سریال سازی، تازه ترین روش اثبات خلیج ع ر ب ی! / واکنش دانشجو به مسؤولیت فائزه هاشمی

تعلیم جنگ های خیابانی به مخالفان دولت سوریه در مرز ترکیه/ فارین پالیسی: چشم انداز تحولات خاورمیانه به ضرر آمریکاست / ۷ درخواست حجاریان از خاتمی و…از مهمترین اخبارویژه روزنامه های سه شنبه است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگارن،  اخبار ویژه روزنامه ها امروز سه شنبه را در اینجا می توانید بخوانید:

روزنامه کیهان:

عبدی: سخن از انتخابات بیهوده است اصلاح طلبان تناقض خود را حل کنند

عباس عبدی می گوید اصلاح طلبان دچار دوگانگی راهبردی هستند و به همین دلیل بحث کردن آنها درباره انتخابات ریاست جمهوری بی مورد است.

این عضو مستعفی حزب مشارکت که به متنی منتشره با امضای مجعول «جمعی از اساتید علوم سیاسی» پاسخ می گفت، تصریح کرد: برای پرهیز از سوءتعبیر نیز موضع خودم را درباره انتخابات آینده بگویم. به نظر من امکان اتخاذ موضع درباره این مسئله در حال حاضر وجود ندارد، زیرا اصلاح طلبان موقعیت راهبردی خود را تعیین یا بازسازی نکرده اند، تا وقتی که ایده و اراده آنان شکل نگیرد و صحنه موازنه قوا روشن نشود، نمی توان گفت با چه موضعی می توان وارد انتخابات شد. به نظر بنده اگر قرار بود که انتخابات در همین تابستان برگزار شود، اصلاح طلبان هیچ گونه آمادگی برای حضور در فرایند سیاسی آن نداشتند، زیرا فاقد آن ایده و اراده مورد نظر هستند، بنابراین بحث کردن از انتخابات در حال حاضر بی مورد است و با این نوع راهبردهای دوگانه که به معنای دقیق، دوگانگی راهبردی است هم، نه تنها نمی توان گرهی از کار فرو بسته اصلاحات را باز کرد، بلکه بر پیچیدگی گره راهبردی اصلاح طلبان افزوده خواهد شد.

وی در این نوشته که توسط «جرس» منتشر شده، درباره تقسیم کار میان اصلاح طلبان و جنبش سبز می نویسد: تقسیم کار و نقش ناشی از نوعی اراده آگاه بر فرایند است، نه آنکه از سر اجبار و تن دادن باشد. به این معنی که چون، این گروه را نمی توان قانع کرد، آن گروه هم زیر بار نمی رود، پس اسم این تمایز را بگذاریم تقسیم کار! این نوع نظریه پردازی تبعات منفی خواهد داشت، زیرا در میانه ایفای نقش ها متوجه تداخل آن می شویم، مثل تعزیه ای خواهد شد که راستی راستی، بازیگر نقش شمر سر بازیگر نقش امام حسین را از بدن جدا می کند! روشن است که ادامه مسیر سه سال گذشته، امکان پذیر نبوده و نیست. برخی از کوشندگان آن مسیر به هر دلیلی حاضر نیستند که مسیر دیگری را تجربه کنند یا بپذیرند. در عین حال اختلاف و تضاد را هم به مصلحت نمی دانند، بنابراین تا فرصت دیگر اعلام سکوت خواهند کرد. البته این بدان معنا نیست که طرفداران بازگشت به اصلاحات می توانند در چند ماه آینده شق القمر کنند، ولی همین که قطار اصلاحات را روی ریل های کج و معوج قبلی قرار دهند، کلاهشان را باید به هوا بیاندازند.

