماکسیما و تینا از جمله خودروهایی هستند که در ناوگان تشریفات اجلاس شانزدهم میزبان غیرمتعهدها شدند و حالا سرنوشت آنها برای خیلی‌ها محل پرسش شده است.

 هر چند بیشتر گمانه‌زنی‌ها حول محور «به مزایده گذاشتن خودروهای اجلاس» می‌چرخد؛ اما ظاهرا دولت خواب‌های دیگری برای آنها دیده و قرار است برخی در ناوگان تشریفات باقی بمانند و برخی نیز خودرو پلیس شوند.

سرنوشت خودروهای اجلاس

گروه خودرو- این روزها که شانزدهمین اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران به پایان رسیده و دولتی‌ها از دستاوردهای سیاسی و اقتصادی آن می‌گویند، گویا سرنوشت خودروهای به کار گرفته شده در این اجلاس نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.
اینکه بنزها، مگان‌ها، ماکسیماها و تیناهای استفاده شده در اجلاس تهران از کجا و با چه قیمتی آمدند و حالا کجا هستند و دولت چه خوابی برای آنها دیده، یکی از پرسش‌های این روزهای ایرانیان به حساب می‌آید.
فرقی نمی کند، از مردم عادی که خودروهای اجلاس را به چشم دیده‌اند یا اخبار آن را شنیده‌اند گرفته تا آجیل فروشان پارک وی و گلیم فروشان ولیعصر و عشق ماشین‌ها و آنها که قصد خرید دارند، همه و همه پیگیر سرنوشت خودروهای اجلاس سران هستند.
به هر حال «خودرو» همواره برای ایرانی‌ها حتی آنها که گواهینامه هم ندارند، سوژه ای جذاب بوده و حال که طعم اجلاس نیز به خود گرفته، جذاب تر شده است.

البته پیش از شروع اجلاس نیز بسیاری از مردم پیگیر حواشی خودرویی آن بودند و اخبار مربوط به نوع خودروهای در نظر گرفته شده، نحوه تامین و به طور خاص قیمت آنها را پیگیری می‌کردند.
اوضاع به شکلی بود که طی دو سه هفته مانده به آغاز اجلاس شانزدهم غیرمتعهدها در تهران، بسیاری از مردم به خصوص رهگذرانی که تریلرهای حامل خودروهای مگان و بنز را به چشم می‌دیدند، در محافل خودمانی یک پای بحث‌شان «خودروهای اجلاس» بود.
هرچند معمولا در چنین اجلاس‌هایی «بنز» آن هم از نوع ضد گلوله پای ثابت تشریفات به حساب می‌آیند، اما این بار به دلایلی، توفیقی اجباری را نصیب خودروسازی کشور کرد و مسوولان تصمیم گرفتند از داخلی‌ها برای آمد و رفت سران استفاده کنند. بنز هم البته بود، منتها به تعدادی محدود؛ آن طور که برخی منابع آگاه می‌گویند، آلمانی‌ها در فروش بنزهای ضدگلوله به ایران بابت تشریفات اجلاس سران، به صورت مستقیم بازی درآورده‌اند.
این رفتار سیاسی و خارج از منطق آلمانی‌ها سبب شده تا دولت غیرمستقیم عمل کرده و برای واردات بنز از بخش خصوصی کمک بخواهد. از همین رو به سراغ شرکت ستاره بنز (نمایندگی رسمی واردات و فروش محصولات بنز در ایران) رفته تا از این راه بنزهای موردنیاز خود را برای تشریفات اجلاس شانزدهم تامین کند.
هرچند دولت بنزهای زیادی را برای اجلاس درخواست کرده؛ اما در نهایت شرکت ستاره بنز تنها شش دستگاه مدل ضد گلوله این خودرو را تامین کرده است و دولت برای تامین مابقی خودروها به سراغ بنزهای قبلی و خودروهای لوکس داخلی رفته است.
اما مدل این بنزها چه بوده؟ چه قیمتی داشته‌اند و کدام یک از سران غیرمتعهد سوارشان شده‌اند؟
آن طور که منابع آگاه می‌گویند: شش دستگاه بنز واردشده، از مدل S600 بوده‌اند که به دلیل خاصیت ضد گلوله‌ای، با قیمتی بالای یک میلیارد تومان جزو گران‌ترین محصولات بنز به شمار می‌روند و شاید گران‌ترین خودروهایی هستند که تاکنون به ایران آمده‌اند.
شرکت ستاره بنز البته برای ورود این خودروها تعرفه‌ای به گمرک کشور پرداخت نکرده و به رسم گذشته، دولت با یک جا‌به‌جایی درون خزانه‌ای هزینه واردات آنها را پرداخت کرده است.
با این حال ورود شش دستگاه بنز موردنظر به دلیل قیمت پایه گزاف خود، هزینه‌ای میلیون دلاری برای دولت داشته که البته با توجه به انحصاری بودن خودروهای ضد گلوله و اهمیت فوق‌العاده تامین امنیت در اجلاس سران، دولت چاره‌ای جز این کار پیش روی خود ندیده است. این وسط شانسی که به دولت رو کرد، خودداری آلمانی‌ها از تامین بنزهای موردنیاز ایران بود، زیرا اگر تمام این بنزها تامین می‌شد، دولت باید بسیار بیش از اینها هزینه می‌کرد. البته اشکالی هم نداشت، چون آن طور که مسوولان گفته‌اند، به ازای هر یک از میهمانان اجلاس، یک هزار و ۷۰۰ دلار درآمد نصیب کشور شده است. از جمله سران مهمی که با بنزهای S600 در اجلاس تهران جا‌به‌جا شده‌اند، می‌توان به بان‌کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و محمد‌مرسی رییس‌جمهور مصر اشاره کرد.
از بنزهای S600 که بگذریم، دولت در اجلاس شانزدهم سران، مدل S500 این خودرو را نیز استفاده کرده است که البته جزو بنزهای قبلی به حساب می‌آیند و قبلا برای تشریفات وارد شده‌اند.


