سفر قریب‌الوقوع روحانی به نیویورک سبب کاهش قیمت سکه و طلا

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، کاهش قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر را به سبب سفر قریب‌الوقوع رییس‌جمهور کشورمان به نیویورک دانست و گفت که این نوسان قیمت مبنای سیاسی دارد و پایدار نیست.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا اظهار کرد: مسلما کاهش قیمت سکه و طلا مبنای سیاسی دارد و نه اقتصادی. حتی نمی‌توان گفت که این کاهش مبنای سیاسی پایداری دارد بلکه مبنای سیاسی عبوری و گذری دارد و بر اساس پیش‌بینی‌هایی از جمله احتمال ملاقات ایران و مسئولان اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد.

وی افزود: در قبل هم وقتی هیات مذاکره‌کننده ایران عازم کشورهای آسیای میانه یا روسیه برای مذاکره می‌شد قیمت ارز و طلا کاهش می‌یافت و بعد که مذاکرات به نتیجه نمی‌رسید دوباره قیمت‌ها به وضع اول برمی‌گشت یا بدتر می‌شد.

نماینده مردم آمل در مجلس با اشاره به سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یادآور شد: با توجه به اینکه این سفر قرار است انجام شود، شایعاتی دربارهٔ مذاکره ایران با عالی‌ترین و تصمیم‌گیرترین مقام غرب مطرح است که البته معلوم نیست اتفاق بیفتد یا نه و بر این اساس نوسان قیمت‌ها را شاهد هستیم.

یوسفیا‌ن‌ملا با بیان اینکه افزایش و کاهش قیمت‌ها با مبنای سیاسی نمی‌تواند پایدار باشد، اظهار کرد: زمانی کاهش قیمت طلا و ارز می‌تواند امیدوارکننده باشد که یک اتفاق سیاسی و یا اقتصادی عملی بیفتد به طور مثال مذاکره‌ای شود و یا از طرف مقابل گامی برداشته شود یا تحریم لغو شود اما وقتی کاهش یا افزایش قیمت مبنای علمی،‌ اقتصادی و سیاسی نداشته باشد با یک پیش‌بینی و احتمال قیمت‌ها پایین یا بالا می‌رود و اصلا قابل محاسبه نیست.

این نماینده اصولگرای مجلس دربارهٔ احتمال سودجویی بعضی اشخاص در جریان کاهش و افزایش قیمت‌ها نیز اخطار داد و گفت: شاید کسانی این قدرت را داشته باشند که در این بازار سوء استفاده و سودجویی کنند و بتوانند خریدهایی داشته باشند و احتکارهایی کنند و بعد وضعیت به حالت اول برگردد. در شهرستان‌ها این اتفاق بسیار می‌افتد که به طور مثال یک مقام مسئول و صاحب‌نظر در حوزه مسکن می‌گوید که هزار قطعه زمین را می‌خواهیم واگذار کنیم و با این اتفاق یک مرتبه قیمت مسکن بیست درصد کاهش می‌یابد. وقتی اقتصاد کشور مبنا نداشته باشد وقوع این اتفاقات هم متحمل است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: در ایام بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی آقای روحانی شاهد این بودیم که بسیار وقت‌ها قیمت‌ها پایین می‌آمد اما دوباره اوج می‌گرفت. به نظر می‌رسد اگر خبری هم برسد که ملاقاتی در آمریکا اتفاق نمی‌افتد، قیمت‌ها بیش از قبل بالا می‌رود زیرا مبنای علمی و اقتصادی ندارد و این نوسان صرفا روی احتمالات سیاسی اتفاق می‌افتد.

یوسفیان‌ملا در پایان تاکید کرد: اقتصاد کشور ما کاملا تنیده در مسائل سیاست خارجی کشور است لذا این چنین کاهش و افزایش قیمت‌ها قابل محاسبه نیست.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.