وی اصلاح طلبان را فاقد توان استفاده از فرصت ها عنوان کرد و نوشت: «فرصت هایی که قرار است رخ بدهد از دو حال خارج نیست، یا این فرصت ها با مشارکت اصلاح طلبان ایجاد می شود یا بدون حضور آنان. اگر بخواهد با مشارکت آنان باشد در این صورت نمی توان از سیاست انفعالی، صبر و انتظار دفاع کرد.اگر فرصت ها خودبخودی ایجاد شود، دیگر این را سیاست نمی توان نامید که کسی یا کسانی به انتظار فرصت های خودبخودی بنشینند. فراموش نکنیم که توان بهره برداری از فرصت سیاسی مستلزم تمرین و مشارکتی سیاسی است، این دوستان همان قدر که توانستند از فرصت ۱۲اسفند سال ۱۳۹۰ استفاده کنند، از فرصت های بعدی نیز سود خواهند جست. یک بار تمثیلی از این نحو به انتظار فرصت نشستن زدم که دوستان مخاطب ناراحت شدند و از ذکر آن در اینجا پرهیز می کنم.»

ظاهراً اشاره عبدی به ماجرای آن تیرانداز ناشی است که ابتدا تیر را می انداخت و هر جا که اصابت می کرد، دور آن خطی می کشید و می گفت درست وسط هدف زده ام!

عضو مستعفی مشارکت درباره هویت پنهان نویسندگان متن مورد اشاره نوشت: نویسندگان چنین متن هایی منتظر می مانند تا نتیجه معلوم گردد، اگر تحلیل آنان درست درآمد، خواهند گفت که ما نوشته بودیم و اگر اشتباه شد، نویسندگان شانه از بار مسئولیت آن خالی خواهند کرد و از انتساب آن به خود پرهیز می کنند. در چنین فضایی باید منتظر بود که افراد بیشتری به نام های مستعار مطالب غیرمسئولانه تری را بنویسند. به نظر من ایرادی نداشت که نویسنده یا نویسندگان تحلیل، به نحوی عمل می کردند که حداقل گردانندگان سایت مرجع منتشر کننده، اطلاعی از هویت آنان می داشت و متن را با تایید چنین هویتی منتشر می کرد.

عبدی از نویسندگان خواست اگر به هر دلیلی اسم خود را پنهان می کنند، با انتخاب عناوین گمراه کننده موجب انحراف اذهان نشوند.

بی بی سی: هدف آمریکا در سوریه جبران شکست از حزب الله است

رسانه دولتی انگلیس اعلام کرد ماجرای سوریه فراتر از بحث انقلاب هاست و آمریکا می خواهد شکست از ایران و حزب الله در چارچوب خاورمیانه جدید را جبران کند.

وبسایت بی بی سی فارسی در تحلیلی، ماجرای سوریه را «درد زایمان خاورمیانه جدید» عنوان کرد و نوشت: ۶ سال پیش در چنین روزهایی، جنگی میان حزب الله لبنان و اسرائیل درگرفت که کاندالیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا از آن به عنوان «درد زایمان خاورمیانه جدید» یاد کرد. جدا از اینکه چه طرفی عامل شروع جنگ بود، عملاً هدف از آن توسط مسئولین اسرائیلی، نابودی حزب الله لبنان اعلام شد. گمان بر این بود که با بمباران مراکز اصلی حزب الله، این حزب ظرف چند روز از بین رفته و به این ترتیب مهم ترین اهرم قدرت ایران و سوریه در منطقه حذف می شود؛ اما این طرح سرانجام به دلیل حمایت بی قید و شرط ایران و سوریه از حزب الله و سیل پول و سلاحی که به طرف لبنان سرازیر شد؛ به شکست انجامید و نه تنها حزب الله از بین نرفت؛ بلکه پس از جنگ، قدرت موشکی و نظامی خود را به شکل قابل توجهی افزایش داد.

بی بی سی با تأکید بر اینکه آمریکا تلاش دارد متحدان خود در کشورهایی چون یمن و عربستان را حفظ کند افزود: سوریه اما شرایط متفاوتی دارد. بعد از خاتمه جنگ در لبنان، این نتیجه گیری حاصل شد که برای از بین بردن قدرت محور ایران- سوریه- حزب الله، نمی توان از انتهای این محور یعنی حزب الله شروع کرد. از طرف دیگر، ایران نیز به دلیل موقعیت استراتژیک، وسعت و قدرت نظامی اش؛ گزینه مناسبی برای حمله نظامی محسوب نمی شود. به این ترتیب، سوریه تنها و بهترین گزینه برای از بین بردن این محور است.

