سقف زنی ۹۵ درصد واحدهای در حال ساخت روستاهای زلزله زده/ اعطای بسته کالاهای اساسی iبه ساکنان خانه های ساخته شده

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

در گفتگوی ویژه خبری شب قبل گزارش تفسیریی از وضعیت ساخت و سازها، امدادرسانی، iبهداشت، امنیت و آموزش مناطق زلزله زده در استان آذربایجان شرقی پس از گذشت ۹۳ روز از وقوع زلزله از سوی رئیس بنیاد مسکن، رئیس کمیسیون عمران مجلس و استاندار آذربایجان شرقی ارایه شد.

به گزارش تفسیری خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره iبه آمار فعالیت های این سازمان طی سه ماه قبل در استان گفت: پس از وقوع اتفاق اولین اقدام انجام گرفته آمارگیری از میزان خرابی ها در سطح منطقه بوده که بیانگر این است که بخش روستایی بیشترین آسیب را در این زلزله دیده است.

وی ادامه داد: براساس این آمار ۱۸ هزار و ۳۴۷ واحد مسکونی در روستاها آسیب دیده اند و از این تعداد ۹ هزار و ۴۷۴ واحد تخریب بالای ۶۰ درصد داشته اند که در اولویت ساخت و ساز قرار دارند.

تابش تصریح کرد: پس از گذشت دو ماه و نیم از آغاز اقدامات بنیاد مسکن در این مناطق هم اکنون همه ۹ هزار و ۵۰۰ واحد تخریب شده در روستاها آواربرداری و پی کنی شده اند و در مرحله سقف زنی قرار داریم و تاکنون ۹۵ درصد از واحدها که شامل ۸ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی می شود سقف خورده و مابقی آن تا اواسط هفته آینده سقف زده خواهند شد.

رئیس بنیاد مسکن گفت: تاکنون حدود ۴ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی صددرصد تکمیل شده و اشخاص مشغول نقل مکان iبه این واحدها می باشند و در گام بعدی ساخت مابقی ۱۸ هزار واحد مسکونی کمتر آسیب دیده در حال اجرا است.

وی افزود: تاکنون در این واحدها پی کنی در ۱۵ هزار واحد، فندانسیون در ۱۴ هزار واحد و اسکلت بندی در ۱۲ هزار واحد انجام گرفته و کار ساخت و ساز بدون وقفه ادامه دارد.

تابش ادامه داد:  البته وقفه آب و هوایی اجتناب ناپذیر است و ممکن است سبب کندی کار شود اما ۱۲ ستاد بنیاد مسکن مستقر در منطقه فعالیت خود را همچنان می دهد و این منطقه را ترک نخواهند کرد.

در ادامه این برنامه، آقایی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره iبه تلاش های فراوانی که طی ۳ ماه قبل در این مناطق انجام گرفته تاکید کرد: البته از مردم عذرخواهی می کنیم که نتوانستیم این امکانات را از همان ابتدا فراهم کنیم و با اصلاح طرح جدیدی که برای حوادث غیرمترقبه در کمیسیون عمران مجلس مطرح و نهایی شده امیدواریم در آینده هنگام وقوع حوادث سازمان های مختلف آمادگی بیشتری در بخش ذخیره امکانات و نصب خانه های پیش ساخته داشته باشند.

آقایی افزود: اما در وضعیت کنونی سرعت عمل در امدادرسانی در این مناطق در مقایسه با زلزله وان ترکیه، سیل پاکستان و زلزله خرم آباد و منجیل مناسب بوده است.

وی با اشاره iبه اینکه طی این مدت گزارش تفسیریات متعددی از وضعیت مناطق زلزله زده iبه دست ما رسیده افزود: برخی نگرانی های مردم در خصوص این بوده که کار ساخت و ساز در بخش روستاها آغاز نشده و تشکیل پرونده در برخی شهرها نیز صورت نگرفته است.

وی در پاسخ iبه این نگرانی ها تصریح کرد: پایان این ۳ ماه پایان همه عملیات اجرایی تلقی نمی شود بلکه iبه تدریج اشخاص از اسکان موقت iبه خانه های دائمی انتقال داده می شوند.

آقایی افزودک تاکنون در قسمت روستایی که تخریب کامل داشته اند اقدامات کلی انجام گرفته اما در مورد شهرها قرار شده که سریعا پروانه ساخت از طریق شهرداری ها صادر شود و قسمت های آسیب دیده تسهیلات تعیین شده را دریافت کنند.