خودروهای داخلی اجلاس

اما دولت پس از ناوگان بنزی تشریفات، به سراغ داخلی‌ها آمد و دست روی خودروهای لوکس مگان، ماکسیما و تینا گذاشت. البته گفته می‌شود نیسان مورانو و سوزوکی گرندویتارا نیز در تشریفات اجلاس حضور داشته‌اند که اولی ظاهرا بسیار محدود و انگشت‌شمار بوده و دومی هم جزو خودروهای قبلی ناوگان تشریفات بوده است.
در بین خودروهای داخلی که از غیرمتعهدها پذیرایی کردند، مگان بیشترین سهم را داشته، به نحوی که حدود ۴۰۰ دستگاه یا بیشتر از این خودرو، میهمانان غیرمتعهد را در جریان اجلاس شانزدهم جا به جا کرده اند. ماکسیما و تینا و به روایتی مورانو نیز اگرچه حضور کمرنگ‌تری نسبت به مگان داشته‌اند، اما به هر حال آنها نیز میزبان برخی میهمانان اجلاس شده‌اند تا در کنار مگان، نشانی از صنعت خودرو کشور را در اجلاس شانزدهم به نمایش بگذارند.
ظاهرا تعداد ماکسیماهای به کار گرفته شده در اجلاس شانزدهم، حدود ۸۰ دستگاه، تیناها نزدیک به ۶۰ دستگاه و مورانوها نیز کمتر از ده دستگاه بوده است. مورانو البته به عکس ماکسیما و مگان و تینا، در کشور به مونتاژ نمی‌رسد و خودرویی وارداتی به حساب می‌آید.
مقصد بعدی خودروهای اجلاس کجا است؟
اجلاس شانزدهم سران غیرمتعهدها حالا سه روز است که با پایان رسیده و خیلی‌ها می‌خواهند بدانند تکلیف خودروهای به کار گرفته شده در این اجلاس چه می‌شود. آیا خودروهای داخلی را به خودروسازان پس می‌دهند یا آنها را به مزایده خواهند گذاشت؟ تکلیف بنزهای میلیاردی چه خواهد شد؟
در این بین، چون مگان بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده و از همه خودروهای اجلاس ارزان تر به حساب می‌آید، سرنوشتش بیشتر مورد علاقه مردم است و حتی برخی منتظرند تا دولت آنها را به فروش بگذارد.
اگرچه رسما خبری در مورد آینده مگان‌های اجلاس منتشر نشده، اما به گفته منابع موثق، پلیس مشتری آنها است و قرار است تمام مگان‌های استفاده شده به خدمت ناوگان ناجا در بیایند. بحث بر سر پلیسی شدن ماکسیما و تینا هم البته وجود دارد، منتها با احتمالی کمتر نسبت به مگان؛ گفته می‌شود فعلا توافقات لازم در مورد پلیسی شدن مگان‌های اجلاس، میان ناجا و پارس خودرو انجام شده، اما ظاهرا ناجا قرار است پول مگان‌های اجلاس را به تدریج و اصطلاحا قسطی بپردازد. این در حالی است که هم اکنون مگان به دلیل کاهش عرضه به بازار افزایش قیمتی شدید را تجربه کرده و نزدیک به ۴۸ میلیون تومان قیمت دارد. طبعا اگر ۴۰۰ مگان اجلاس روانه بازار می‌شد، قیمت این خودرو تا حد قابل توجهی می‌شکست و پایین می‌آمد و این کار برای پارس خودرو صرفه اقتصادی نخواهد داشت. این هفته قرار است درخواست پارس خودرو برای افزایش قیمت مگان در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بررسی شود و طبعا هرچه قیمت آن در بازار افت کند، سازمان حمایت نیز قیمت پایین تری را برای مگان در نظر خواهد گرفت.
این موضوع البته می‌تواند برای ماکسیما و تینا هم صادق باشد، چون این دو خودرو نیز با افزایش قیمت زیادی در بازار روبه‌رو بوده اند و اگر ماکسیماها و تیناهای اجلاس به بازار تزریق شوند، قیمت کاذب آنها نیز شکسته خواهد شد. ماکسیما در حال حاضر ۶۹ میلیون تومان قیمت دارد و تینا نیز ۸۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. با توجه به آنکه تعداد محدودی تینا و ماکسیما در اجلاس سران به کار گرفته شده، شاید پارس خودرو با در نظر گرفتن شرایطی خاص آنها را به مشتریان عادی بفروشد.
اما اگرچه تعداد بنزهای به کار رفته در اجلاس سران محدود بوده، اما برای بسیاری جذاب و حتی مهم است که بدانند مقصد بعدی بنزهای اجلاس به خصوص آن شش ضد گلوله کجا خواهد بود؟
هرچند برخی معتقدند دولت بنزهای اجلاس را به مزایده خواهد گذاشت، اما منابع آگاه عنوان می‌کنند این اتفاق حداقل در مورد آن شش بنز ضد گلوله نخواهد افتاد و آنها در ناوگان تشریفات ریاست جمهوری باقی خواهند ماند.
ذوق مقامات کره شمالی در ایران‌خودرو
می‌گویند حقوق مردمش در ماه به حد غیر قابل باوری اندک است، جایزه ویژه قهرمانان المپیک‌شان یخچال است… . صحبت از کره شمالی است، کشوری خاص در شرق آسیا که اگرچه چیز چندانی برای عرضه در جهان ندارد؛ اما با نیروی نظامی اش کسی جرات چپ نگاه کردن به این دو وجب خشکی در وسط آب را به خود راه نمی‌دهد. حالا همین کره مشتری پرو پا قرص رانا و دنای ایران خودرو شده است.
در بازدیدی که دیروز مقامات سیاسی کره شمالی (همان‌ها که در اجلاس سران شرکت کرده‌اند) از ایران خودرو داشته‌اند، به حدی از دیدن رانا و دنا شگفت زده شده‌اند که به روایتی اشک در چشمان شان حلقه زده است! ظاهرا کره‌ای‌ها خواستار ورود این دو محصول به کشور خود شده و قرار است در آینده هیاتی برای مذاکرات بیشتر در این مورد وارد ایران شود.
اگر ایران خودرو موفق شود دنا و رانا را به کره شمالی صادر کند، در نوع خود دست به کار بزرگی زده و احساسی که کره‌ای‌ها به دنا و رانا خواهند داشت، احتمالا بی شباهت به احساس ایرانی‌ها به بنز و بی‌ام‌و نخواهد بود.