نویسنده با تصریح بر این موضوع که سوریه عملاً تبدیل به عرصه جنگ نیابتی آمریکا با ایران و روسیه شود، می نویسد: دولت سوریه برخلاف لیبی شاهد ریزش نیروها نیست. شانزده ماه از شروع آشوب در سوریه می گذرد ولی عملاً بلندپایه ترین مسئولانی که از دولت جدا شده اند، یک سفیر در عراق و چند افسر و درجه دار ارتشی هستند.

بی بی سی تصریح کرد: ارتش سوریه تاکنون چندین بار از یک استراتژی مشخص برای سرکوب گروه های مخالف استفاده کرده که هر بار نیز موفق بوده است. براساس این استراتژی، ارتش اجازه می دهد تا مخالفان یک منطقه یا روستا را تصرف کرده و در آن مشغول جشن و پایکوبی شوند و سپس با حمله برق آسای ارتش، قتل عامی صورت می گیرد که در آن بسیاری از چهره ها و فعالین اپوزیسیون جان خود را از دست می دهند.

تحلیلگر بی بی سی با اشاره به احتمال کشانده شدن پای اسرائیل به ماجرای سوریه نوشت: در حقیقت بلندی های جولان تنها منطقه عربی اشغالی است که چهل سال کامل در آرامش مطلق بوده. اگر حکومت سوریه و هم پیمانان خارجی اش به این نتیجه برسند که فشار به آستانه ای رسیده که دیگر قابل تحمل و کنترل نیست، اجرای عملیات نظامی در مرزهای اسرائیل می تواند به راحتی نگاه ها را به طرف دیگری کشانده و عملاً امنیت اسرائیل که برای غرب خط قرمز است را در خطر قرار دهد.

بی بی سی در پایان نوشت: آنچه در سوریه می گذرد، به راستی فراتر از یک انقلاب مردمی کلاسیک است و گفته سرگئی لاوروف صحیح به نظر می رسد که سرنوشت سوریه، نظام و نظم جدید جهانی را رقم خواهد زد.

فارین پالیسی: چشم انداز تحولات خاورمیانه به ضرر آمریکاست

سناریوی خوب برای آمریکا در خاورمیانه، ضعیف شدن محور ضدغربی به رهبری ایران است اما تحقق چنین سناریویی تعجب آور خواهد بود. سناریوهای بدی هم وجود دارد که باعث دردسر برای آمریکا در خاورمیانه خواهد شد.

نشریه فارین پالیسی با انتشار این تحلیل به قلم استفان والت نوشت: خاورمیانه به کدام سو می رود؟ سوریه، ایران و فلسطین. سناریوی خوب برای آمریکا در تحولات منطقه و بهار عربی این است که بشاراسد سقوط کند و محور ضد غربی متشکل از ایران و سوریه پایان یابد. ایران نیز از موضع ضعف با غرب کنار بیاید. و دولت هایی روی کار بیایند که رابطه خوبی با آمریکا داشته باشند و اسلام نیز تبدیل به اسلام میانه رو شود. من طرفدار این سناریو هستم ولی تحقق چنین سناریویی را تعجب آور و غیرمترقبه می دانم.

این نشریه می افزاید: سناریوی بد این است که تحولات ناشی از بهار عربی ادامه یابد و تلاش برای بازگشت به دوران قبل با شکست مواجه شود. در این سناریو خاورمیانه به مکانی آرام و یا به صورت نسخه ای از اروپا بدل نمی شود. رژیم های سیاسی این کشورها قادر خواهند بود به تقاضاهای مردم خود پاسخ بگویند و منافع ملی خود را پیش ببرند. ولی از آنجا که بسیاری از این منافع ممکن است با خواسته های آمریکا در منطقه سازگاری نداشته باشد، دنیای عرب ممکن است به عنوان قطبی مستقل و در برابر واشنگتن ظاهر شود. در سناریوی «خوب» فرض بر این است که ظهور نظام های مشارکتی و شبه دموکراتیک در منطقه در نهایت تعارض منافع در داخل منطقه و منافع منطقه و آمریکا را از بین می برد. ولی دلایلی هم در دست است که نشان می دهد این سناریو خوش خیالانه است. فلسطینیان به دنبال دولت مستقل هستند و مردم عرب نیز از آنان دفاع می کنند. یک دولت دموکراتیک در سوریه به هر حال خواهان بازپس گرفتن بلندی های جولان خواهد بود. باید دانست که رژیم هایی مانند حسنی مبارک در مصر یا شاه عبدالله در اردن، هر چند به مردم خود اهمیتی نمی دادند ولی با منافع واشنگتن همسو بودند. رژیم هایی که اکنون جانشین آنها می شوند باید به حرف مردم هم گوش فرا دهند. این امر با منافع آمریکا سازگار نیست. تاریخ نشان می دهد که دولت ها هر چه ثروتمندتر و قوی تر می شوند، به تدریج بر میزان استقلال منافع آنها هم افزوده می شود. من این سناریو را محتمل تر می دانم.

