سفیر پیشین ایران در فرانسه:از فلسطین حمایت می‌کنیم چرا که قدس آرمان ماست

۲۸اردیبهشت،

سفیر پیشین ایران در فرانسه خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مساله در چالش مذهبی در منطقه برنامه‌ریزی سیستم‌های سیاسی کشورهای غربی با توطئه و همکاری کشورهای عرب است؛ آنچنانی که پدیده افراط و رادیکالیزم به معنای کنترل حرکت‌ها و جنبشهای بیداری و اسلامی پدیده ساخته وپرداخته آنهایی است که روند تحولات ضد استعماری وضد استبدادی در منطقه را بر نمی تابند.اگر چه روند خشونت و ناپایداری در همزیستی تاریخی سوء‌تفاهمات را از چالش‌های اهل سنت و شیعیان در منطقه به مهم‌ترین مساله در روند این بحران تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صادق خرازی سفیر پیشین ایران در فرانسه در نشست “چالش‌های شیعه و سنی در منطقه” که صبح امروز (یکشنبه) در موسسه دیپلماسی ایرانی برگزار شد، با بیان اینکه ایران طی سالهای پس از پیروزی سه گفتمان انقلاب اسلامی، احیای اندیشه اسلامی و بازگشت به مبانی اسلام ناب ، گفتمان آزادیبخش و رهایی‌بخش تحت عنوان گفتمان جهادی و گفتمان پایان سیستم‌های وابسته و استبدادی یعنی گفتمان مردم سالار که در آن آزادی و رفتارهای دموکراتیک را در طی سال‌های قبل تبشیر و هدایت کرده است، اظهار کرد: هر سه این گفتمان‌ها همواره در تضاد با منافع اعراب منطقه و قدرت های مسلط جهانی که در فرامنطقه‌ای ، بوده است.

وی ادامه داد: حرکت‌ها و جنبش‌های بیداری و اسلامی و نهضت‌های جهادی اینک دستمایه و امید آحاد امت اسلامی شده است. این جنبشها یا به نتیجه رسیده و یا در طلیعه فجر و امید قرار دارند و نیز گفتمان نگاه دمکراتیک انقلاب ایران که با اندیشه و نگاه اسلام انقلابی همزاد شد، نتیجه‌اش در تونس، مصر، عراق، ترکیه و افغانستان تجلی پیدا کرد. آزادی و دمکراسی که بزرگ‌ترین خطر برای منطقه بود و اگر این گفتمان موفق شود ما شاهد دو پدیده و اتفاق خجسته در منطقه یعنی فرو پاشی سیستم‌های استبدادی، الیگارشی و وابسته به قدرت‌های خارجی از یک سو و فرار حرکت‌های رادیکال از منطقه خواهیم بود؛ سه گفتمانی که جمهوری اسلامی ایران پشت سر آنها بوده است تنها راه رهایی و بازگشت به هویت اسلامی و مدینه فاضله‌ای است که مصلحان و انسان‌های شریف آن را جستجو کرده‌اند.

وی در عین حال ابراز عقیده کرد: متاسفانه در دو دهه قبل بعضی سوء تفاهم‌ها و اشتباهات از ناحیه خودی‌ها سبب شده است که نتوانیم در این سه گفتمان موفقیت‌های حداکثری داشته باشیم. بعضی اظهارنظرها و اقدامات سبب سوء استفاده دشمنان و کشورهای عرب منطقه در قبال کشورهای شیعه شده است. بی‌تدبیری‌های خودی‌ها در این زمینه غیرقابل انکار است.

سفیر پیشین ایران در فرانسه تاکید کرد: با این حال در کنار تمام اشتباهات‌مان موفقیت‌های بسیاری داشتیم به طور مثال همین‌که امروز شیعیان عربستان از هویت خود در این کشور دفاع می‌کنند ومردم بحرین در تکاپوی آزادی و احیای هویت دینی خویش می باشند در عراق شیعیان از پس مهجوریت تاریخی سر بلند کرده‌اند در افغانستان شیعه وسنی در دولت همزیستی دارند، دستاوردهای قابل اتکایی است اما باید تلاش می‌شد تا همزمان بعضی رفتارها و تحریکات میان شیعه و سنی تنش‌زدایی می شد.

خرازی با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در نهضت‌های اسلامی و به ویژه اهل سنت، گفت: هر کجا نهضت اسلامی سنی بوده است انقلاب اسلامی از آن حمایت کرده و بیشترین هزینه‌ها را برای آن پرداخت کرده است. ایران در افغانستان، اریتره، فیلیپین، آسیای میانه، قفقاز، آفریقا و یا فلسطین از نهضت‌های اسلامی حمایت کرده است.

وی ادامه داد: این مساله غیرقابل انکار است که هزینه بسیاری از تحریم‌های امروز ایران ناشی از حمایت‌های ما از نهضت مقاومت در فلسطین است و فلسطین کشوری سنی‌ مذهب است. ما از فلسطین حمایت می‌کنیم چرا که قدس آرمان ماست.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.