سفر احمدی نژاد به پکن در کانون توجه رسانه ها و کارشناسان

به گزارش ایرنا، شماری از کارشناسان و تحلیل گران در گفت و گو ضمن با اهمیت توصیف کردن سفر آقای احمدی نژاد به چین یادآور شدند که کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از جمله چین ، روسیه و هند با تحریم های یک جانبه آمریکا بشدت مخالف هستند.

کارشناسان معتقدند یکی از موضوع های مهم در بطن و حاشیه اجلاس شانگهای حمایت های بیشتر از جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

دوازدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای با حضور روسای جمهور ۱۰ کشور عضو و ناظر از عصر فردا (چهارشنبه ) در شهر پکن به مدت دو روز برگزار می شود.

محمود احمدی نژاد سه شنبه شب در راس هیاتی عالی رتبه وارد پکن شد.

‘ وانگ لیان ‘، استاد مرکزمطالعات بین المللی دانشگاه پکن می گوید: یکی از مهمترین بخش های رویداد اجلاس سران شانگهای گفت و گوی رییس جمهوری ایران با سران دیگر کشورهاست .

وی گفت : اکثر کشورها عضو این سازمان از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران حمایت می کنند و مخالف فشارهای غرب هستند.

به گفته ‘ وانگ ‘ این سفر یکی از بهترین فرصت هاست تا ایران یک بار دیگر تحریم های یک جانبه غرب را محکوم کند.

این کارشناس به برنامه دیدار ‘ هو جین تائو ‘ رییس جمهور خلق چین با همتای ایرانی خود اشاره کردو اظهارداشت: در این دیدار دو طرف بر گسترش همکاری های دوجانبه در عرصه اقتصادی ، انرژی و تجاری تاکید خواهند کرد.

وی افزود: آمریکا و متحدانش حق مداخله در امور داخلی و روابط تجاری بین چین و ایران را ندارند.

روزنامه پر شمارگان ‘گلوبال تایمز ‘ چاپ پکن نیز امروز به اهمیت سفر آقای احمدی نژاد به چین اشاره کرد.

این روزنامه وابسته به ارگان حزب حاکم نوشت: روسیه و چین بارها با تحریم های یک جانبه غرب علیه ایران مخالفت کرده اند و اکنون نیز تداوم این سیاست را برای حل مساله و پیشبرد مذاکرات به خصوص در دور بعدی در مسکو زیان بار می دانند.

این روزنامه از قول تحلیل گران آورده است که چین و هند از اعضای رسمی و ناظر سازمان همکاری شانگهای هرگز باتحریم های غرب علیه صنعت نفت ایران همراه نخواهند شد.

‘وان ‘ یک استاد دانشگاه پکن نیز در مصاحبه با روزنامه ‘ گلوبال تایمز ‘ گفت: چین و روسیه حق همکاری گسترده تجاری با ایران در عرصه های مختلف از جمله انرژی را دارند و بر آن اصرار می ورزند .

وی این کشورها را دو شریک مهم تجاری با همکاری های گسترده اقتصادی و سرمایه گذاری در جمهوری اسلامی ایران دانست که در حال اجرای طرح های مختلف هستند.

آساق ** ۲۷۵ ** ۲۱۰۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۸۵۸۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.