سرنگونی جنگنده ترکیه به سود سوریه تمام شد

سفیر اسبق کشورمان در چند کشور اروپایی:

علی اکبر فرازی سفیر اسبق کشورمان در چندکشور اروپایی در تشریح بند ۵منشور ناتو گفت: اگر چه این بند صراحت بر این نکته دارد که حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو ناتو به عنوان حمله به تمامی کشورهای عضو تلقی می شود و ناتو موظف به مقابله با آن است. اما در این مورد خاص حمله ای از سوی سوریه به ترکیه صورت نگرفته است بلکه این ترکیه (عضو ناتو) است که به حریم کشور دیگر حمله کرده و سرنگونی جنگنده آن کشور توسط سوریه در زیر مجموعه اصل دفاع از خود تلقی شده و ناتو در این مورد توجیهی برای پاسخگویی ندارد.
سرپرست اسبق اداره کل همکاری های اقتصادی چندجانبه وزارت خارجه کشورمان با اشاره به ضد و نقیض گویی های مقامات ترکیه پس از این رویداد گفت: طرف ترک به پیروزی ماموریت پیش رو اطمینان داشته است. اما این حادثه حباب توهم آنان را شکست.
فرازی با تاکید براینکه این حادثه تا به اینجا از هر منظری که بنگریم به سود سوریه تمام شده است افزود: از یکسو کشوری همسایه حریم هوایی اش را نقض کرده و از سوی دیگر فناوری روسی، جنگنده پیشرفته امریکایی را ساقط کرده است. این بدین معناست که سوریه توانایی های بالقوه دیگری دارد که در مواقع لزوم آن را به کار خواهد گرفت.
این کارشناس مسائل ناتو در پاسخ به این سوال که آیا این پیمان آتلانتیک در حمایت از ترکیه که یکی از اعضای فعال خود است به میدان می آید یا خیر گفت : ناتو گرچه نمی تواند مستقیما وارد معرکه شود، اما برای آنکه متحد خود را تنها نگذارد؛ احتمالا واکنشی در حد بیانیه و نه بیشتر خواهد داشت.
سفیر اسبق کشورمان در مجارستان در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش احتمالی روسیه در این رویداد گفت : باید پذیرفت این پایانی بر یک آغاز است و احتمالا روس ها در حمایت هرچه بیشتر از دمشق مصمم تر و جدی تر وارد عمل خواهند شد. چرا که اینک هم به لحاظ حقوق بین الملل و هم به رخ کشیدن تکنولوژی موشکی خود دست بالا را در مقایسه با غربی ها بدست آورده اند.
با این همه این دیپلمات کشورمان تاکید دارد که پشتیبانی روسیه از دمشق لزوما به معنای پشتیبانی از شخص بشار نخواهد بود.

۴۹۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.