سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان قم در یک نگاه

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا،بازدید از برخی طرح ها و پروژه های فرهنگی و هنری درحال ساخت استان،عیادت ازآیت الله موسوی لاری،دیداربا برخی علما از جمله آیت الله یزدی و آیت الله جوادی آملی ،حضور درهمایش ائمه جماعات قم و سخنرانی در این جمع از جمله برنامه های ‘سید محمد حسینی ‘ در این سفر بوده که مشروح آن درزیر می آید:

**بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تالار مرکزی درحال ساخت شهر قم

‘سید محمد حسینی ‘ روز پنج شنبه به همراه استاندار و جمعی از مسئولان قم از روند ساخت تالار مرکزی شهر قم به عنوان یکی از بزرگترین زیرساختهای فرهنگ استان قم بازدید کرد. .

تالار مرکزی شهر قم در ۴ طبقه و در ۱۰ هزار مترمربع زیربنا و با کاربری های مختلف فرهنگی و هنری با ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است و تاکنون ۶ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است .

این تالار با برخورداری از سالن های نمایش متعدد، کارگاههای آموزشی و مجموعه اداری، در صورت بهره برداری بخش عمده ای از نیازهای فرهنگی استان برآورده خواهد کرد .

در جریان این بازید حجت الاسلام و المسلمین ‘محمدحسین موسی پور’, استاندار قم بر اهمیت این طرح فرهنگی و ضروت تسریع در عملیات اجرایی آن تاکید کرد.

وی، خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته احداث کتابخانه ها و فرهنگسراهای متعدد در استان قم در جهت رفع خلاء های زیرساختی در حوزه فرهنگ و هنر در دستور کار قرار گرفته است.

** عیادت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آیت الله موسوی لاری

‘سید محمد حسینی ‘با حضور در بیمارستان شهید بهشتی قم از آیت الله ‘سید مجتبی موسوی لاری’ مدیر مؤسسه «مرکز نشر معارف اسلامی در جهان» عیادت کرد..

در این دیدار ‘سید محمد حسینی’ برای آیت الله موسوی لاری از خداوند متعال آرزوی سلامتی و بهبود عاجل کرد.

دکتر باقرزاده پزشک معالج آیت الله لاری نیز گزارشی از آخرین وضعیت پزشکی و روند درمان وی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرد.

در این دیدار وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد ایشان هرچه زود تر بهبود یابند و در مسابقات بین المللی قرآن کریم و نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان حضور داشته باشند.

حسینی ادامه داد: نگاه همه علاقمندان به دین به قم است و این شهر باید پشتوانه همه فعالیت های هنری، علمی و دینی باشد .

آیت الله ‘سید مجتبی موسوی لاری’ از علمای حوزه علمیه قم در سال ۱۳۱۴ در شهر لار متولد شد و پس از تحصیلات مقدماتی برای ادامه تحصیل علوم حوزوی عازم قم شد و در درس خارج مراجع معظم آن دوران شرکت جست.

وی صاحب تالیفات متعددی در زمینه علوم دینی و اسلامی است و فعالیت های خود در این زمینه را از سال ۱۳۴۱ با نوشتن یک سلسله مقالات اخلاق اسلامی با مجله دینی و علمی مکتب اسلام آغاز کرد که مجموعه مقالات یاد شده بصورت کتابی تحت عنوان «مشکلات اخلاقی و روانی» چاپ و منتشر شد.

**وزیر ارشاد درجمع ائمه جماعات استان قم : نباید توقع داشت تمام بار فرهنگی کشور بر دوش دولت باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع ائمه جماعات مساجداستان قم گفت: نباید صرفا توقع داشته باشیم که همه بار فرهنگی کشور بر دوش دستگاه های دولتی باشد .

حسینی با بیان این مطلب در همایش ائمه جماعات استان قم در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود:در بحث حجاب و عفاف اگر کسی اعتقاد واقعی به حجاب پیدا کند نیاز به مراقبت ندارد , باید اعتقادات از درون او بجوشد و در این زمینه آموزشهای مساجد بسیار مهم است.

