سفر ‘مرسی ‘ به تهران، توجه به انتظار ملت مصر

به گزارش ایرنا، مرسی روز پنجشنبه در راس هیاتی پایتخت چین را به سوی تهران ترک کرد تا ریاست جنبش غیر متعهدها را به دست با کفایت جمهوری اسلامی ایران بسپارد.

علاوه بر حضور در اجلاس شانزدهم سران غیر متعهدها و تحویل ریاست به ایران ، دیدار وی به عنوان نماینده کشورش با مقام های ایرانی یکی از رویدادهایی است که جهان اسلام و ملت مصر برای آن لحظه شماری می کند و غربی ها به خصوص دولتمردان آمریکا با بغض و نگرانی به آن می نگرند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند مرسی سیاست خارجی متفاوت با رژیم سرسپرده ‘مبارک ‘ را دنبال می کند که یکی از آنها برقراری رابطه با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مهم در جهان و منطقه است.

از نگاه ناظران یکی از اهمیت های سفر مرسی به تهران آن است که او می خواهد سیاست خارجی متفاوت با رژیم گذشته را علاوه بر ملت مصر به جهانیان به خصوص غرب نشان دهد.

اصولا سیاست خارجی حکومت مبارک بسیار نزدیک به رژیم صهیونیستی و آمریکا بود و این یکی از دلایلی اصلی است که مردم مصر بسیار مخالف با رژیم مبارک بودند. بنابراین مرسی خواسته است تا رویکردی متفاوت با دوران دیکتاتوری داشته باشد.

او در واقع می خواهد این پیام را نهادینه کند که مصر تحت حاکمیت جدید سیاست خارجی مستقلی را دنبال می کند.

مرسی در واقع می خواهد نشان دهد که کشورش دیگر حاضر نیست سیاست های دیکته شده زورگویان دیگر از جمله آمریکا را بپذیرد.

به همین علت او تلاش می کند تا شرکای خارجی مصر را متنوع تر کند.

در همین حال ناظران معتقدند در چند دهه گذشته به علت وابستگی رژیم مبارک و نفوذ لابی صهیونیسم، قاهره به عنوان یکی از بازیگران مهم در عرصه مسایل بین الملل و منطقه به حاشیه رانده شده و اکنون مرسی تلاش می کند تا دوباره این کشور مهم اسلامی را به عرصه جهانی بازگرداند و نقش مصر را بویژه در مسایل خاورمیانه برجسته کند.

از این رو یکی از موضوع هایی که رییس جمهور مصر در گفت و گوهایش با مقام های ارشد ایرانی بررسی خواهد کرد، مساله سوریه است.

به هر حال آن طور که رسانه های مهم و مستقل تحلیل کرده اند، اقدام دیپلماتیک ‘محمد مرسی’ در سفر به تهران این پیام را می دهد که آمریکا در راهبردهای خود برای تسلط بر منطقه از جمله مصر شکست خورده و بیداری اسلامی مسیر مطلوبی را می پیماید.

آساق ** ۲۷۵ **

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۹۷۸۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.