سقف مبادلات امسال ایران و ترکیه ۱۶ میلیارد دلار برنامه ریزی شده است

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا گفت: سقف مبادلات تجاری میان دو کشور ایران و ترکیه در سال تا حدود ۱۶ میلیارد دلار برنامه ریزی شده است.

ˈ علیرضا بیگدلی ˈ ، دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه بازدید از بازارچه مرزی کوزه رش سلماس اظهار کرد: حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی بر اساس گزارش های دریافتی ماهانه ۱٫۲ میلیارد دلار بوده است.

وی اظهار کرد: در صورت امضا و اجرایی کردن توافقنامه تجارت ترجیحی که دو طرف ایران و ترکیه باید آن را به تصویب برسانند، پیش بینی برای تبادلات تجاری تا ۲۰ میلیارد دلار هم انجام می گردد.

وی گفت: در روزهای ۲۶ و ۲۷ فروردین امسال بیست و چهارمین کمیسیون مشترک همکاریهای تجاری ایران و ترکیه را در تهران با ریاست وزیر ارتباطات و فناوری کشورمان برگزار کردیم که در این اجلاس عملکرد سال قبل همکاریهای اقتصادی بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و برنامه امسال همکاریهای اقتصادی ایران و ترکیه به تصویب رسید.

وی افزود: در یادداشت تفاهمی که در این اجلاس مورد تایید دو طرف قرار گرفت، تشکیل کمیسیون تبادلات مرزی در سه ماه آینده، توسعه تجارت مرزی، توسعه زمینه های همکاریهای اقتصادی و ایجاد منطقه صنعتی مشترک و همکاری در حوزه های انرژی، ترانزیت و حمل و نقل مورد تاکید قرار گرفته است.

وی در زمینه پایانه مرزی کوزه رش سلماس اضافه کرد: بازگشایی پایانه مرزی کوزه رش سلماس در قالب محورهای مذاکراتی تازه با دولت ترکیه دوباره مطرح و بررسی می گردد.

وی گفت: با بررسی های انجام شده از طرف وزارت امور خارجه باید راهکاری مناسب برای بازگشایی پایانه مرزی سلماس در محورهای مذاکراتی تازه با دولت ترکیه مطرح و مورد توافق دو طرف قرارگیرد.

وی گفت: طرف ترکیه ای به تبادلات مرزی رسمی رغبت بیشتری دارد و دولت ایران در تلاش است تا با بررسی های انجام شده به مذاکره با طرف ترک برای ایجاد پایانه مرزی در این منطقه بپردازد.

بیگدلی گفت: در جلسه ای که هفته قبل با حضور نمایندگان وزارت کشور و وزارت امور خارجه در تهران برگزار شد مقرر شد از منطقه مرزی سلماس بازدید به عمل آید و گزارش آن به وزیر امور خارجه ارائه شود تا برای پیشبرد این مصوبه بتوانیم محورهای مذاکراتی تازهی با دولت ترکیه طرح و برای بازگشایی منطقه مرزی سلماس تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: بازگشایی منطقه مرزی کوزه رش سلماس با عنوان پایانه مرزی امری بسیار ضروریی است که پس از این سفر از طرف دولت ایران و سفارت ایران در آنکارا با دولت ترکیه برای بررسی این مسئله ضروری مذاکرات ویژه ای را انجام می گردد.

بیگدلی افزود: این ضروری طی جلسه ای با وزیر امور خارجه مطرح شده و ظرف کمتر از یک ماه آینده جلسه ای با استاندار وان در ترکیه برای بررسی این موضوع با حضور فرماندار سلماس برگزار می گردد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.