«سفر خاموش» تا پایان شهریور منتشر می گردد

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

پویان بیگلر و پژمان حدادی

پویان بیگلر و پژمان حدادی

آلبوم موسیقی «سفر خاموش» با بداهه نوازی پویان بیگلر و پژمان حدادی، شهریور ماه سال جاری توسط موسسه فرهنگی و هنری «هزار نغمه بسته نگار» منتشر می‌شود.

آهنگساز و نوازنده آلبوم سفر خاموش، از اتمام مراحل فنی و ضبط این اثر خبر داد و خاطر نشان کرد: سفر خاموش در مراحل چاپ و بسته‌بندی به سر می‌برد و در روزهای پایانی شهریور‌ماه رونمایی خواهد شد.

‎این هنرمند در توضیح نام آلبوم گفت: سبب نامگذاری این آلبوم دقیقا به سبب بداهه نوازی صرف در آن است برای تولید این آلبوم به هیچ عنوان طرح قبلی وجود نداشته و این بارز‌ترین ویژگی سفر خاموش است. به صورت معمول در آلبوم‌های موسیقی رسم کم و بسیار کردن قطعات و اصلاح آنها وجود دارد اما در این آلبوم با چنین اتفاقی مواجه نیستیم در واقع می‌توان گفت روند این آلبوم همچون  کنسرت اتفاق افتاده و دخل و تصرفی در نغمه های خلق شده اتفاق نیفتاده است.

‎بیگلر دربارهٔ ارزش‌های بداهه‌نوازی گفت: بداهه‌نوازی اساس موسیقی شرقی است که موسیقی ایرانی نیز جزئی از آن است نمونه بارز بداهه نوازی  را میتوان در  موسیقی هندوستان  در یافت  که در میان موسیقی‌های شرقی از همه مشهور‌تر است. شاید سبب این شهرت بیان بی‌واسطه موسیقایی است. در موسیقی ایران نیز بداهه نوازی تا قبل‌های نه چندان دور هنرمندان بزرگی به خود دیده است اما متأسفانه این مهارت در حال نابودی است.

‎این آهنگساز در توضیح اهمیت این موضوع گفت: اگر بداهه نوازی از بین برود دیگر تک‌نوازی نیز از رونق خواهد افتاد تمام تک‌نوازانی که در تاریخ موسیقی ایران می‌شناسیم از مرتضی  محجوبی گرفته تا شهناز و حسن کسایی همزمان با تک‌نوازی  ، بداهه نواز بودند. بنابراین می‌توان ادعا کرد بداهه نوازی سابقه دیرینی در موسیقی ایرانی دارد و تک نوازی جدا از بداهه‌نوازی نیست.

‎وی ادامه داد: لازمه بداهه نوازی تحصیل عالی در زمینه شناخت عالی موسیقی کلاسیک ایرانی است. یک بداهه نواز باید موسیقی دستگاهی و ادبیات ارزشمند ایرانی را به خوبی بشناسد و بر مباحث نظری موسیقی ایرانی آگاه و آشنا باشد.مهمتر از همه یک بداهه نواز باید دارای حافظه شنیداری بسیار قوی باشد. در واقع می‌توان به صراحت گفت که با دست خالی نمی‌توان بداهه‌نوازی کرد.

‎در توضیح فزونی دشواری بداهه‌نوازی نسبت به نوازندگی با نت گفت: در نوازندگی به وسیله نت امکان تمرین قبلی، تکرار و تمرین وجود دارد اما بداهه‌نوازی چنین امکانی را برای نوازنده فراهم نمی‌کند بداهه‌نوازی نوعی  تولید خلق‌الساعه  موسیقی به حساب می‌آید. یکی از دلایل افت بداهه‌نوازی در روزگار معاصر است. عجول‌بودن هنر‌‌آموزان به بازدهی هنرشان است.

‎نسل امروز پس از گذراندن دوره کوتاهی در هنرستان و دانشگاه به سرعت به سمت تولید آلبوم هدایت می‌شوند و کمتر در آموختن موسیقی ممارست می‌ورزند. بنابراین پس از یک دوره کوتاه آموزش هنرجو توان بداهه‌نوازی نخواهد یافت. بداهه‌نوازی به سالها تمرین و تکرار نیاز دارد علاوه بر این باید بداهه‌نوازی را نزد استاد متخصص آموخت. چرا که بسیاری از آهنگسازان ما بداهه‌نواز نیستند.

‎علاوه بر این بداهه‌نوازی نیازمند نبوغ ذاتی است نبوغی که اگر در هنرمند نباشد حتی پس از تجربیات طولانی و مطالعه دراز مدت نیز نمی‌توان به بداهه‌نوازی دست زد. شاید بتوان بداهه‌نوازی را مثل نبوغ شاعری دانست. کسی که تبع سرودن شعر را در وجود خود دارد پس از آموختن اصول و قواعد ادبی  قادر خواهد بود اشعاری در خور خلق کند. اما شاعری در گرو نبوغ است. بداهه‌نوازی نیز از این قانون تبعیت می‌کند.

‎بیگلر در پایان سخنان خود به این نکته تاکید کرد که امکان برپایی اجرا برای این آلبوم منوط به حضور پژمان حدادی در ایران است.

پویان بیگلر آهنگساز و نوازنده تار و سه تار و از شاگردان داریوش طلائی و  محمد رضا لطفی است. بیگلر دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد  نوازندگی ساز ایرانی  است.

منبع: فارس


موسیقی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.