استفان والت آنگاه سراغ سناریوی بدتر (زشت) رفت و نوشت: سناریو سومی نیز قابل تصور است که در آن آنچه در عراق و لبنان اتفاق افتاد و اکنون در سوریه نیز تکرار می شود، ادامه پیدا کند. در این حالت بهار عربی برخی از رژیم های ورشکسته را واژگون خواهد کرد ولی نمی تواند همه آنها را سرنگون کند که نتیجه آن رونق فرقه گرایی و جنگ و افراطی گری خواهد بود.

این سناریو برای آمریکا جذاب نیست. شاید برای آمریکا عاقلانه تر باشد که خود را از این وضعیت دور نگاه دارد ولی با توجه به فشار متحدان آن نظیر عربستان سعودی و اسرائیل چنین کاری دشوار خواهد بود. در این میان روسیه و چین هم هیچ اقدام مثبتی نخواهند کرد. در نتیجه این سناریو برای آمریکا دردسر بزرگی محسوب می شود.

فعلاً که کشته های جنگ افغانستان را یواشکی در انگلیس دفن می کنند

«آمریکا و اسرائیل به ایران حمله نخواهند کرد. امروز قدرت و نفوذ ایران در خاورمیانه بیشتر از روسیه است».

مسعود بهنود که در جمع شماری از عناصر ضد انقلاب در اتریش سخن می گفت، ضمن ارائه تحلیل فوق گفته است: هم اکنون در غرب از کشته شدگان در جنگ افغانستان و عراق با افتخار یاد نمی شود به عنوان نمونه در انگلیس حتی کشته شدگان در افغانستان را بی سر و صدا تشییع می کنند چرا که در غیر این صورت با اعتراض مخالفان مواجه می شوند.

وی افزود: ماجرای حمله نظامی امروز در دنیا تغییر کرده و بیشتر دنبال اقدامات بدون هزینه و کشته می گردند، مثل ماجرای سوریه که با هدایت آمریکا و پول و سلاح کشورهای عربستان و قطر پیش آمد بدون اینکه یک نفر از نیروهای ناتو درگیر یا کشته شود.

وی احتمال حمله آمریکا و اسرائیل به ایران را رد و خاطرنشان کرد که آمریکا نمی خواهد سرنوشتی که در ویتنام برایش رقم زده شد این بار نیز در ایران برایش رقم زده شود.

این سلطنت طلب فراری در پاسخ به این سؤال که چرا خاتمی را به عنوان یکی از افراد مشهور در ایران معرفی کرده گفت: بی بی سی گروهی را تشکیل داده بود که از میان یک لیست ۸۰ نفره چهره های مشهور را انتخاب کنند و من ابتدا تأکید کردم یک زن انتخاب شود و در این میان اسامی افرادی چون گوگوش و فروغ فرخزاد مطرح شد ولی در نهایت خاتمی را مطرح کردم(!)

وی که در جمع همکاران نشریه موسوم به درفش سخن می گفت، مدعی شد «من معتقد به اصلاحات هستم چون دوران انقلاب را تجربه کرده ام.» ۲۳ بهمن می گفتند باید سران رژیم اعدام شوند اما فقط مهندس بازرگان بود که از حقوق آنها سخن می گفت و همه گروه های سیاسی طرفدار اعدام سران رژیم شاه بودند. جامعه ای که با کاباره و رقص و گوگوش خو کرده بود، ناگهان طرفدار انقلاب و شدت عمل شد و شعار «تا شاه کفن نشود- این وطن وطن نشود» داد.