واکنش دولت به هزینه خودروهای اجلاس

 مجتبی سرو‌ش‌پور معاون تشریفات ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد با بیان اینکه ما برای برگزاری اجلاس غیرمتعهدها سه نوع خدمات خودرویی را در نظر گرفته‌ بودیم، اظهار داشت: صرفه‌جویی بسیار خوبی را در این بخش و به خصوص در زمینه اجاره خودروهای زرهی انجام دادیم.

وی ادامه داد:‌ گروه اول از خودروها برای خدمات عمومی و همچنین تردد همکاران و بخش‌های فنی پیش‌بینی شده بود و گروه دوم مربوط به میهمانان و سران بود که برای انجام این کار و در راستای اهمیت دادن به شعار سال با یک شرکت‌ خودرویی قرارداد داخلی بستیم.
معاون تشریفات ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد تصریح کرد: گروه سوم خودروها، خودروهای زرهی بودند که برای حضور سران و همچنین بحث‌های امنیتی در نظر گرفته شده بود.
سروش‌پور اضافه کرد: در راستای صرفه‌جویی در هزینه‌های خودروها که مورد تاکید رییس‌جمهور هم بود برنامه‌ریزی کردیم تا خودروها را از کشورهای همسایه اجاره کنیم و لازم است که بگویم هم‌اکنون با توجه به جمع بندی‌های حاصل شده، اجاره تمامی خودروهای زرهی (بنزهای ضد گلوله) از هزینه خرید یکی از آنها کمتر بود و فکر می‌کنم در صرف هزینه‌ها صرفه‌جویی خوبی در این بخش به عمل آمده است.وی با تاکید بر اینکه ما فقط هزینه رییس‌جمهور به همراه ۴ نفر‌( ۱+ ۴ ) از هیات‌ها را برعهده می‌گرفتیم، تصریح کرد: تنها هزینه کشور کره شمالی با تمام میهمانانش بنا به عرفی که ما در گذشته داشتیم بر عهده ما بود.  


سایت تخصصی اتومبیل و اتومبیلرانی ایران RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.