سفره ایرانی برای سران پنج قاره جهان

 در این چند روزه افراد و خبرنگارانی که در گوشه و کنار اجلاس حضور داشته‌اند از این دست تعریف‌ها زیاد شنیدند و غذاهای ایرانی اجلاس حسابی سر و صدا کرده است.

با توجه به فرهنگ متفاوت میهمانان اجلاس، برای پذیرایی از میهمانان این دوره برنامه‌ها و غذاهای ویژه‌ای تدارک دیده شده بود، غذاهایی که اکثرا ایرانی بودند و توانستند تمام سلیقه‌های میهمانان اجلاس را به خوبی پوشش دهند. در گزارش امروز «هفت‌صبح» جزئیاتی از غذاها و نحوه پذیرایی از میهمانان اجلاس را می‌خوانید.

سه موقعیت غذایی

غذاهای اجلاس به بخش پیش غذا، غذاهای اصلی و اردو تقسیم شده بودند و ایرانی بودن هم نکته مشترک همه آنها بود. مجتبی سروش‌پور، معاون تشریفات ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس در گفت‌‌وگو با هفت‌صبح می‌گوید در کنار غذاهای ایرانی البته به ذائقه‌های میهمانان نیز توجه ویژه شده و سعی به عمل آمده تمامی‌ سلیقه‌ها پوشش داده شود. در این اجلاس برای سه موقعیت متفاوت غذاهای مختلفی تهیه شده بود.

موقعیت اول: برای محل اقامت میهمانان در هتل‌ها از آشپزهای مخصوص همان کشور استفاده شده بود. در هتل‌ها به دلیل آنکه افراد زیادی از همراهان و سران حضور داشتند و به صورت ۲۴ ساعته باید برای آن‌ها غذا تهیه می‌شد، سعی شده بود از آشپزهای همان کشور استفاده شود. برای انتخاب آشپزها هم از قبل با سفارتخانه‌های آن کشورها هماهنگی لازم به عمل آمده و در نهایت آشپزها مورد استفاده قرار گرفتند.

موقعیت دوم: سران و نماینده برخی کشورها مانند کره‌شمالی، مغولستان و هند نشست‌های دو جانبه‌ای با حضور نمایندگان ایرانی برگزار کردند. برای نشست‌های این چنینی غذاهای سرو شده اکثرا ایرانی بودند اما به عرف دیپلماتیک غذاهایی باب میل شرکت کنندگان این کشورها نیز سرو شده بود.

موقعیت سوم: در نشست‌ها و ضیافت‌های سراسری غذاها تماما ایرانی بودند و هیچ‌گونه غذاهای خارجی سرو نشده بود. غذای اصلی تمامی‌ این نشست‌ها، کباب (برگ و کوبیده)، جوجه، برنج و یک خورشت. خورشت‌ها هم بسته به روزها و وعده‌های غذایی متفاوت بوده، فسنجان، قیمه و یا کرفس که در نشست خانم‌ها سرو شده بود.

در اردوها هم علاوه بر غذاهای معمول، غذاهایی ایرانی مانند حلیم بادمجان، دلمه و… تهیه شده بود که طرفداران زیادی هم پیدا کرده بود. به گفته سروش‌پور چندین شرکت مختلف برای تهیه غذاهای اجلاس دست به کار شده بودند و مسئولان اجلاس هم بر کار آنها نظارت ویژه انجام می‌دادند. در هتل‌های محل اقامت سران هم ناظرانی در آشپزخانه‌ها حضور پیدا می‌کردند تا همه چیز به خوبی انجام شود.

غذای قریشی روی میز سران

طبق اطلاعات به دست آمده تهیه غذای قریشی کلیه کارهای اجرایی، پشتیبانی و تهیه غذا و پذیرایی اجلاس را به عهده داشت. برای انتخاب شرکت تهیه‌کننده غذای اجلاس مناقصه‌ای برگزار شده بوده که برخی سایت‌ها عنوان کرده‌اند شرکت قریشی با ۲۰ میلیارد تومان برنده ‌این مناقصه شده است.

 نگاه یک خبرنگار

یکی از خبرنگاران حاضر در اجلاس در مورد غذاهای اجلاس در وبلاگ شخصی‌اش اینگونه نوشته است: «همیشه در چنین اجلاس‌هایی، نگاه‌های ویژه به سمت نوع غذا و چگونگی پذیرایی در وعده‌های غذایی است. آنطور که من دیده و شنیده‌ام، گروهی به نام برادران قریشی وظیفه تهیه تشریفات و غذا و همچنین پذیرایی‌های میان وعده‌ای را در اجلاس‌های بزرگ کشور برعهده دارند.

 اطلاعات زیادی در مورد این گروه نتوانستیم به دست بیاوریم اما این گروه به صورت انحصاری اکثر اجلاس‌های داخلی و بین‌المللی در ایران را پوشش می‌دهند و تا حدودی هم توانسته‌اند جای خود را میان مسئولان برگزاری اجلاس‌ها در ایران پیدا کنند. غذای خبرنگاران  ساعت ۱۲و ۳۰ دقیقه روی میزهای لابی قرار گرفت.

 غذای روز اول، شامل جوجه کباب، برنج ساده، زرشک پلو با مرغ و فسنجان بود که با سه مدل سالاد همراه بود. کلیه وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها به صورت سلف سرویس سرو می‌شد که البته جای کوچک قرار دادن میزهای بشقاب و غذا مشکلاتی را در پذیرایی میهمانان ایجاد کرده بود.

روی میزهای غذاخوری هم نوشابه‌های زرد و سیاه فانتا و پپسی وجود داشت. کیفیت غذا نسبت به اجلاس‌های دیگر بالاتر بود و این مسئله میل خوردن غذا را در آدم‌های با اشتها بیشتر می‌کرد.

یک نکته جالب در سرو غذا، تماشای یکی از کارشناسان ارشد سیاهپوست بود که بدون توجه به دیگران، بشقاب به دست و با لبی خندان در محوطه سرو غذا قدم می‌زد و از خوردن غذایش لذت بی‌نهایتی می‌برد که من را هم به اشتها آورد

.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.