روزنامه وطن امروز :

واکنش دانشجو به مسؤولیت فائزه هاشمی

فرهاد دانشجو درباره حضور فائزه هاشمی به عنوان مدیر گروه واحد پردیس گفت: در زمان ما سعی می‌شود مدیران گروه بر اساس سابقه علمی انتخاب شوند نه جایگاه سیاسی. وی ادامه داد: ان‌شاءالله وقتی زمان مقرر برای رسیدگی به مدیران گروه شود، ما اینگونه عمل خواهیم کرد. دانشجو در پاسخ به اینکه «یعنی مدیران نفرات قبلی را هم که منصوب شده‌اند، بررسی خواهید کرد؟» گفت: برای همه مدیران گروه‌ها و روسای واحدها بر اساس اولویت‌ها عمل خواهیم کرد. من تکی برای هر کدام عمل نمی‌کنم بلکه دستورالعمل‌های ما که جاری شود این امر خود به خود از دل دانشگاه بیرون خواهد آمد؛ چنین چیزی برای یک دانشگاه دولتی امکانپذیر نیست برای اینکه دستورالعمل‌ها شاخص خود را دارد.

۷ درخواست حجاریان از خاتمی

سعید حجاریان در نامه‌ای به خاتمی توصیه کرده، وی ۷ محور را برای حرکت آینده سیاسی‌اش مدنظر داشته باشد. این توصیه‌ها عبارتند از:

ا- تلاش برای تفکیک قائل شدن میان جریان اصلاحات و جنبش سبز

۲- تدوین شعار واحد برای جذب همه اصلاح‌طلبان

۳- مطالبه اجرای بدون تنازل قانون اساسی از نظام

۴- تلاش برای به وحدت رساندن همه اصلاح‌طلبان

۵- تلاش برای جذب از میان جریان‌های اصولگرا

۶- زمینه‌سازی برای انجام کنش‌های سیاسی جمعی از سوی اصلاح‌طلبان

۷- تمرکز روی لزوم کارآمدسازی به جای زیر سوال بردن مشروعیت نظام

«سفیر» سازی هم جواب نداد!‌

یک مقام مسؤول در سفارت جمهوری اسلامی ایران در یمن ضمن تکذیب اخبار مربوط به اخراج دیپلمات‌های ایرانی و فراخوان سفیر یمن از سوی این کشور، گفت: سفارتخانه یمن در ایران بیش از یک سال است سفیر ندارد و فراخواندن این سفیر ممکن نیست. وی با اشاره به اینکه همان منابعی که این اخبار را منتشر کرده بودند پس از پاسخ سفارت جمهوری اسلامی ایران ناچار به عقب‌نشینی شدند، افزود: اخبار مربوط به دیپلمات‌های ایرانی که کاملا دروغ است اما درباره فراخوان سفیر یمن نیز مساله این است که یمن در حدود یک سال است در ایران سفیری ندارد .

روزنامه خراسان:

وزیر اطلاعات: عمده فعالیت جریان فتنه بر روی مسائل اقتصادی است

وزیر اطلاعات تأکید کرد که عمده فعالیت مجموعه عوامل فتنه و کسانی که بحث فتنه را با همکاری استکبار دنبال می‌کنند، تمرکز بر روی مسائل اقتصادی است.حجت الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در خصوص فعالیت عاملین فتنه ۸۸ برای انتخابات آینده ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر عمده فعالیت مجموعه عوامل فتنه و کسانی که بحث فتنه را با همکاری استکبار دنبال می‌کنند، تمرکز بر روی مسائل اقتصادی است.

وی افزود: در حال حاضر یکی از کارهایی که فتنه‌گران در دستور کارشان قرار داده‌اند بزرگ‌نمایی ضعف‌های اقتصادی کشور در سایت‌های وابسته به خودشان است.وزیر اطلاعات با بیان اینکه مردم تکلیف خود را با فتنه‌گران به خوبی می‌دانند، خاطرنشان کرد: مطمئن باشید که اجازه تکرار فتنه ۸۸ را نخواهیم داد.

مصلحی در مورد نحوه همکاری وزارت اطلاعات با سازمان انرژی اتمی برای حفاظت فیزیکی از جان دانشمندان هسته‌ای کشور تصریح کرد: همکاری‌های چند‌جانبه‌ای با سازمان انرژی اتمی و هم با سایر نهادهای امنیتی کشور برقرار کرده‌ایم تا با رصد هر‌گونه حرکتی که مخل نظم و امنیت کشور باشد، مقابله کنیم.

