سفیر هند در ایران: از امکانات موجود در بندر عباس شگفت زده شدیم/ احداث خطوط ریلی را به شرکت های هندی واگذار کنید

سریواستاو، سفیر هند در ایران که در اتاق بازرگانی تهران حضور پیدا کرده بود با اشاره به جایگاه ایران در کریدور شمال و جنوب برتعاملات دولت های ایران وهند در زمینه صنعت حمل و نقل  گفت:«در اجلاسی که از ۲۸ تا ۳۰ می در هند برگزار خواهد شد، علاوه بر مقامات دولتی،مسئولانی از بنادرو شرکت های حمل و نقل نیز حضور خواهند یافت.» او از آل اسحاق دعوت کرد که هیاتی را برای شرکت در این اجلاس تعیین کند. سفیر هند در ایران حت ی پیشنهاد کرد که علاوه بر مدیران بندرعباس مدیرانی ازبندر چابهار نیز در این گردهمایی حضور یابند.

او با بیان اینکه ازمشاهده امکانات موجود در بندر عباس شگفت زده شده است از تمایلات دولت هند برای مشارکت در توسعه بندر چابهار سخن گفت:« پیشنهاد مقامات هند، ایجاد خطوط کشتیرانی در این بندر برای حمل بار به افغانستان است. این پیشنهاد در حالی مطرح می شود که تاکنون در این مسیر خطوط کشتیرانی منظمی وجود نداشته است.»

سریواستاو،همچنین به روند توسعه خطوط ریلی ایران نیز اشاره کرد گفت:«مطلع شدیم که احداث بخشی از خطوط ریلی ایران به شرکت های چینی واگذار شده است وانتظار این است که بخشی از این خطوط نیز به شرکت های هندی واگذار شود.» سفیر هند در ایران به آل اسحاق گفت:« به سرمایه گذاری درهند بیندیشید؛ چرا که سرمایه گذاری درهند، ازامنیت، بازگشت سرمایه و شفافیت کامل برخوردار است.»

سفیر هند در ایران در بخش دیگری از سخنانش، گفت:« هند، سالانه حدود یک میلیارد دلار کود و مواد پتروشیمی از ایران خریداری می کند. در شرایطی که اروپا و آمریکا تدابیری را برای ایجاد محدودیت در روابط اقتصادی ایران به کار بسته اند، ایران باید مشوق هایی را برای فعالان اقتصادی هند تعیین کند. اما به تازگی وزارت جهاد کشاورزی ایران، ممنوعیت هایی را برای صادرات این محصولات قایل شده است که عواقب کوتاه مدت و بلندمدت بسیاری را در پی خواهد داشت.»او اضافه کرد که این ممنوعیت شامل دو شرکت ایرانی وهندی و برای صادرات ۵۰۰ هزار تن اوره اعمال شده است.

او گفت:«این نگرانی وجود دارد که اعمال این محدودیت، حضور شرکت های ایرانی را در مناقصات هند غیر ممکن سازد. در واقع دولت هند با این چالش مواجه است که با وجود این ممنوعیت ، چگونه اجازه دهد، سایر شرکت های ایرانی در ناقصات شرکت کنند. »
سفیرهند در ایران گفت :«پیگیری ها ی سفارت خانه از وزارت جهاد ،وزارت امور خارجه دستاوردی نداشته است و وزارت جهاد نیز اعلام می کند صادرات وجود دارد و این ممنوعیت دائمی نیست.»

او به ممنوعیت واردات گندم ازهند به ایران نیز اشاره کرد و خواهان رفع این ممنوعیت شد. او گفت که چندین شرکت ایرانی تمایل خود را برای واردات گندم از هند اعلام کرده اند.

اوهمچنین به آنچه از سوی آل اسحاق در خصوص افزایش قیمت کنجاله مورد اشاره قرار گرفت نیز اشاره کرد و گفت:«افزایش قیمت کنجاله به دلیل کاهش تولید این محصول در جهان است که منجر به افزایش نرخ آن شده است.»

سفیر هند در ایران،بخش پایانی سخنان خود را به مذاکرات آتی ایران با گروه ۱+۵ اختصاص داد و گفت:«اگر نتایج مذاکرات به گونه ای باشد که اعمال تحریم ها متوقف شود، بخش عمده ای از مشکلات نیز برطرف خواهد شد اما چنانچه روند مذاکرات به خوبی پیش نرود، کانال ها ی بانکی به طور کامل مسدود خواهد شد و در چنین شرایطی با ید به دنبال راهکارهای جدید بود.»

او حتی گفت:«اگر بانک مرکزی این پیام را به فعالان اقتصادی مخابره کند که از روپیه در معاملات استفاده کنند، معضل نقل و انتقال درآمد ها ی حاصل از صادرات نیز مرتفع خواهد شد.»

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.