آقایی در خصوص نگرانی اشخاصی که واحدهای مسکونی آنها خسارت جزئی در زلزله اول دیده است و زلزله اخیر هم خسارت جدیدی برای آنها داشته گفت: این مسائل قابل اجرا است و بخش امدادرسانی iبه طور دائم در منطقه فعال خواهد بود اما می توان تیم های بیشتری را فعال کرد تا نگرانی جزئی مردم نیز برطرف شود.

در ادامه این برنامه علیرضا بیگی استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: نهضت بزرگی در منطقه در حال انجام است و هم اکنون با تحول واحدهای جدید شامل برچیده شدن چادرها و فراهم شدن اسکان دائمی برای اشخاص در منطقه هستیم.

وی همچنین از اعطای بسته کالاهای اساسی از جانب جمعیت هلال احمر iبه ساکنان واحدهای ساخته شده خبر داد و افزود: این بسته شامل ۴ قلم کالاهای اساسی بخاری، فرش، گاز و یخچال است.

وی در خصوص امکانات زیربنایی در واحدهای مسکونی ساخته شده گفت: شرکت گاز فعالانه در این مناطق حضور دارد و هرجا که امکان پذیر باشد گازرسانی شده است.

همچنین نصب انشعاب آب و برق iبه سرعت در حال انجام است و طبق تعهد وزارت نیرو هزینه ای از بابت نصب این انشعابات از مردم دریافت نمی شود.

وی ادامه داد: تاکنون بیشترین تمرکز در ساخت و سازها برای اشخاصی بوده که ساکنین اصلی روستاها بوده اند و در شهرها خانه ای نداشته اند اما اطمینان می دهیم کار ساخت و ساز برای جمعیت فصلی که وقت محدودی را در این منطقه iبه سر می برند انجام خواهد گرفت.

در ادامه تابش در خصوص روند ساخت واحدهای مسکونی که تخریب جزئی ۲۰ تا ۳۰ درصدی داشته اند گفت: برای برخی اشخاص که امکان اسکان در خانه های پیشی خود را دارند و واحدهای مسکونی آنها نیاز iبه بازسازی جزئی دارد نیز کار ساخت و ساز در حال انجام است.

وی ادامه داد: واحدهایی که تخریب جزئی داشته اند نیز از همه امکانات از جمله وام کم iبهره تا سقف ۱۴ میلیون تومان و وام بلاعوض تا سقف ۲ میلیون تومان برخوردار می شوند.

تابش در خصوص بازسازی در شهرها گفت: برای همه اشخاص تشکیل پرونده داده ایم و اگر کسی از قلم افتاده حتما تشکیل پرونده خواهد شد و اطمینان می دهیم تا پایان ساخت و سازها و تکمیل واحدها در کنار مردم زلزله زده خواهیم بود.

وی ادامه داد: در فصل زمستان نیز تدابیری اندیشیده شده که عملیات عمرانی که با برودت هوا منافاتی ندارد ادامه پیدا کند.

تابش تصریح کرد: بنا iبه اسناد و مدارک از سازمان های بین المللی عملیات اسکان دائمی در همه جای دنیا بعد از ۶ ماه از وقوع اتفاق آغاز می شود و طی ۳ مرحله اسکان اضطراری، اسکان موقت اردوگاهی و اسکان دائمی انجام می گیرد.

وی ادامه داد: اما در زلزله اخیر اسکان را براساس آخرین مدل های سازمان ملل iبه نام یک سرپناه انتقالی انجام داده ایم وکانکس هایی که در اختیار اشخاص قرار گرفته از آنها پس گرفته نمی شود و بعدا نیز در کنار خانه های دائمی مورد  استفاده آنها قرار می گیرد.

رئیس کمیسیون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: ۸ هزار واحد فضای دامی و ۸ هزار کانکس در روستاهای زلزله زده تحویل اشخاص داده شده است.

در ادامه آقایی با اشاره iبه اینکه نگرانی برخی اشخاص در شهرها این است که چرا کار اجرایی در برخی مناطق هنوز آغاز نشده گفت: باید قبول کنیم که نمی توان در لحظه اول برای همه اشخاص اسکان دائمی فراهم کرد و این امر وقت بر است و در جاهایی که تخریب کامل انجام گرفته ساخت و ساز در حال تکمیل است و جاهایی که نیاز iبه تسهیلات بوده نیز تاکنون ۲۰ هزار پرونده iبه بانک ها معرفی که از میان ۱۵ هزار پرونده ساخت دریافت شده است.

