سفر ناگهانی نخست وزیر انگلیس به افغانستان

نخست وزیر انگلیس در سفری غیرمنتظره وارد افغانستان شد و متعهد شد که در سال آتی میلادی تعداد نظامیان انگلیسی بیشتری را از افغانستان خارج کند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری “آسوشیتدپرس”، “دیوید کامرون” نخست وزیر انگلیس در سفر غیرمنتظره امروز خود به افغانستان که برای بحث پیرامون طرح های کاهش تعداد نظامیان انگلیسی مستقر در این کشور صورت گرفت، متعهد شد تا نظامیان انگلیسی بیشتری را در سال آتی میلادی از افغانستان به کشور باز گرداند.

نخست وزیر انگلیس در این سفر با مقامات انگلیسی و افغانی در استان جنوبی “هلمند” افغانستان که محل استقرار حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نظامی انگلیسی است، دیدار و گفت و گو کرد؛‌ کامرون بعد از دیدار با نظامیان مستقر در پایگاه “لشگرگاه” که پایتخت منطقه ای هلمند است و همچنین دیدار با نظامیان مستقر در پایگاه “ناد علی”، اعلام کرد که بر این باور است که انتقال مسئولیت های امنیتی از دست نیروهای خارجی به نیروهای محلی افغان به خوبی در حال پیشروی است.

کامرون از نظامیان انگلیسی مستقر در این دو پایگاه درباره توانایی ارتش و پلیس افغان سوال کرد و گفت که پاسخ آنها به این سوالات می تواند به اطلاع رسانی درباره تصمیماتی کمک کند که درباره تعداد نظامیان انگلیسی گرفته می شود که سال آینده میلادی از افغانستان خارج خواهند شد.

نخست وزیر انگلیس همچنین تائید کرد که تصمیم گیری درباره عقب نشینی نظامیان این کشور از افغانستان در طول سال ۲۰۲۴ میلادی، در پایان سال جاری میلادی اعلام خواهد شد.

در ادامه این خبر آمده است که مقامات انگلیسی درباره امیدوار کردن مردم درباره عقب نشینی اساسی در سال آتی میلادی از افغانستان هشدار داده اند و انتظار می رود که انگلیس استراتژی خروج خود از افغانستان را صرفا بعد از برگزاری نشست برنامه ریزی شده شورای امنیت ملی این کشور متشکل از وزرا، فرماندهان ارتش و سران جاسوسی لندن تائید کند.

نخست وزیر انگلیس به جمع خبرنگاران حاضر در کمپ باستیون که یک پایگاه گسترده نظامی انگلیسی در هلمند است،‌ گفت: من نمی خواهم امید کذب ایجاد کنم، در سال جاری میلادی یک کاهش متوسط (در تعداد نظامیان مستقر در افغانستان) خواهیم داشت و سال آتی نیز کاهش های بیشتری صورت خواهد گرفت.

کامرون همچنین ضمن اشاره به اینکه به پیشرفت های صورت گرفته در هلمند دلگرم است، گفت که بر این باور است که پلیس و ارتش افغانستان می توانند سطح پایه ای از امنیت را به محض خروج نظامیان خارجی از نقش های جنگی این کشور تامین کنند.

در ادامه این خبر آمده است که ارتش انگلیس در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد ۱۰۲ هزار نظامی خود را به ۸۲ هزار نظامی کاهش دهد و این کاهش تحت برنامه های کاهش بودجه دولت لندن صورت خواهد گرفت؛ ارتش انگلیس در حال حاضر در حال مدیریت کاهش ۸ درصدی بودجه سالانه ۳۷ میلیارد پوندی (۵۹ میلیارد دلاری) وزارت دفاع است و علاوه بر این طرح اسقاط ناوگانی از جنگنده ها و ناوهای هواپیمابر را نیز در نظر دارد.

بر اساس این خبر، دولت انگلیس در نظر دارد تا ۵۰۰ نظام خود را تا ماه دسامبر سال جاری میلادی از افغانستان خارج کند اما این در حالیست که هیچ جدول زمانی را برای زمان عقب نشینی سایر نظامیان مستقر انگلیسی در افغانستان تعیین نکرده است؛ ناتو نیز در نظر دارد تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی تمام مسئولیت های امنیتی با به دست نیروهای افغان واگذار کند.
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.