واردات بذر کرفس از فرانسه

گفته می شود بر اساس نامه نگاری هایی که اخیرا بین وزارتخانه های صنعت و جهادکشاورزی با مبادی ورودی کالا به کشور صورت گرفته، مقرر شده مجوز ورود بذر کرفس از کشور فرانسه صادر شود.

این بذرها از نوع بدون پوشش بوده و در نامه های تایید واردات این محصول، از تاکیدهای دفتر حمایت از “کارآفرینی” یک وزارتخانه به عنوان تاییدکننده این سفارش یادشده است.

روزنامه تهران امروز:

دولت به جای پاسخگویی حاشیه سازی می کند

حجت الاسلام ‌سید رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز معتقد است: بسیاری از حاشیه های موجود توسط دولت به وجود آمده تا اذهان عمومی فراموش کند که مشکلاتی چون گرانی و بیکاری جامعه را با آسیب هایی جدی مواجه کرده است.

وی ضمن انتقاد از دولت خاطرنشان کرد: واقعیت موجود این است که احمدی‌نژاد ترجیح را در این می‌بیند که فضای جامعه فضایی مملو از حاشیه و جنجال باشد، چون وقتی جامعه با حاشیه‌ها درگیر باشد و اذهان عمومی مشغول بحث و تبادل نظر درباره مثلا یک انتصاب اشتباه باشد، آن وقت است که آقایانی که در پاستور حضور دارند، خود را از تهدید‌ها و سوال و جواب‌ها در امان می‌بینند.

سید رضا اکرمی در همین رابطه می گوید: به عنوان مثال وقتی مجلس دنبال این است که چرا سعید مرتضوی برای مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی انتخاب شده است، یا سوال‌های اینچنینی اذهان عمومی را به سوی خود جلب می‌کند، طبیعی است که مشکلات بزرگ‌تر و جدی‌تر به زیر سایه رفته و به چشم نمی‌آیند.

آن وقت است که دولت مجبور نیست به خاطر بحران‌هایی که مردم را با محدودیت‌های زیادی مواجه کرده است، پاسخگو باشد. اینجاست که محمود احمدی‌نژاد که روش های اینچنین را خوب بلد است، چهره ای چون مرتضوی را با علم بر اشتباه بودن انتخابش، منصوب می‌کند تا چرایی این انتخاب باعث شود تا کسی سراغ مشکلات دیگر نرود.

نماینده سابق مجلس که از حضور در انتخابات نهمین دوره قوه مقننه انصراف داد، حرف هایش را این طور ادامه می دهد: زمانی برنامه‌های درستی نوشته می‌شود و برنامه‌های درست زمانی می‌توانند اتفاق‌های مثبتی را به نفع کشور و البته مردم رقم بزنند که برنامه‌ها را افراد متخصص و متعهد بنویسند و اجرا کنند. اکرمی در این باره ادامه داد: مسئله مهمی که در دولت‌های نهم و البته دهم خیلی به آن توجه نشد این بود که برنامه مشخصی نوشته نشد .

عارف جلسه انتخاباتی داشته است

در حالی که اصلاح طلبان در ظاهر می‌گویند هیچ گونه تحرک انتخاباتی ندارند دیروز اعلام شد که محمدرضا عارف رسما جلسات انتخاباتی خود را از سر گرفته است.

کسی که این خبر را منتشر کرد علی اکبر اولیا نماینده سابق مردم یزد و از نزدیکان سران اصلاحات است. البته او اعلام کرد هنوز ستادی برای عارف تشکیل نشده است تا او رئیس آن باشد. در عین حال اولیا گفت: عارف برای بررسی وضعیت و مشاوره با همفکرانش جلسه انتخاباتی در تهران برگزار کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره و گفت‌وگویی با عارف داشته‌ است یا نه، تصریح کرد: تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که آقای عارف جلسه‌ای را با حضور دوستان و همفکرانش برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در تهران برگزار کرد تا با بررسی شرایط، وضعیت رقابت انتخاباتی را بررسی کند.

