سرگردانی کشتی‌های حامل سنگ آهن صادراتی در بنادر ایران

۲۳اردیبهشت،

49-96.jpg

کشتی‌های حامل سنگ‌آهن صادراتی در بنادر ایران به سبب آنچه که وضع عوارض سنگین اعلام شده روی آب متوقف مانده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، از صبح شنبه ۲۱ اردیبهشت امسال گمرک های داخلی به صادرکنندگان سنگ آهن اعلام کردند که طبق بخش‌نامه از این پس عوارض ۴۰ درصدی از سنگ آهن صادراتی اخذ می‌شود. به نقل از آنها این عوارض شامل شش ماه قبل نیز می‌شود و صادرکنندگان باید عوارض شش ماهه را نیز پرداخت کنند. همین موضوع سبب شد که کشتی‌های بارگیری شده از حرکت متوقف شده و کشتی‌های در حال بارگیری نیز دچار توقف فعالیت شوند زیرا به نقل از صادرکنندگان، عوارض اعمال شده شامل ارقام نجومی شده و آنان برای پرداخت چنین ارقامی آمادگی ندارند.

فاطمه دانشور، عضو اتاق بازرگانی ایران که خودش یکی از صادرکنندگان سنگ آهن است در این باره می‌گوید: از زمان اجرای این بخشنامه کلیه فعالیت‌های ما متوقف شده و از این بابت ضررهای سنگینی را متحمل شده‌ایم.

وی که تولیدکننده سنگ آهن نیز هست می‌افزاید: این موضوع فقط سبب توقف و بلاتکلیفی صادرات سنگ آهن نشده بلکه با توجه به این‌که عمده صادرکنندگان سنگ آهن تولیدکننده نیز می باشند، فعالیت تولیدی آنها نیز طی چند روز قبل با وقفه مواجه شده و ادامه این روند می‌تواند به تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری نیروی انسانی شاغل در این بخش منجر شود.

رئیس کمیسیون اخلاق کسب و کار و مسوولیت اجتماعی اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از شیوه اجرای این بخشنامه گفت: قانون بهبود فضای کسب و کار که به تصویب مجلس رسیده تاکید می‌کند که دولت در اجرای قوانین تجاری باید اخلاق حرفه‌ای را رعایت کند. این که دولت بدون اطلاع قبلی به بازرگانان به یکباره یک بخشنامه را اجرا کند دور از اخلاق حرفه‌ای و در تضاد با قانون بهبود فضای کسب و کار است.

به گفته وی به عنوان مثال عوارض ۴۰ درصدی صادرات سنگ آهن برای یک کشتی ۵۰ تنی حدود هفت میلیارد تومان می‌شود که طبیعی است صادرکننده بدون آمادگی قبلی توان پرداخت چنین رقمی را ندارد. در این باره بهتر بود که دولت پیش از اجرای این بخشنامه نظرات بخش خصوصی را جویا می‌شد تا چنین مشکلاتی به وجود نیاید.

دانشور ادامه داد: اینها در حالی است که طبق اطلاعات ما در حال حاضر گمرک‌های داخلی در محاسبه وضع عوارض صادرات سنگ آهن وحدت رویه ندارند به طوری که در بعضی از گمرک‌ها مثل گمرک امام (ره) صادرات سنگ آهن بدون مانع انجام می‌شود و در بعضی دیگر از گمرکها عوارض ۴۰ درصدی بر مبنای ارز آزاد محاسبه می‌شود که اختلاف ارقام بالایی را شامل می‌شود.

وی خواستار تشکیل ستاد ویژه در اتاق بازرگانی ایران برای رفع این مشکل شد و گفت: با توجه به نقش مشاوره ای اتاق بازرگانی برای سه قوا، باید با مسوولیت اتاق ستاد ویژه‌ای تشکیل شود تا با اتخاذ تصمیم مناسب نسبت به حل مشکل صادرکنندگان و کشتی های آماده خروج اقدام شود.

در همین حال خبرنگار ایسنا خبر توقف صادرات سنگ‌آهن را از انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن جویا شد و کسب اطلاع کرد که بخشنامه‌ فوق مربوط به سال قبل () بوده که در آن به اعمال عوارض صادراتی ۳۰ درصدی روی گندله و ۴۰ درصدی روی کنسانتره اشاره شده است اما در مورد دانه‌بندی که عمده صادرات سنگ آهن ایران را تشکیل می‌دهد، اشاره‌ای نشده است.

به گفته یکی از مسوولان این انجمن، متاسفانه بعضی گمرک‌های کشور به اشتباه مانع صادرات دانه‌بندی سنگ‌آهن شده‌اند که ما در حال مذاکره و مکاتبه با مقام‌های مسئول برای حل این مشکل هستیم.

وی گفت: یکی بودن تعرفه دانه‌بندی با گندله و کنسانتره سبب شده تا گمرک‌ها جلوی صادرات دانه‌بندی را هم بگیرند و عوارض صادراتی ۴۰ درصدی روی آن اعمال کنند، در حالی که این محصول هیچ عوارض صادراتی ندارد. به عنوان مثال گمرک کرمانشاه مانع صادرات دانه‌بندی سنگ‌آهن شده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.