سریال «زمانه» از نگاه منتقدان / تجربه موفق کارگردان «مدار صفر درجه» و «میوه ممنوعه»

۰۳م اسفند ،

بهناز شیربانی: حسن فتحی با ساخت سریال هایی چون «شب دهم»،«مدار صفر درجه»،«روشن تر از خاموشی»ثابت کرد که سریال های تاریخی می تواند مخاطب پسند باشد و جزو آثار ماندگار تلویزیون محسوب شود.

او طی ۲۰ سال حضور حرفه ای خودش را تنها به  ساخت آثار تاریخی محدود نکرد و با ساخت آثاری که با زبانی طنز مثل«اشک ها و لبخند ها»یا ملودرام‌های اجتماعی مثل «در مسیر زاینده رود»و «میوه ممنوعه»نیز آثار موفقی را روانه آنتن تلویزیون کرد.

فتحی این بار با ساخت«زمانه»به سراغ دغدغه روزگارش رفته است.سریالی که به قلم علیرضا کاظمی‌پور، سعید جلالی وسعید تشکری نوشته شد و ششمین همکاری میان حسن فتحی و اسماعیل عفیفه تهیه‌کننده است .

«زمانه» داستان پسر جوانی به نام بهزاد است که قرار است که با دخترعموی خود ازدواج می‌کند، اما رازی از زندگی او برملا می‌شود که زندگی‌اش را دچار تغییراتی می‌کند. حسین محجوب، حمید گودرزی، مهرانه مهین ترابی، پریناز ایزدیار، هومن برق نورد از جمله بازیگران این سریال می باشند.

برخی از منتقدان سینمایی معتقدند که «زمانه»اثری متفاوت بین سریال های اخیر تلویزیون است .که سبب اصلی آن  به سابقه حسن فتحی در عرصه سینما و تلویزیون بر می گردد . 

 رضا درستکار منتقد سینما معتقد است که:«بعد ازدیدن آثار حسن فتحی  طی این سال‌ها به این نتیجه رسیدم که او سینماگری است که جای خودش را درتاریخ نمایش ایران محکم کرده است.»

به گفته درستکار:«بعد از «هزار دستان» ساخته علی حاتمی و «دائی جان ناپلئون» به کارگردانی ناصر تقوایی، حسن فتحی تنها سینماگری است که در این سال‌ها نگاه درستی به تاریخ و فرهنگ مردم این مرز و بوم داشته است و نگاهش به مردم ایران توام با احترام و با کرامت بوده است.»

 جبار آذین دیگر منتقد سینما نیز معتقد است:«حسن فتحی در عرصه هنرهای نمایشی و تصویری چهره شناخته شده‌ای است و آثاری که تا کنون از او به ویژه در تلویزیون در قالب سریال ارائه شده نشانگر توانایی‌های فراوان او است.»

سحر عصر آزاد منتقد سینما نیز می گوید:«حسن فتحی با سریال‌های شاخصی که در دهه۷۰ و۸۰ در تلویزیون ساخته  است در ذهن مخاطبان تلویزیون ماندگار شده و علاقه‌مندی او به تاریخ کشورمان و تسلط او به جزئیات و درام‌پردازی قابل تحسین است.» 

 به گفته  او:«در مقاطعی از او سریال‌های متفاوتی دیدیم. گرایش حسن فتحی به طنز در سریال «اشک‌ها و لبخند‌ها» و تلاش او برای به تصویر کشیدن مضامین اجتماعی در سریالی چون «در مسیر زاینده رود» نشان دهنده این است که او قابلیت کار کردن در هر ژانری را دارد و این حق هر کارگردانی است که ژانرهای مختلف را تجربه کند.»

از طرف دیگر منتقدان سریال «زمانه»را در قیاس با دیگر آثار فتحی اثر متفاوت تری می دانند که مستقیم مسائل روز جامعه را نقد می کند که  یکی از نکات مثبت این سریال محسوب می گردد.

رضا درستکار در این خصوص می گوید:«در سریال «زمانه» حسن فتحی تلاش می‌کند به استانداردهای خودش وفادار باشد اما در دورانی که من از آن به عنوان دوران شکست تلویزیون یاد می‌کنم و در میان سریال‌های پر هزینه و زمان داری که دیگران کار می‌کنند، سریال «زمانه» نمره قبولی گرفت چرا که به مسائل معاصر و حال حاضر آدم ایرانی بها می‌دهد.»

او ادامه داد:«حسن فتحی در سریال «زمانه» تبدیل شدن ضد ارزش به ارزش را واکاوی می‌کند. سریال «زمانه» در دوران شکست تلویزیون شاید یکی از اتفاقات خوب تلویزیون است و به جای اینکه حقیقت را دروغ جلوه دهد دروغ در جامعه را به شکل حقیقی نشان می‌دهد و من امیدوارم تا پایان پخش برایش مشکلی پیش نیاید.»

آذین نیز معتقد است که با اینکه سریال «زمانه» بهترین و شاخص‌ترین مجموعه تلویزیونی حسن فتحی نیست ولی به سبب امتیازهای فراوانش جایگاه شایسته‌ای را در میان سریال‌های اجتماعی و خانوادگی تلویزیون و همچنین کارنامه هنری این کارگردان دارد. »

او می گوید:«ملودرام اجتماعی «زمانه» با آنکه مضامین متعدد و متنوعی را دست مایه داستان‌های خود قرار داده اما در قسمت‌هایی اخیر با محور قرار گرفتن قصه بهزاد و بهار باقی داستان‌ها کمرنگ شده و نظرهای مخاطب به پیگیری چالشهای این دو معطوف شده است. پرداخت خوب این دو شخصیت و همچنین سایر شخصیت‌های مجموعه در کنار روایت منسجم جذاب و مخاطب پسند سبب شده تا این روز‌ها «زمانه» پر بیننده باشد.»

این منتقد سینما دربارهٔ قصه این مجموعه تلویزیونی می گوید:«متن در مجموع خوب نوشته شده سریال در دستان توانای حسن فتحی تبدیل به مجموعه‌ای شده است که با استادی تمام در صحنه‌های مختلف به ویژه صحنه‌های کشمکش دو شخصیت اصلی به خوبی در قاب تلویزیون جان بگیرد.»

او ادامه داد:«بازی‌های خوب پریناز ایزدیار، هومن برق نورد و تا حدی حمید گودرزی سبب شده است تا بر نقاط قوت کار افزوده شود. چیزی که محل اشکال در ارتباط با این سریال است اتفاق محوری آن در قسمت‌های اخیر است. به عبارتی «زمانه» با فاصله گرفتن از داستان اصلی خود و موضوع‌های مختلف و دیگر شخصیت‌های اصلی و فرعی و پر رنگ شدن داستان تراژیک عشقی زوج اصلی کار در واقع داستان و اتفاق سازی می‌کند و از این طریق تماشاگر را همراه خود می‌کشاند در صورتی که در چنین آثاری حرکت بر مدار ماجراهای مرتبط با شخصیت‌ها معقول و منطقی است. با این حال سریال «زمانه» جزو سریال‌های خوب ماه‌های اخیر سیما بوده و از امتیاز خوبی هم نزد مخاطب و اهالی هنر برخوردار است.»

عصر آزاد هم می گوید:«با کارنامه رنگینی که از حسن فتحی طی این سال ها دیدیم می توان این طور نتیجه گرفت که حضور او به عنوان نویسنده نوید بخش سریال های ماندگارتری است.همانند سریال «شب دهم»که یک سریال مذهبی-عاشقانه است که الگویی برای ساخت سریال های تلویزیونی شد.»

۵۷۲۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.