سقف افزایش قیمت نفت، بنزین و گاز تعیین شد

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس طرح اصلاح ماده ۱ قانون هدفمند کردن یارانه ها را بررسی و تصویب کردند.

کلیات این طرح با ۱۲۸ رای موافق، ۲۲ رای مخالف و ۲۰ رای ممتنع ازمجموع ۲۰۰ نماینده حوزه و جزییات آن با ۱۳۸ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد.

بر این اساس بندهای الف و ب ماده یک قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اصلاح شد.

براساس ماده یک دولت مکلف است با رعایت این قانون قیمت حامل‌های انرژی را اصلاح کند:

الف) قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت با لحاظ کیفیت حامل ها و با احتساب هزینه های مترتب شامل حمل و نقل، توزیع و مالیات و عوارض قانونی به ترتیب تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کمتر از ۹۰ درصد قیمت و بیشتر از قیمت تحویل روی کشتی در خلیج فارس نباشد.

با تصویب نمایندگان در تبصره ماده ۱، قیمت فروش نفت خام و میعانات گازی به پالایشگاه های داخلی ۹۵ درصد قیمت تحویل روی کشتی خلیج فارس تعیین می شود و قیمت خرید فرآورده ها متناسب با قیمت مذکور تعیین می گردد.

همچنین براساس بند ب ماده ۱، میانگین قیمت فروش داخلی گاز طبیعی به گونه ای تعیین می شود که به تدریج تا پایان برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران معادل حداقل ۷۵ درصد و حداکثر معادل متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی پس از کسر هزینه های انتقال، مالیات و عوارض شود.

نمایندگان مجلس در تبصره بند ب ماده ۱ جهت تشویق سرمایه گذاری، قیمت خوراک گاز و مایع واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی برای مدت حداقل ۱۰ سال پس از تصویب این قانون هر مترمکعب حداکثر ۶۵ درصد قیمت سبد صادراتی در مبدا خلیج فارس (بدون هزینه انتقال) تعیین شد.

دو فوریت این طرح در جلسه علنی روز یکشنبه سوم اردیبهشت ماه ۹۱ در مجلس تصویب شد.

سیام**۹۱۲۱**۹۱۳۲**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۵۵۸۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.