اولیا با بیان اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری آینده از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: آقای عارف در حال بررسی شرایط برای انتخابات آتی ریاست جمهوری است.

نماینده سابق مردم یزد در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در جلسه انتخاباتی عارف در تهران حضور داشته یا نه، سکوت کرد و در عین حال گفت که خاتمی در این جلسه حضور نداشته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد پذیرش ریاست ستاد انتخاباتی عارف، گفت: پیشنهادی در این رابطه به بنده نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما دیداری با آقای خاتمی نداشته‌اید، تصریح کرد: در طول تاریخ دیدارهای زیادی انجام می‌شود. بحث ما این است که بدانیم تکلیف ما برای انتخابات آتی چیست. نماینده سابق یزد با تایید تلویحی دیدارش با خاتمی، گفت: آقای خاتمی معتقد است که باید زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کرد و البته باید الزام های مشارکت اصلاح طلبان نیز فراهم شود؛ آقای خاتمی آرزو دارند مشارکت حداکثری در انتخابات آتی باشد و همه حرف‌ها شنیده شود.

حدود ۲۰ هزار شیعه در میانمار زندگی میکنند

محسن پاکآیین، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در کشور تایلند اعلام کرد حدود ۲۰ هزار ‌ شیعه در میانمار زندگی می‌کنند. وی زوایایی تازه از اتفاقات اخیر میانمار را تشریح کرده است.

وی با اشاره به حساسیت‌های دولت میانمار علیه مسلمانان گفت: در طول سال‎‎های گذشته دولت میانمار کنترل شدیدی بر فعالیت‎‎های مساجد داشته است و در برخی مقاطع حتی آمار ازدواج و تمایل مردم جهت انجام قربانی در عید قربان و نیز آمار افرادی که در مساجد به آموختن قرآنکریم مشغول میشوند، به دولت گزارش شده است.

پاک آیین تصریح کرد: اکثریت مسلمانان میانمار سنی و حنفی هستند ولی حدود ۲۰ هزار شیعه نیز در این کشور زندگی میکنند. مهم‌ترین و قدیمیترین مساجد میانمار در «رانگون» پایتخت این سرزمین بنا شده است. مسجد سوراتی، مسجد سنی مغول، مسجد مانگ تولای و مسجد شیعیان موسوم به مغول مسجد و همچنین مدرسه امیرالمومنین از دیگر اماکن مهم آنهاست.

پاک آیین درباره صحت آمار کشتار مسلمانان میانمار گفت: آمار منتشره در هفته‎‎های گذشته، قربانیان مسلمان را بیش از ۲۰ هزار نفر اعلام کرده است که به دست گروه‎‎های افراطی در «استان راخین» کشته، شکنجه‌ یا بیخانمان شدهاند. فعلا نمیتوان در مورد صحت و سقم این آمار اظهارنظر کرد و باید منتظر دریافت اطلاعات تکمیلی بود.

وی درباره اقدامات ایران درباره جلوگیری از ادامه فجایع میانمار گفت: اتفاقا جمهوری اسلامی ایران از همان اولین ساعات انتشار این خبر{کشتار ۲۰ هزار نفر از مسلمانان میانمار }، از طریق سخنگوی وزارت امور خارجه موضع گرفت و با محکومیت این جنایات، از مسئولان کشور میانمار خواست که ضمن رعایت حقوق اقلیت مسلمان این کشور، گزارش دقیق و جامعی به مسلمانان جهان و ملت ایران ارائه کند.

سفیر سابق کشورمان در تایلند تاکید کرد: به اعتقاد من مجامع بینالمللی و کشورهای جهان بهخصوص مسلمانان باید بهطور مستمر با اعمال فشار بر دولت نظامی میانمار، شرایطی را فراهم کنند که خشونت‎‎ها پایان یافته و امنیت مسلمانان تأمین شود. سفارت ایران در تایلند که آکرودیته در میانمار میباشد نیز قضایا را از نزدیک دنبال کرده تا اطلاعات دقیق مخابره کند.

روزنامه قدس:

اظهارات خواهرزن خاتمی درباره حجاب

نعیمه اشراقی، خواهرزن محمدرضا خاتمی گفت: این مسأله که حکومت بیاید و حجاب را اجباری کند، از نظر شرعی برای من جای شک است. وی افزود:به نظر من بسیار بهتر بود که ما حجاب را اجباری نمی‌کردیم.

