سرنوشت چکهای صادره پس از حذف صفرها

۲۶م آذر ،

بینا- با مطرح شدن بحث رفرم پولی و حذف چهار صفر از پول ملی یکی از موضوعات تعیین تکلیف چک‌های صادر شده پس از اصلاح پول ملی است که این چک ها اعتبار قبل را داشته و یا باید راهکار دیگری برای آن‌ها اندیشید که در همین زمینه رییس کل بانک مرکزی ارائه دستورالعمل جامع و شفاف در زمینه تسویه چک‌های صادر شده قبل از اصلاح پول ملی را مطرح کرد.
به گزارش بینا، محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی، در تشریح جزییات اعتبار چک‌های قدیمی به ایسنا گفت: بعد از اصلاح پول ملی هیچ سردرگمی در معاملات و نظام تسویه چک بروز نخواهد کرد.
وی در پاسخ به این که یکی از نگرانی‌های مردم در زمان مطرح شدن بحث حذف صفر به چک‌های صادر شده مربوط است چون بعضی چک‌ها به صورت مدت‌دار صادر می‌شود، گفت: کارگروه ویژه‌ای کار رفرم پولی را انجام می‌دهد و یکی از مواردی که این کارگروه بررسی می‌کند موضوع ارائه دستورالعمل جامع و شفاف در زمینه تسویه چک‌های صادر شده در زمان قبل از اصلاح پول ملی است.
وی با بیان این مطلب گفت: چک یکی از ابزارهای مهم پرداخت در ایران است و بعضی معاملات درشت هم‌چنان با چک انجام می گردد و طبیعتا بانک مرکزی متوجه این مسئله است.
بهمنی تاکید کرد: با تمهیداتی که اندیشیده خواهد شد چک‌های قبل از انجام رفرم پولی در کشور در نظام بانکی کشور قابل تمیز و تشخیص خواهند بود لذا هیچ سردرگمی در معاملات و نظام تسویه چک بروز نخواهد کرد.
وی اظهار کرد: در زمان اصلاح پول ملی طبیعی است که چک‌های قدیم هم همان اعتبار را دارند و تعهداتی که اشخاص به هم داشته‌اند سرانجام سرجای خود باقی مانده و معتبر است؛البته تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده می‌شود بنابراین نگرانی در این مورد وجود ندارد.
او با بیان اینکه براساس دستورالعمل تازهی که در آن موقع اعلام و ابلاغ می‌شود ایفای تعهدات اشخاص بدون هیچ کم و کاستی انجام خواهد شد اظهار کرد: این مسائل در کشورهایی که رفرم پولی انجام داده اند وجود داشته و راهکارآن نیز اندیشیده شده و بانک مرکزی نیز در این زمینه به تمام جوانب موضوع اشراف داشته و مطابق زمان بندی اجرا طرح دستورالعمل‌های لازم را ابلاغ خواهد کرد.
رییس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به نقش بانک‌ها در تحقق اهداف کلان اقتصادی و با بیان اینکه بانکها نقش واسطه‌گری وجوه را بر عهده دارند گفت:بانک‌ها پس اندازهای مردم را گردآوری و جذب می‌کنند و آنها را به طرحهای تولیدی و کسب و کارها تخصیص می‌دهند، بدین ترتیب بانکها در افزایش تولید، ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کارها و در نهایت در رشد اقتصادی کشور نقش مهم و اساسی دارند.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.