سطح کیفی دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران کم نشده است

۲۱اردیبهشت،

شجاعی طباطبایی در نشست خبری دوسالانه کارکاتور:

به گفته شجاعی طباطبایی دبیر دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران؛ سطح کیفی این دو سالانه کم نشده است و در عرصه بین‌المللی هم توانسته‌ایم پنج ستاره این اتفاق بین‌المللی را حفظ کنیم.

به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین؛ اصغرامیرنیا سرپرست مرکز هنرهای تجسمی در نشست رسانه ای دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران گفت: نهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران در سال ۱۳۸۸ برگزار شد و قرار بر این بود که دهمین دوسالانه هم در سال ۱۳۹۰ برگزار شود که به سبب تعدد برنامه های تجسمی و در حالی که خانه کاریکاتور آمادگی کافی را برای برگزاری این مراسم داشت؛ برگزاری این دوره ازدوسالانه به سال ۹۲ موکول شد.

به گفته سرپرست مرکز هنرهای تجسمی؛ با این که تاخیری در برگزاری دوسالانه کاریکاتورتهران ایجاد شده اما این موضوع سبب نشده است که از جایگاه و اهمیت این دوسالانه در عرصه بین المللی کاسته شود.

وی افزود: اگر چه زمان لازم را برای برپایی دهمین دوره دوسالانه از دست داده ایم؛ اما سعی کرده ایم که تغییری در سطح کیفی و جایگاه دوسالانه بوجود نیاید و جایگاه دوسالانه خدشه دار نشود. درواقع حضور سید مسعود شجاعی سبب شده است که خلاء ها جبران شود.

امیرنیا همچنین از برپایی نمایشگاهی منتخب از آثار هنرمندان ایرانی و خارجی دهمین دوسالانه بین الملی کاریکاتور تهران درایام برگزاری دوسالانه درکهگلویه و بریر احمد خبر داد.

همچنین قرار است پس از پایان دوسالانه در تهران تمام آثار راه یافته در دوسالانه در موزه معاصر خوزستان به نمایش درآید.

سید مسعود شجاعی دبیر دهمین دوسالانه بین الملی کاریکاتور تهران با ارائه آمار شرکت کنندگان این دوره از دوسالانه گفت: در این دوره ۳۲۰۰ اثر از ۸۹ کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که ۴۸۸ اثر از سوی کاریکاتوریست های ایرانی به این اتفاق ارسال شده است که در میان کشورهای شرکت کننده ایران بالا ترین رتبه را دارد.

وی ادامه داد: در اولین دوره ۱۱ کاریکاتوریست از ایران شرکت کرده اند که در دهمین دوره حضور شرکت کنندگان ایرانی رشد چشمگیری داشته اند و دراین دوره نیمی ازآثار از سوی کاریکاتوریست های ایرانی به بخش نمایشگاهی راه پیدا کرده است.

به گفته شجاعی ۵۱۴ اثر منتخب دوسالانه از روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه در موسسه صبا به نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین در بخش آزاد ۱۴۶ اثر به دوسالانه راه پیدا کرد.

دبیر دهمین دوسالانه بین المللی تهران با بیان این مطلب که  دوسالانه در پنج بخش برگزار شد، گفت: بخش طراحی کاریکاتور با موضوع گربه های ایرانی برگزار شد که با استقبال خوبی مواجه شد. بخش موضوعی جشنواره هم خرافه پرستی بود. همچنین در بخش کمیک استریپ که از دوره پنجم به جشنواره اضافه شد  و در این بخش ۶۴ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی افزود: کشور برزیل با ۵۶ هنرمند، برزیل با ۴۶ اثر و اندونزی با ۴۳ اثر و چین با ۲۳ اثر در این اتفاق بین الملی شرکت کردند.

به گفته شجاعی از ۴۸۰ اثری که از هنرمندان ایرانی به بخش نمایشگاهی دوسالانه راه پیدا کردند ۱۵۳ اثر از خانم ها ی کاریکاتوریست بود که این تعداد اثر از هنرمندان خانم در دوسالانه های بین المللی بی سابقه است.

علی جهان شاهی، جمال رحمتی، محمد رضا دوست محمدی، بهرام عظیمی و بهرام ارجمندنیا داوری آثار را برعهده داشتند.

شجاعی همچنین دربارهٔ حضور داوران خارجی در این اتفاق بین المللی گفت: با توجه به کمبود بودجه داوران بین المللی به صورت اینترنتی آثار را داوری کردند و “ادوارد باتیس تائو” از برزیل و “آنجل بولیگان” از مکزیک در این اتفاق به عنوان داور همکار داشتند.

امیرنیا همچنین در تجلیل از پیشکسوتان کاریکاتوریست ایران گفت: همزمان با برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر از پیشکسوتان هنرمند در بخش‌های مختلف هنرهای تجسمی تجلیل می‌شود که در سال ۹۱ هم کامبیز درم‌بخش از میان هنرمندان کاریکاتوریست تجلیل شد و نشان عالی هنرهای تجسمی را دریافت کرد،‌بنابراین ترجیح ما این است که از این هنرمندان در یک اتفاق بزرگ‌تر مثل جشنواره هنرهای تجسمی فجر تجلیل شود که امسال نیز برای سال ۹۲ ازدر جریان برپایی جشنواره تجسمی فجر از یک کاریکاتوریست پیشکسوت تجلیل خواهد شد.

سرپرست مرکز هنرهای تجسمی دربارهٔ بودجه این دوسالانه و تأمین جوایز آن که به صورت دلار در بخش خارجی خواهد بود گفت:‌ بودجه ما تابع بودجه کل کشور است ولی برخلاف کمبود بودجه،‌ امسال در بخش کاریکاتور ۲۰ درصد افزایش بودجه در نظر گرفتیم تا با توجه به نوسانات نرخ ارز، امکان تهیه ارز مورد نیاز در بخش جوایز خارجی را داشته باشیم.

وی افزود: با وجود آن که بانک مرکزی به ما وعده تأمین ارز بر اساس نرخ دولتی را داده بود اما بعد از مدتی اعلام کرد که قادر به پرداخت ارز دولتی نیست و مبلغ ۳۶ میلیون تومانی که طبق نرخ دولتی ارز در نظر گرفته بودیم به ۱۱۰ میلیون تومان افزایش یافت که این مبلغ را با استفاده از اسپانسر و راهکارهای دیگر تأمین کردیم.

شجاعی دربارهٔ سرنوشت پنج ستاره این دوسالانه که بر اساس مؤلفه‌های مختلفی از جمله منظم برگزار شدن،‌میزان جوایز، کیفیت برگزاری به اتفاقهای کاریکاتور دنیا اعطاء می‌شود گفت: با تلاش بسیار توانستیم این پنج ستاره را حفظ کنیم.

او دربارهٔ انتشار یافتن کتاب دوسالانه هم گفت: قرار است در روز اختتامیه لوح فشرده آثار شرکت کننده در نمایشگاه این دوسالانه به علاقه مندان اهدا شود و در کمترین فرصت لازم کتاب دوسالانه را نیز منتشر خواهیم کرد.

انتهای پیام/

۳۲/۳۲


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.