سری تازه از سریال دنباله دار ممنوعیت قلیان/ دیوان عدالت اداری بازهم عرضه قلیان را ممنوع کرد+نمودار

۳۰ آبان ،

بر اساس رای هئیت عمومی دیوان عدالت اداری کشیدن قلیان در قهوه خانه‌ها ممنوع است.

 اظهارات و بخش نامه های مسئولان برای ممنوعیت قلیان هر از چندگاهی مطرح می گردد و دامنه بحث ها داغ می گردد. اما آنچه که می ماند، داغی ذغال های قلیان ها در سطح شهر است. چرا که ممنوعیت عرضه قلیان به سریال ۵ ساله ای تبدیل شده است که روزی ممنوع می گردد و روز دیگر خبری از بخش نامه ها و اظهارات برخورد آمیز ناجا نیست.

در تازه ترین اظهارات و بخش نامه های مطرح شده مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری عنوان کرده است: “بر اساس رای امروز(دوشنبه شب) هئیت عمومی دیوان عدالت اداری کشیدن قلیان در قهوه خانه‌ها ممنوع است.”

علی اکبر بختیاری با اعلام این خبر می گوید: در جلسه هئیت عمومی دیوان عدالت اداری موضوع شکایت جمعیت مبارزه با دخانیات ایران مورد بررسی قرار گرفت. اعضای این جمعیت خواستار ابطال مصوبه وزیران عضو کمیسیون اجتماعی بودند.

وی افزود : تا پیش از این مصوبه قهوه خانه ها نیز جزء اماکن عمومی محسوب شده و استعمال دخانیات در آن ممنوع بود. اما مصوبه وزیران عضو کمیسیون اجتماعی قهوه خانه ها از شمول اماکن عمومی خارج کرد. امروز در جلسه هویت عمومی دیوان عدالت اداری این شکایت بررسی قرار گرفت و مصوبه مذکر مغایر با بند ۱۴ ماده پنج قانون شهرداریها شناخته شد.
بختیاری خاطرنشان کرد؛ با ابطال این مصوبه قهوه خانه ها نیز جزو اماکن عمومی محسوب شده و استعمال دخانیات مانند قلیان در آن ممنوع است.
این مصوبه در حالی از سوی دیوان عدالت اداری مطرح شده است که سومین مصوبه این نهاد قضایی پس از ۵ سال برای ممنوعیت عرضه قلیان است و به سریال دنباله داری تبدیل شده است.

 

قلیان جمع شدنی است؟
ممنوعیت استفاده از قلیان، روند پر پیچ و خمی داشته است. در سال ۷۱ جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، ممنوعیت استعمال قلیان را به هیات وزیران، ریاست جمهوری و مجلس ارائه داد که از این سال تا سال ۷۶ مصوبه مجموعه هیات دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت و براساس آن استعمال سیگار و مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع اعلام شد. با این حال، ورق چندبار برگشت و قلیان دوباره بر میزهای قهوه خانه ها جا خوش کرد.
در سال ۱۳۸۳ باز مصرف قلیان در اماکن عمومی کشور ممنوع شد. ولی این ممنوعیت ادامه نداشت و در سال ۱۳۸۴ با اصلاح تبصره ماده۱ آیین نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی، قهوه خانه ها و رستوران های سنتی مجاز به عرضه سیگار و مواد دخانی شدند. اما به فاصله کمتر از یک سال، ورق باز هم برگشت! قلیان ها دوباره شکسته شدند!
در همین مدت، هربار زمزمه های آزاد شدن مصرف قلیان به گوش می رسید، وزارت بهداشت به اشکال مختلف سعی در مقابله با این ایده ها می کرد. تا سال ۱۳۸۶ که زور وزارت بهداشت به سایر سازمان های مخالف ممنوعیت قلیان چربید و دوباره بحث ممنوعیت قلیان مطرح شد.