وی خاطر نشان کرد :در دوره ای به سر می بریم که اسلام هراسی را علیه خود می بینیم اما با وجود این اسلام هراسی ها مردم دنیا کنجکاو می شوند که قرآن چیست که این قدر به آن هجمه می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در نمایشگاه قرآن امسال بخشی را به تازه مسلمانان اختصاص داده ایم.

حسینی اظهارداشت: ۱۵۰۰ موسسه فعال قرآنی را تحت پوشش قرار داده ایم و از آن ها حمایت می کنیم تا قرائت ، حفظ و مفاهیم مردم قرآن کریم را به مردم آموزش دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: از مجموع ۸۷۳ مسجد در قم حدود ۳۷۲ از کانون فعال برخوردار است اما انتظار داریم همه مساجد قم کانون فرهنگی هنری و کتابخانه داشته باشد این مراکز کانونهای پرجاذبه ای برای رفع نیازهای جوانان باشد.

**دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با آیت الله یزدی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با آیت الله محمد یزدی, رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد.

دراین دیدار که در ساختمان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد حسینی به تشریح عملکرد و فعالیت های این وزارتخانه پرداخت.

آیت الله یزدی نیز دراین دیدار ضمن ارائه رهنمودهای لازم برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آرزوی توفیق کرد.

**دیدار وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با آیت الله جوادی آملی

آیت الله عبدالله جوادی آملی در این دیدار با قدردانی از برپایی باشکوهتر ، پربارتر و عمیق تر نمایشگاه بین المللی کتاب، افزود: در این رویداد بزرگ و مهم فرهنگی کشور کتابهای علمی عمیق باید هرچه بیشتر جای خود را در نمایشگاه کتاب تهران باز کنند و این کتابها بدست علما و دانشمندان کشور برسد تا هرچه بهتر بتوان از آنها بهره برداری علمی کرد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید امانتدار بوده و مواظب باشد تا کتاب های علمی عمیق و دست اول به دست متخصصان فن، دانشمندان و علما برسد گفت: کتابها نباید وارد بازار سیاه شوند تا سودجویان آنها را با قیمت بالا بفروش برسانند.

آیت الله جوادی آملی افزود: اگر امروز در کشور، کتابی علمی منتشر می شود، قبل از اینکه بدست مردم برسد و وارد بازار شود، غرب می فهمد؛ بسیاری از دانشمندان غربی منتظرند تا کتابی در ایران چاپ شود.

آیت الله جوادی آملی در ادامه سخنان خود با اشاره به بیداری اسلامی در کشورهای منطقه، خاطرنشان کرد: اگر اخوان المسلمین، علمای مصر، تونس، بحرین و دیگر کشورها نبودند امروز بیداری اسلامی در این کشورها صورت نمی گرفت.

وی افزود: بسیاری از این علما در حوزه های علمیه قم و نجف، علم و دانش را فرا گرفتند، عالم روحانی شدند، رهبری فکری کشورهای خود را بدست گرفته و خاورمیانه را به سمت بیدای اسلامی کشاندند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ابتدای این دیدار در سخنان کوتاهی گفت: امسال کنگره امامان غریب با محوریت امام هادی (ع) در کشور برگزار می شود.

حسینی افزود: در اصفهان نیز برنامه ای برگزار شد که در آن برنامه، شخصیت ۱۴نفر از علمای صدر اسلام تا دوران صفویه بصورت نمایشنامه به مردم معرفی شد.

** دیدار وزیرارشاد با آیت الله صابری همدانی

‘سید محمد حسینی ‘ روز جمعه با حضور در منزل آیت الله صابری همدانی با وی دیدار و گفت و کرد.

حسینی در این دیدار به شماری از فعالیت ها و کارهای انجام گرفته در حوزه فرهنگ و هنر و کتب چاپ شده پرداخت.

آیت الله صایری همدانی نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه رهنمودهای لازم ،برای وی آرزوی توفیق در انجام امور کارها و فعالیت ها را از خداوند سیحان مسئلت نمود.

فراهنگ** ۱۳۵۵ **

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۴۴۸۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.