استانهای ایران در نقشه آذربایجان!

در اقدامی تحریک آمیز،در مراسم روز ملی جمهوری آذربایجان که توسط سفارت این کشوردر ابوظبی (امارات) برگزار شد، کتابی به سفرای کشورها اهدا شد که در آن چند استان شمالی کشورمان جزو نقشه کشورآذربایجان آورده شده است!

احتمال مصالحه ومعامله اوباما با ایران

حیدر جمال، رئیس کمیته اسلامی روسیه، گفت:اوباما در فکر آن است که پس از پیروزی در انتخابات خود را برای یک چانه زنی و احتمالا ًمعامله جدی با ایران آماده کند.

ردپای صهیونیستها در یک نشریه کرد

سردبیر مفقود شده یک نشریه کردی سر از سرزمین های اشغالی درآورد.

حدود یک ماه پیش «مولود آفند» سردبیر و مسؤول هفته نامه «اسراییل- کرد» ناپدید شد که رسانه‌های اپوزیسیون کرد آن را به نیروهای امنیتی ایران نسبت دادند، اما چند روز بعد از این جریان سازی ها ناگهان پرده ها کنار رفت و نماینده سازمان رژیم صهیونیستی-کرد در اروپا اعلام کرد که در این مدت «مولود آفند» در کمپ اشرف بوده و در حال حاضر مقدمات سفرش به اروپا فراهم شده است.

سرسپردگی کامل

یکی از وزیران هیأت دولت انگلیس در اظهار نظری قابل تأمل گفته در صورتی که اسراییل به ایران حمله کند، دولت انگلستان جزیره دیه گو گارسیا خود واقع در اقیانوس هند را در اختیار تل آویو قرار خواهد داد. این جزیره از سال ۱۹۶۶ به مدت پنجاه سال به اجاره ارتش آمریکا درآمده‌است که تا بیست سال دیگر نیز قابل تمدید است.

تحقیق و تفحص ازیک مدیر سابق

به دنبال سخنان رئیس جدید دانشگاه آزاد درباره وقوع مفاسد عدیده در دوره مدیریت گذشته و همچنین مباحث مطرح شده در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جمعی از نمایندگان اصولگرای مجلس نهم طرح تحقیق و تفحص از مدیریت سابق دانشگاه آزاد را در دستور کار قرار داده اند.

روزنامه جمهوری اسلامی:

سریال سازی، تازه ترین روش اثبات خلیج ع ر ب ی!

* مجموعه تلویزیونی “عمر فاروق” که زندگی عمربن الخطاب را نمایش می‌دهد از اول ماه مبارک رمضان از یک شبکه تلویزیونی عربی پخش می‌شود.

این مجموعه تلویزیونی علاوه بر ایرادهای تاریخی که از نظر محتوائی دارد، در تیتراژ خود در بالای سرزمین حجاز آنجا که خلیج فارس را نشان می‌دهد عنوان خلیج عربی را به نمایش می‌گذارد!

وجود شیخ سلمان العوده عالم وهابی در میان کارشناسان و حمایت مادی شرکت اتومبیل سازی فورد آمریکا از این مجموعه تلویزیونی نشان دهنده هدفدار بودن دست اندرکاران ساخت آن می‌باشد.

تعلیم جنگ های خیابانی به مخالفان دولت سوریه در مرز ترکیه

* جنگ لفظی میان روسیه و غرب درباره بحران سوریه بالا گرفته است. درحالی که مسئولان آمریکائی، دولت روسیه را به خاطر حمایت از دولت بشار اسد سرزنش می‌کنند، نماینده روسیه در سازمان ملل می‌گوید: نباید فریب الفاظ بشردوستانه غرب درباره سوریه را خورد. چورکین افزود: هدف غرب اینست که با کاستن از قدرت ایران در منطقه، نفوذ خود را گسترش دهد.

در همین حال یک روزنامه انگلیسی از تلاش آمریکا، انگلیس و فرانسه برای تعلیم جنگ‌های خیابانی به مخالفان دولت سوریه در مرز ترکیه با این کشور خبر می‌دهد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.