مخالفان، به فکر نان شب و میراث فرهنگی 
وزارت بهداشت طی سال های اخیر از موافقان پرو پا قرص ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه خانه ها بوده است و به شکلی محرک دیوان عدالت اداری برای ارائه بخش نامه های ممنوعیت عرضه قلیان بوده است. به طوریکه این وزارخانه در سال ۱۳۸۶ با اظهارات موید علویان اولین واکنش رسمی به عرضه قلیان را نشان داد. موید علویان اظهار کرده بود: “اگر چه درباره عرضه قلیان در قهوه خانه ها بعضی حرف ها زده می گردد که حذف قلیان از این اماکن آن را به خانه ها می برد یا گردشگری موافق عرضه قلیان در قهوه خانه ها است، اما باید بگویم که برخورد با مظاهر استعمال دخانیات در کشور حکم قانونی است و وزارت بهداشت به هیچ وجه اجازه نمی دهد با این حرف های غیر کارشناسی به سلامت مردم ضربه بخورد.”
اما مخالفان فعالان صنف قهوه خانه داران و فعلان میراث فرهنگی و گردشگری می باشند. به طوریکه پیش از این علایی رئیس اتحادیه قهوه خانه داران تهران برای جلوگیری از بیکاری فعالان این حرفه درخواست توقف برخورد با قهوه‌خانه‌ها را مطرح کرد و گفت: در صورت ادامه روند تعطیلی قهوه‌خانه‌ها، بیش از دو میلیون نفر در کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم بیکار می‌شوند و تنباکو‌ فروشان، ذغال فروشان و سایر رشته‌های وابسته به صنف قهوه‌خانه‌داران از جمله صنوفی می باشند که در اثر ممنوعیت قلیان، در بحران شغلی به سر می برند.
به گفته او، در تمام دنیا مراکزی برای انجام این امور وجود دارد و در ایران هم قهوه‌خانه‌ها بهترین مکان برای عرضه قلیان می باشند.
اما مخالفان منع استعمال قلیان فقط صنف قهوه خانه دار نیستند. طرفداران میراث فرهنگی و گردشگری هم که اعتقاد دارند قلیان یکی از جاذبه های گردشگری ایران محسوب می گردد، به حمایت از جبهه طرفدار قلیان برخاستند.

 

اظهار نظر ها و بحث های مطرح شده طی ۵ سال اخیر در رابطه با ممنوعیت قلیان را در این جدول بخوانید.

نام مسئول تاریخ اظهار نظر
فرمانده ناجا ۸ بهمن ۱۳۸۶ هیچ قهوه خانه‌ای حق عرضه مواد دخانی را ندارد و مطابق قانون جامع مبارزه با مواد دخانی با متخلفان برخورد می‌شود
فرمانده ناجا ۲۶ بهمن ۱۳۸۶ عرضه قلیان در قهوه خانه‌ها همچنان ممنوع است و تغییری در مورد سیاست اجرایی به ما ابلاغ نشده است.
معاون سلامت وزارت بهداشت ۹ آذر ۱۳۸۷ کمیسیون فرهنگی دولت دوباره ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی را تصویب کرد، این مصوبه به وزارت کشور ابلاغ شده و تا آخر سال اجرایی می‌شود.
رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات ایران
۲۹ فروردین ۱۳۸۹ کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دولت جمع‌آوری مجدد قلیان‌ها را تصویب کرد و این مصوبه به تمام مراکز ذیربط ابلاغ شده و تنها باید هماهنگی‌های بین بخشی لازم در این زمینه انجام شود.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ ۱۳ تیر ۱۳۹۰ ممنوعیت ورود بانوان به چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌هایی که با قلیان از مشتریان خود پذیرایی می‌کنند
رئیس پلیس امنیت ۲۹ تیر ۱۳۹۰ 
باید با انبوه مراکز بدون مجوز عرضه قلیان که به این کار مبادرت می‌کنند برخورد جدی صورت گیرد.
ابلاغ دیوان عدالت اداری ۱۴ آبان ۱۳۹۰ 
با ابلاغ تازه دیوان عدالت اداری، نامه سال ۸۶ وزارت کشور باطل شده و ارائه قلیان با هر نوع تنباکو در قهوه‌خانه‌ها ممنوع شد.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور ۱ آذر ۱۳۹۰ دولت در چند روز گذشته مصوبه‌ای را درخصوص آزاد شدن قلیان در قهوه‌خانه‌ها و اماکن عمومی تصویب نکرده است.
معاون اجتماعی وزارت کشور ۶ خرداد اعمال ممنوعیت عرضه قلیان در رستوران‌ها، تالارها و مهمانپذیرها پس از هفته بدون دخانیات (۱۰ خرداد) .
مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری ۲۹ آبان بر اساس رای امروز هئیت عمومی دیوان عدالت اداری کشیدن قلیان در قهوه خانه‌ها ممنوع است.


sadkhabar.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.