سعیدی: شاعر متعهد از شعر در جهت تحقق ولایت در جامعه بهره می‌برد

به  گزارش خبرنگار مهر، آئین اختتامیه نخستین کنگره شعر سپاه پاسداران عصر روز شنبه ۱۰ تیر با حضور جمعی از مسؤولین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از شعرخوانی جمعی از شاعران برگزیده این کنگره، سردار آسودی معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه پاسداران و دبیر کنگره نخستین شعر سپاه پاسداران در سخنانی  با اشاره به اینکه سپاهیان پس از پشت سر گذاشتن هشت سال جنگ تحمیلی و در عرصه مقابله با جنگ نرم علیه کشور در سال‌های اخیر، قلم بر دست گرفته و به کارزار آمده‌اند، اظهار کرد: نوشتن و شعر سرودن عرصه امروزین نبرد در برابر دشمنان است و در این میان تعهد، ولایتمداری و عاشق پروردگار بودن است که به کمک حاضران در این عرصه خواهد آمد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای مقابله با جنگ نرم گفت: کانون پاسداران اهل قلم چهار سال پیش راه‌اندازی شد. همچنین با استفاده از ظرفیت این کانون، ۲۳۰۰ پاسدار اهل قلم  در آن عضو هستند که آثار تالیفی و ترجمه‌های خود را در این راستا به دبیرخانه هجدهمین جشنواره کتاب سال سپاه پاسداران ارسال کردند که مراسم اختتامیه آن نیز در روزهای گذشته برگزار شد.

آسودی همچنین به راه‌اندازی کانون مداحان و قرآنیان سپاه پاسداران نیز اشاره کرد و افزود: در عرصه شعر و شاعری سپاه در سال‌های اخیر اندکی عقب مانده بود و بر همین اساس کنگره نخست شعر سپاه با چهار محورپاسداری و ولایت‌مداری، پاسداری و روحیه جهادی عاشورایی و شهات‌طلبی، پاسداری و استکبارستیزی، پاسداری و بیداری اسلامی در سال گذشته فراخوان خود را منتشر کرد و ۸۹ شاعر ۳۲۰ اثر خود را به دبیرخانه آن ارسال کردند.

معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه پاسداران از انتشار فراخوان کنگره دوم از روز جاری خبر داد و گفت: در فراخوان کنگره دوم از حضور سربازان عزیز حاضر در سپاه نیز استفاده خواهیم کرد.

در ادمه این مراسم و پس از شعرخوانی بخشی دیگر از شاعران حاضر در این مراسم، علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر به سخنرانی پرداخت.

ایران سرزمینی نیست که در آن حکومت نظامی رخ دهد

وی در سخنان خود با اشاره به موضوع پاسداری و ولایتمداری گفت: ولایتمداران تنها در دوران معاصر نیستند و از زمان‌های بسیار دور می‌توان حضور آنها را دید؛ تا جایی که شخصیت بزرگی مانند خواجه شیراز نیز از جمله بزرگترین ولایتمداران این سرزمین به شمار می‌آید.

وی افزود: ولی در لغت از ریشه ولاء به معنی باران‌های موسمی می‌آید و بر این مبنا ریزش و بارش آن برای همه به یکسان است و لذا اگر این کلمه را به معنی واقعی بخواهیم معنی کنیم برای همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی به یک اندازه معنی خواهد داشت.

رئیس فرهنگستان هنر ادامه داد: پاسداری صفت همه مسلمانان است. ما تنها کشوری هستیم که اگر یک روز در آن حکومت نظامی اعلام شود، همه‌مان اسلحه به دست می‌گیریم، اما باید اذعان کنم که ما در همین حال تنها کشوری نیز هستیم که در آن حکومت نظامی رخ نخواهد داد. اینجا سرزمینی است که به خاطر یک فتوای تنباکو پادشاه نیز از کشیدن قلیان محروم خواهد شد. صاحبان فتوا در سرزمین ما قدرت دارند تا از خود دفاع کنند.

باید در شعر عقل را نیز تکانی داد

آخرین سخنران این مراسم نیز حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی، مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران بود که در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به فلسفه پردازش قرآن کریم به موضوع شعر و شاعری اظهار کرد: یکی از دلایل پرداختن به این موضوع در قرآن کریم حضور گسترده این صنعت در عصر جاهلیت و نیز استفاده ابزاری کافران از آن بود. بسیاری از کفار در عصر پیامبر (ص) اظهار می‌کردند که او در نهایت شاعری خوب است، اما رسول خدا نیست، ولی خداوند در قرآن کریم میان رسالت او و شاعری تفاوت‌ قائل شد و در سوره شعرا نیز شاعران را به گروه تقسیم کرد.

وی ادامه داد: دسته نخست شاعران از منظر قرآن کریم افرادی هستند که خارج از چرخه ایمان و تعهد زندگی کرده و از شعر استفاده ابزاری می‌کنند و دسته دیگر شاعران مومن و متعهدی هستند که حسن فعلی و فاعلی در شعرشان و عملشان موج می‌زند.

سعیدی ادامه داد: شاعری هنری است در دست شاعر متعهد که می‌تواند در جهت تحقق ولایت در جامعه الهی از آن بهره ببرد. شعر وسیله‌ای است برای تحق ارزش‌های الهی و هدف از استفاده از این فن معرفی جلوه جمال الهی است و بر همین اساس بود که پیامبر اکرم (ص) نیز در روایتی خطاب به شاعری به نام کعب ابن مالک گفت: مومن هم با نفسش هم با شمشیرش و هم با زبانش جهاد می‌کند و بر این اساس زبان شاعر نیز شمشیری است در برابر دشمنان خداوند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در ادامه به انواع شعر اشاره کرد و گفت: گاه شعرغلوآمیز و کفرآمیز می‌شود و از آن بوی کفر می‌آید، ائمه (ع) را بالاتر از جایگاهشان نشان می‌دهد و یا شان انسان را پایین می‌آورد و اموری از این دست که بسیار ناپسندیده است. گاهی نیز شعر ذلت‌آمیز می‌شود و عزت موجود در زندگی ائمه (ع) را نشان نمی‌دهد و البته گاهی نیز شعر بی‌فایده و تخدیری می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: شاعر وقایع‌نگار نیست. این روزها شاعران ما بیشتر به دنبال چگونگی وقوع یک عمل هستند، اما ما به دنبال چرایی یک حادثه در شعر هستیم. بر همین اساس شعر را نباید تنها بر مدار عاطفه و حس شناخت بلکه باید عقل را نیز در شعر تکانی داد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.