سفر حامد کرزی به آلمان برای امضای توافقنامه

خبرگزاری آریا- رئیس جمهوری افغانستان امروز (سه شنبه) سفر رسمی خود را به آلمان آغاز کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، خبرگزاری فرانسه، حامد کرزی در دیدار با انگلا مرکل صدر اعظم آلمان، توافقنامه همکاری بلندمدتی را با وی امضا خواهد کرد.
در این سفر زلمای رسول، وزیر امور خارجه و عبدالرحیم وردک وزیر دفاع افغانستان کرزی را همراهی می کنند.
در همین حال دفتر ریاست جمهوری افغانستان با انتشار یک اعلامیه گفته که قرار است  کرزی در این سفر با انگلا مرکل، صدر اعظم و شمار دیگر از مقامات آلمانی از جمله وزرای خارجه و توسعه آلمان دیدار کند.
مقام های آلمان می گویند، این موافقتنامه، چارچوب همکاری میان آلمان و افغانستان را پس از سال ۲۰۲۴ و پایان ماموریت نظامی ناتو در افغانستان، مشخص می کند.
آلمان از متحدان مهم ناتو  به شمار می رود و در ده سال اخیر، حضور پررنگی در تحولات افغانستان داشته است.
آلمان با نزدیک به پنج هزار سرباز در افغانستان، سومین کشور پس از آمریکا و انگلیس است که بیشترین تعداد سربازان خود را برای حمایت از ماموریت ناتو به افغانستان فرستاده است.
کرزی پس از دیدار از آلمان برای شرکت در نشست سران ناتو در شیکاگو راهی امریکا خواهد شد .
نشست سران ناتو طی روزهای بیستم و بیست و یکم می در شیکاگو برگزار می شود .
در این نشست موضوع آینده افغانستان و خروج نظامیان خارجی از این کشور در سال ۲۰۲۴ مورد بررسی قرار می گیرد .
در حال حاضر بیش از ۱۳۰ هزار نظامی خارجی به بهانه کمک به برقراری امنیت در افغانستان در این کشور مستقر هستند .
با وجود استقرار این نیروها، خشونت و ناآرامی در افغانستان روز به روز در حال افزایش است.

انتقاد کرزی از ناتو
این گزارش در حالی است که روز گذشته حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان از عملکرد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در کشورش انتقاد کرد.
کرزی روز دوشنبه درگفتگو با منابع خبری روسیه از جمله خبرگزاری ریانووستی درباره اوضاع افغانستان گفت،یک دهه حضور ناتو نتوانست امنیت را در این کشور تامین کند.
حامدکرزی افزود،ناامنی در افغانستان تنها مشکل این کشور نیست،بلکه معضلی برای جامعه بین المللی است و به همین دلیل ضرورت دارد به صورت دسته جمعی حل شود.
انتقاد کرزی از عملکرد ناتو در تامین امنیت افغانستان در حالی مطرح شده است که باردیگر ناامنی و خشونت در این کشور، افزایش یافته است.
درچارچوب موج جدید فعالیت های گروه های افراطی در افغانستان روز یکشنبه ارسلا رحمانی از اعضای ارشد شورای عالی صلح این کشور در عملیاتی تروریستی در کابل کشته شد.
مهمترین دلیل انتقاد مقام های افغان از عملکرد آمریکا و ناتو در تامین امنیت افغانستان،معطوف به بی توجهی کشورهای غربی به لزوم تجهیز و آموزش نیروهای ارتش و پلیس این کشور همزمان با پیشرفت روند واگذاری مدیریت امورامنیتی به دولت کابل است.
درحالی که مقام های دولت افغانستان از جمله کرزی همواره بر ضرورت سپردن مسئولیت های امنیتی به نیروهای پلیس و ارتش این کشور تاکید دارند،حیاتی بودن ارتقا سطح توانایی های امنیتی داخلی برای مقابله با تهدیدها را بارها به آمریکا و ناتو گوشزد کرده اند.
البته بخشی از ناامنی در افغانستان علاوه بر شکست نیروهای خارجی در مهار گروه های تروریستی و کنترل خشونت ها،ناظر به اقدامات نظامی خودسرانه آمرکا و ناتو در افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم است که تنها پیامد آن کشتار غیر نظامیان و آسیب به مناطق مسکونی است.بر همین اساس بود که دستکم ازیکسال گذشته دولت کابل سیاست به عهده گرفتن مسئولیت عملیات شبانه ازنیروهای خارجی را در دستور کار قرار داد.
از نگاه کارشناسان،عملیات شبانه مهمترین عامل تشدید خشونت و ناامنی در افغانستان است که سرانجام سه هفته پیش با امضای توافقنامه ای مسئولیت این عملیات به نیروهای افغان سپرده شد.
طبق این توافقنامه که توسط ژنرال جان آلن فرمانده نیروهای خارجی مستقر در افغانستان و عبدالرحیم وردک وزیر دفاع این کشور امضا شد،صلاحیت انجام عملیات شبانه از نظامیان آمریکایی و ناتو سلب شد و به نیروهای ارتش و پلیس افغانستان واگذار شد.
این درحالی است که علیرغم وجود این توافقنامه و امضای پیمان همکاری راهبردی کابل و واشنگتن،در دو هفته گذشته باردیگر عملیات خودسرانه نیروهای خارجی موجب کشتار شماری ازغیر نظامیان افغان در برخی شهر های این کشور شد که واکنش تند کرزی را نیز به دنبال داشت.
کرزی در واکنش به کشتار غیر نظامیان هشدار داد که ادامه ناامنی در بین مردم افغان، این توافقنامه ها را بی معنا می کند.
البته برخی کارشناسان مواضع انتقادی کرزی را در حالی که وی علیرغم مخالفت های گسترده ،پیمان همکاری راهبردی با واشنگتن را امضا کرد،تبلیغاتی خوانده و آنرا پاسخ به منتقدانی می دانند که سیاست رئیس جمهوری افغانستان در قبال عملکرد مخرب ناتو را منفعلانه ارزیابی می کنند.

 

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.