سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه در روز؛ انتخاب دبیرکل جدید در اجلاس بعدی

وزیر نفت ایران که شامگاه پنجشنبه در پایان اجلاس اوپک با خبرنگار ایرنا در وین سخن می گفت، همچنین خبر داد که اعضای اوپک در این جلسه در خصوص انتخاب دبیرکل جدید به اجماع نرسیدند و قرار شد که کمیته ای برای بررسی رزومه نامزدها تشکیل شود و به اعضا گزارش بدهد و احتمالا در جلسه بعدی اوپک در این خصوص تصمیم گرفته خواهد شد.

قاسمی جلسه امروز اوپک را که حدود پنج ساعت پشت درهای بسته طول کشید، طولانی ولی با نتیجه خوب توصیف کرد و گفت: بدنبال ایجاد هماهنگی ها بین اعضای اوپک در اجلاس قبلی که ریاست کنفرانس را ایران برعهده داشت ، اعضای اوپک در جلسه امروز به سقف توافق شده قبلی در آن اجلاس که ۳۰ میلیون بشکه در روز بود بازگشت.

وزیر نفت ایران با اشاره به اینکه قیمت نفت به عرضه و تقاضا بستگی دارد ، خاطرنشان کرد که ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار قیمت واقعی نفت است و در جلسه امروز قرار شد که اگر قیمت پایین تر از این شد اوپک جلسه اضطراری تشکیل دهد.

قاسمی یادآور شد که با تعیین سقف ۳۰ میلیون بشکه در روز و کاهش بخش اضافی تولید نفت اوپک، قیمت ها منطقی خواهد شد.

وزیر نفت ایران در پاسخ به این سوال که آیا شما فکر می کنید اتحادیه اروپا نفت ایران را تحریم نکند، گفت: امیدوارم که تحریم را انجام ندهند ؛ ولی در صورت اعمال تحریم، اگرچه ممکن است ما هم به زحمت بیفتیم ولی زحمت زیادی نیز برای کشورهای وارد کننده نفت ایجاد می شود.

قاسمی در ادامه این گفت و گو در خصوص موکول شدن انتخاب دبیرکل جدید اوپک به جلسه آتی این سازمان گفت: چهار کشور ایران، عراق، عربستان و اکوادور در جلسه امروز از کاندیداهای خود دفاع کردند و در این میان کاندیدای ایران رزومه خیلی خوبی داشت.

گفتنی است جمهوری اسلامی ایران غلامحسین نوذری وزیر اسبق نفت را برای نامزدی پست دبیرکلی اوپک معرفی کرده است.

وزیر نفت گفت: اعضای اوپک در این جلسه در خصوص انتخاب دبیرکل جدید به اجماع نرسیدند و قرار شد که کمیته ای برای بررسی رزومه نامزدها تشکیل شود و به اعضا گزارش بدهد و احتمالا در جلسه بعدی اوپک در این خصوص تصمیم گرفته خواهد شد.

وزیر نفت همچنین در خصوص تحریم ها علیه ایران تصریح کرد که این تحریم ها به یک فرصت برای بروز توانایی های ایران تبدیل شده است.

وی افزود: در حالی که ما در گذشته سالانه ۱۰ میلیارد دلار فرآورده بنزین و نفت گاز(گازوییل) وارد می کردیم امسال ۱۰ میلیارد دلار فرآورده صادر کردیم که این نتیجه خوب تحریم هاست.

وزیر نفت ایران در این خصوص یادآور شد که ایران پارسال به رغم تحریم ها، روزانه ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می کرد که این رقم امسال به ۶۲۰ میلیون متر مکعب در روز رسید و در دو سال آینده این میزان به ۹۰۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

قاسمی همچنین خبر داد که میزان تولید روزانه گاز ایران در پنج سال آینده به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

قاسمی همچنین گفت: ایران به رغم تحریم ها، در حال تبدیل شدن به صادر کننده تجهیزات نفتی است.

وی توضیح داد: پیش از این شرکت های خارجی زیادی برای توسعه صنعت نفت، در ایران بودند و ایران نیز بخشی از درآمد خود را صرف واردات تجهیزات می کرد اما امروز هیچ شرکت خارجی در ایران وجود ندارد و ایران به صادرکننده تجهیزات نفتی تبدیل شده است.

قاسمی با بیان اینکه ‘همه تجهیزات را خودمان می سازیم و همه پیمانکاران ایرانی هستند’، این سوال را مطرح کرد که حال با این اوصاف، از تحریم ها چه کسی بیشتر ضرر کرده است؟

اروپام ۱۳۴۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۳۸۷۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.