سفیر ایران در جمهوری آذربایجان اعلام کرد: آمادگی ایران برای میانجی‌گری در مناقشه قره‌باغ

۰۹ام بهمن ،

محسن پاک آئین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در کافه خبر با بیان اینکه یکی از ظرافت‌ها و در واقع نکات مثبت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران این است که با ۱۵ کشوری که همسایه ایران می باشند، صرفنظر از اختلافات آنها رابطه دوستانه دارد گفت: ما رابطه خوبی با جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان داریم. اینکه ما با هر دو کشور رابطه داریم یک امتیازی را برای ما ایجاد کرده است که بتوانیم در مقاطع خاصی برای تقویت صلح در منطقه و جلوگیری از منازعه بین این کشورها دخالت و میانجیگری کنیم.

پاک آئین افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی میانجی گری در مناقشه قره باغ از طریق گفت وگو با جمهوری آذربایجان و ارمنستان را دارد.

وی با بیان اینکه این دو جمهوری مکانیسم گروه مینسک را انتخاب کرده‌اند تصریح کرد: گروه مینسک سه کشور آمریکا، فرانسه و روسیه می باشند و سال‌هاست تلاش می‌کنند به نحوی این مناقشه قره باغ را حل کنند و اعتقاد ما این است که موفق نبوده‌اند. اراده‌ای در گروه مینسک برای اینکه این مناقشه را حل کند وجود ندارد. تصور ما این است که اراده برای اینکه این مناقشه طولانی‌تر شود وجود دارد. به خاطر طولانی شدن این مناقشه کشورهای عضو گروه مینسک امتیازاتی را از هر دو کشور آذربایجان و ارمنستان در مقاطع مختلف گرفته و می‌گیرند. به همین سبب است که جمهوری اسلامی ایران طولانی شدن این مناقشه را برای امنیت منطقه مفید نمی‌داند و آماده است برای حل این مناقشه نقش خود را ایفا کند البته این منوط به این است که هر دو کشور این را بخواهند.

سفیر ایران در باکو همچنین گفت: اینکه گفته می‌شود ایران در مناقشه قره‌باغ طرف ارمنستان را گرفته است بیشتر یک موضوع تبلیغاتی است و صحت ندارد. ما با هر دو کشور رابطه داریم و تلاش هم می‌کنیم که نوع رابطه با این کشورها تاثیر منفی بر کشور دیگر نداشته باشد. بیش از هر کشور دیگری علاقه مند هستیم که مناقشه قره‌باغ به صورت صلح آمیز و مسالمت آمیز حل بشود و اعتقاد ما این است که ادامه این مناقشه ممکن است که منطقه را با نا امنی مواجه بکند.

وی افزود: اینکه چقدر این دو کشور علاقه مند باشند که ما در این موضوع ورود پیدا کنیم مربوط به این دو کشور است. وقتی این ها گروه مینسک را پذیرفتند ممکن است برای آن‌ها مشکل باشد که بخواهند این شیوه را تغییر بدهند ولی ما در عین حال این آمادگی را داریم و تصور هم می‌کنیم که فعالیت‌های گروه مینسک به جایی نخواهد رسید. موضوع قره‌باغ یک موضوع منطقه‌ای است و باید در چارچوب کشورهای منطقه حل بشود. کشورهای فرامنطقه‌ای علاقه مند به حل این مشکل نیستند و حل مشکل قره باغ هم اولویتی برای آنها ندارد. آمریکا در عراق و افغانستان و خاورمیانه گرفتار است. دستگاه سیاست خارجی آمریکا اولویتی برای موضوع قرباغ قایل نیست. فرانسه گرفتاری‌های خود را دارد و الآن هم که در مالی بیشتر هم گرفتار شده است وقتی آن‌ها این مشکلات را دارند دیگر بسیار پرداختن به موضوع قره‌باغ برای آن‌ها موضوعیتی ندارد. لذا ما فکر می‌کنیم که برای کشورهای فرامنطقه‌ای، موضوع قرباغ موضوع دارای اولویت نیست. مشروح گفت وگوی خبرآنلاین با سفیر ایران در آذربایجان در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

۲۷۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.