سلاح سرد، عامل ۳۷ درصد قتل‌ها

اردیبهشت ۱۴۰۳

معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی ناجا، عامل ۳۷ درصد از قتل‌ها در سال ۹۱ را سلاح سرد عنوان کرد و گفت: ۵۸ درصد از این نوع قتل‌ها در جریان نزاع خیابانی و بدون نقشه قبلی به وقوع پیوسته است.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، به نقل از پایگاه اینترنتی پلیس، سرهنگ مصطفائی گفت: در سال ۹۱، ۷۵ درصد از قتل‌های ما بدون برنامه‌ریزی و نیت قبلی انجام شده که همراه داشتن و یا در دسترس بودن سلاح سرد عامل اصلی وقوع این قتل‌ها بوده و ضارب بدون توجه به عواقب استفاده از چاقو، در جریان درگیری، فرد مقابل را مضروب و منجر به قتل او شده است.

به گفته مصطفایی علل بروز بسیاری از قتل‌ها در درگیری های خیابانی، اختلافات جزئی مانند، اختلاف برسر جای پارک خودرو، تصادف خودرو، اعتراض به سبب صدای بلند موتورسیکلت و یا گوشی تلفن همراه، تنه خوردن هنگام حرکت در پیاده رو، ایجاد گرد و غبار در جلوی مغازه همسایه، درگیری برای استفاده از قلیان و … است.

معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی ادامه داد: در بعضی از استان‌های کشور سهم استفاده از سلاح سرد در درگیری‌ها بیشتر است که از فرهنگ آنان نشأت می‌گیرد چرا که در بعضی از این استان‌ها جوانان برای قدرت نمایی و نیز دفاع از خود اقدام به حمل چاقو می‌کنند و در یک لحظه طی درگیری از آن استفاده کرده و ناخواسته مرتکب قتل می‌شوند.

وی، با اشاره به اینکه عمدتا مرتکبان به قتل توسط چاقو در نزاع‌های خیابانی، بین سنین ۱۶ تا ۳۰ سال می باشند، تصریح کرد: درسال ۹۰، ۴۰٫۶ درصد از قتل‌ها با سلاح سرد انجام شده که در مقایسه با سال ۹۱ که این رقم ۳۷ درصد است، کاهش ۳ درصدی این نوع قتل را در کشور نشان می‌دهد.

معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی ناجا، به ماجرای قتل یکی از ورزشکاران کشورمان اشاره کرد و گفت: قاتل این ورزشکار بلافاصله توسط پلیس دستگیر و توسط مقامات قضایی به مجازات اعدام محکوم شد که این فرایند، تاثیر بسیاری در افکار عمومی و در نتیجه کاهش نزاع های خیابانی در کشور داشت.

وی با اعلام اینکه مرتکبان به قتل در نزاع‌های خیابانی از تبعات استفاده از چاقو آگاهی ندارند، افزود: دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی کشور و به خصوص رسانه‌ها و خانواده، سهم مهمی در جهت آگاهی جوانان از تبعات حمل و بکارگیری چاقو و کاهش این نوع قتل‌ها در کشور دارند.

سرهنگ مصطفایی به تشریح یکی از پرونده‌های قتل در کشور پرداخت و گفت: جوانی به همراه نامزدش هنگام بازگشت به منزل با مرد معتادی روبرو می‌شود که در حال استعمال مواد مخدر بود، در پی اعتراض جوان به فرد معتاد، درگیری بین این دو سر می‌گیرد که به قتل فرد معتاد توسط چاقو می‌انجامد و هم اکنون این جوان در آستانه آغاز  زندگی مشترک خود در زندان به سر می‌برد.

این مقام انتظامی با تاکید براینکه نباید به خشونت متوسل شد، خاطرنشان کرد: هموطنان باید هنگام مواجهه با این وقایع خونسردی خود را حفظ کرده و از روش‌های منطقی برای حل مشکلات خود استفاده کنند نه اینکه به خشونت متوسل شوند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.