سفیر سابق کانادا در تهران از قطع روابط دیپلماتیک با ایران انتقاد کرد

وی در مقاله ای که در روزنامه کانادایی ˈگلوب اند میلˈ منتشر شد نوشت: هر چند کانادا هرگز بازیگر مهمی در مذاکرات بین المللی با ایران نبوده، اما تصمیم دولت در تعلیق روابط دیپلماتیک با ایران، باعث شد این کشور عملا از بازی خارج شود.

موندی در ادامه نوشت: اقدام کانادا حضور ما را در میدان بازی در ایران به صفر می رساند. از این پس کانادا دیگر امکان ارتباط مستقیم با دولت ایران را نخواهد داشت و از آن جا که در پی تحولات سیاسی اخیر، دیگر هیچ دیپلمات کانادایی در ایران حضور ندارد، امکان برآورد سیاست های ایران در قبال مسائل جهان نیز از میان خواهد رفت.

وی می نویسد: هر چند اقدام کانادا غیر قابل جبران نیست، اما زمانی که روابط دیپلماتیک با کشوری به حالت تعلیق در می آید، باز گرداندن آن به وضعیت قبل بسیار دشوار خواهد بود.

سفیر سابق کانادا در تهران در بخش دیگری از این مقاله، دلایلی که دولت این کشور برای اقدام ناگهانی خود ارائه کرده را غیر قابل قبول خوانده و با استناد به غیر منتظره بودن این اقدام و بهت ایران و سایر کشورهای جهان از شنیدن خبر قطع روابط دیپلماتیک از سوی کانادا، استدلال می کند، در صورت وجود هر گونه تهدید احتمالی از سوی ایران، دولت می بایست پیش تر افکار عمومی را در جریان آن قرار می داد.

وی در ادامه به عدم وجود هر گونه اطلاع رسانی عینی و ملموس از سوی کانادا اشاره و بار دیگر این سوال را مطرح می کند که چرا دولت کانادا نسبت به قطع روابط دیپلماتیک با ایران، آن هم در برهه زمانی حاضر اقدام کرده است.

وی از سناریویی فرضی تحت عنوان حمله به سفارت کانادا و دیپلمات های آن یاد کرده و می نویسد: اگر اسرائیل قصد حمله یک جانبه به ایران را داشته باشد و اکنون در غیاب آمریکا و یا حمایت های بین المللی، کاندا تنها کشور غربی حاضر در ایران است که می تواند به اسرائیل کمک کند، پس این سوال مطرح می شود که آیا دولت تصمیم به حمایت از اسرائیل گرفته است که این خطر را متوجه دیپلمات هایش می داند؟

در پایان وی توصیه می کند که احزاب مخالف در پارلمان کانادا با بحث درباره سیاست خارجی این کشور در قبال ایران ملت کانادا را در باره مقاصد دولت آگاه سازند.

به گفته وی ˈدولت باید توضیح دهد که چطور می توان به ادامه دیپلماسی بی اعتقاد بود و در همان حال حل و فصل صلح آمیز مسئله هسته ای ایران را انتظار داشت.ˈ

موندی همچنین تصریح می کند این نخستین بار طی دهها سال اخیر است که نخست وزیر کانادا در زمانی بحرانی در جهت کاهش فرصت های دیپلماتیک رسیدن به صلح، اقدام می کند.

مترجمام**۹۱۵۶**۲۰۴۷**

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.