وی ادامه داد:‌ همچنین گفته می شد که در برخی روستاها اقدامات اجرایی انجام نگرفته که در بازدید از روستای گال که گفته می شد بدترین شرایط را دارد و مشخص شده که ۲۲ کانکس در  این روستا تحویل اشخاص شده و تنها نیاز iبه ۳ کانکس دیگر بوده که تحویل اشخاص داده شد.

وی ادامه داد: می دانیم که مردم هم اکنون در شرایط  سختی قرار دارند  اما باید کمی تحمل داشته باشند و قبول کنند که اسکان دائم وقت بر است و اطمینان داشته باشند که آینده روشنی پیش رو خواهند داشت و آنها تا iبه آرامش کامل نرسند مسئولان نیز آرام نخواهند گرفت.

در ادامه علیرضا بیگی در خصوص iبهداشت عمومی این مناطق تصریح کرد: iبهداشت عمومی مناطق دارای اهمیت است iبه همین منظور سازمان جداگانه ای با همکاری دهیاران و شهرداران شهرهای مختلف استان تشکیل شده که سازوکار مناسبی برای جمع ‌آوری زباله پیش بینی کرده اند.

وی ادامه داد: همچنین دانشگاه علوم پزشکی نیز با داشتن خانه های iبهداشت وظیفه سلامت و iبهداشت مردم را iبه عهده دارد.

وی ادامه داد: از نظر iبهداشت هیچ نگرانی در سطح منطقه وجود ندارد و موردی در خصوص فراگیر شدن بیماری های عفونی در منطقه ملاحظه نشده است.

استاندار آذربایجان شرقی نیز تصریح کرد‌: همچنین با حضور نیروهای انتظامی در محل کمپ ها و محل دپوی امکانات هیچگونه مشکل ناامنی تاکنون در منطقه ملاحظه نشده است.

علیرضابیگی در خصوص روند پرداخت تسهیلات iبه مردم گفت: اعطای وام iبه مردم روستانشین iبه عهده بنیاد مسکن است و وام ۱۴ میلیون تومانی iبه عنوان قرض الحسنه در ا ختیار این بنیاد قرار گرفته که iبه امور تامین مصالح و پرداخت دستمزد کارگران اختصاص یابد، همچنین پرداخت ۱۰ میلیون ریال وام بلاعوض که مربوط iبه موضوع معیشت مردم بوده نیز همزمان با بتن ریزی iبه مالکان واحدهای مسکونی پرداخت شده است.

وی افزود: کمک iبه مردم شهرنشین نیز براساس مصوبه هیئت وزیران در قالب وام مرمت iبه مبلغ ۵ میلیون تومان قرض الحسنه و ۱ میلیون تومان بلاعوض متناسب با درصد  تخریب است.

در ادامه تابش در خصوص شایعات مطرح شده مبنی بر تخریب واحدهای مسکونی ساخته شده در زلزله چند روز پیش در این منطقه تصریح کرد: این شایعه بی اساسی بوده و در هیچ منطقه ای شاهد تخریب واحدهای مسکونی ساخته شده از طریق بنیاد نبوده ا یم و تنها برخی خسارت های جزئی همچون ترک خانه در برخی مناطق دیده شده  است.

در ادامه آقایی در خصوص نقش مردم در کمک iبه بازسازی در این مناطق گفت: اگر قرار باشد خانوارها خود را از ساخت و سازها کنار بکشند و تنها انتظار اجرای کارها را از مسئولان داشته باشند اقدامات iبه سرعت انجام نمی گیرد چرا که تسریع اقدامات اجرایی بدون مشارکت خانوار امکان پذیر نیست و iبه خوبی ملاحظه شده در جاهایی که مردم همکاری مناسبی داشته اند ساخت و سازها بیشتر iبه نتیجه رسیده است.

در پایان علیرضابیگی در خصوص وضعیت فضاهای آموزشی در این مناطق گفت: مدارس در مناطق زلزله زده همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در سراسر کشور در اول مهرماه باز شد چرا که پیش بینی های لازم برای بازسازی مدارس از پیش انجام گرفته بود.

وی ادامه داد: مدارس در مقایسه با دیگر فضاهای عمومی کمتر تخریب شده اند و در  جاهایی که بازسازی مدارس امکان پذیر نبود کانکس در اختیار مردم قرار گرفته است.
استاندارد آذربایجان شرقی تصریح کرد: همچنین برخی مقاطع آموزشی که امکان برقراری آن در برخی روستاها میسر نبود در مناطق شهرها و شهرستان ها برپا شده است.

وی تاکید کرد: در مجموع مناطق زلزله زده از جهت فضاهای آموزشی در وضعیت مناسبی iبه سر می برند./س


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.