سفر ظریف به سوریه؛ انتظارات و چشم‌اندازها

یک کارشناس مسائل غرب آسیا، با اشاره به سفر روز دوشنبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه اظهار کرد: به نظر می‌رسد یکی از مباحث مهم در جریان این سفر رایزنی در ارتباط با ضرورت خروج هر چه زودتر نیروهای خارجی از جمله نیروهای ترکیه‌ای و آمریکایی از سوریه باشد.

حسن هانی زاده، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سفر آقای ظریف به سوریه و دیدارش با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور در شرایط کنونی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: در حال حاضر سوریه عمق استراتژیک ایران و یکی از مهمترین کشورهای عضو محور مقاومت است. این کشور در حال خروج از جنگ نفس‌گیر ۹ ساله است و در واقع پس از سال‌ها درگیری و مبارزه با گروه‌های تروریستی در حال حرکت به سمت آرامش است. چنانکه در حال حاضر ۹۵ درصد از خاک این کشور از حضور گروه‌های تروریستی پاکسازی شده است.

وی با بیان اینکه سوریه طی این سال‌ها متحمل هزینه‌های انسانی و مادی زیادی شده است، تصریح کرد: مقابله با جریان‌های تکفیری یکی از اقدامات موثر دولت آقای بشار اسد برای حفظ محور مقاومت محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، با اشاره به اهمیت امنیتی و سیاسی سفر ظریف به سوریه خاطرنشان کرد: این سفر در راستای گسترش همکاری‌های استراتژیک تهران و دمشق که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، انجام می‌شود.

هانی زاده به حضور برخی از نیروهای خارجی در سوریه اشاره کرد، و گفت: در حال حاضر می‌بینیم که نیروهای ترکیه در بخشی از شهر ادلب حضور دارند و تفنگداران آمریکایی نیز در شرق فرات مستقر هستند و بر روی چاه‌های نفت دولت سوریه در منطقه دیرالزور تسلط دارند و این موضوع  مانع از آن می‌شود که دولت سوریه بتواند از این ذخایر برای بازسازی خود استفاده کند.
 
وی در ادامه با بیان اینکه رایزنی‌هایی بین سه کشور ایران، روسیه و سوریه در جریان است که ترکیه با گرفتن تضمین‌هایی از سوریه، نیروهای خود را از ادلب خارج کند، افزود: بنابراین به نظر می‌رسد رایزنی درباره خروج نیروهای نظامی ترکیه و آمریکا از سوریه بخشی از مأموریت ظریف در جریان این سفر است.

هانی زاده خاطر نشان کرد: وزیر امورخارجه کشورمان در این سفر به دولت بشار اسد این اطمینان را می‌دهد که ایران همواره در کنار سوریه باقی خواهد ماند و از هرگونه کمک به این کشور برای مقابله با گروه‌های تروریستی دریغ نخواهد کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان اظهار کرد: در واقع باید گفت سفر مذکور برای گسترش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف و دادن اطمینان جهت ادامه همکاری‌های تهران و دمشق در عرصه هایی همچون مبارزه با تروریسم انجام می شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.