سلاح های اتمی رژیم صهیونیستی تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی

به گزارش ایرنا، هر چند نخستین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای مصوبه و یا قطعنامه ای نداشت، ولی از روز آغازین تا امروز جمعه، این نشست به محل اعتراض جهانی علیه سلاح های اتمی رژیم صهیونیستی تبدیل شد.

‘ سرود نجیب’ سفیر و نماینده عراق در آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در سخنرانی خود هشدار داد که سلاح های هسته ای رژیم صهیونیستی تهدیدی برای امنیت و صلح خاورمیانه و جهان می باشد.

سفیر و نماینده عراق در آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار نابودی کامل سلاح های هسته ای شد.

طی روزهای گذشته نمایندگان کشورهای مختلف در این نهاد بین المللی و همچنین نمایندگان تشکل های مدنی که خود را از سراسر دنیا به پایتخت اتریش رسانده بودند، در قالب سخنرانی و بیانیه به سلاح های اتمی اسراییل اعتراض کردند.

سفرا و نمایندگان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ها و سخنرانی های خود ضمن اعتراض به سلاح های اتمی رژیم صهیونیستی خواستار خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای شدند. بیش از یک صد کشور جهان عضو جنبش عدم تعهد می باشند.

نماینده کشورهای عرب در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز طی سخنانی تاکید کرد: باید اسراییل را وادار به پذیرش معاهده ‘ان پی تی’ کرد.

‘مکرم القیسی’ سفیر اردن به عنوان نماینده سفرای کشورهای عرب در آژانس بین المللی انرژی اتمی در نخستین کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، تصریح کرد: واداشتن اسراییل به امضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان.پی.تی) می تواند به نقطه قوت تلاش آژانس برای عاری ساختن خاورمیانه از سلاح های اتمی تبدیل شود.

در نخستین روز نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، ‘محمدمهدی آخوندزاده’ معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه ایران و رییس هیات ایرانی در این نشست، فرانسه را به عنوان بنیانگذار برنامه مخفی نظامی اسراییل معرفی کرد.

آخوند زاده گفت: کشورهایی مثل فرانسه در حالی از برنامه اتمی صلح آمیز ایران ابراز نگرانی می کنند که از هیچ تلاشی برای کمک به توسعه سلاح های اتمی غیرانسانی اسراییل دریغ نمی کنند.

‘علی اصغر سلطانیه’ سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در این نشست گفت: یکی از نگرانی های جامعه بین الملل توانمندی هسته ای رژیم صهیونیستی است که هیچ نظارت و کنترل بین المللی بر آن وجود ندارد.

سلطانیه افزود: بحث عاری سازی خاورمیانه از سلاح های هسته ای در چند دهه گذشته همواره مطرح شده و یکی از شرط هایی که کشورهای عاری از سلاح های هسته ای و ما برای تمدید این معاهده قبول کردیم این بود که رژیم صهیونیستی توانمندی اش را در این زمینه از بین ببرد و به این معاهده بپیوندد و همه فعالیت هایش زیر نظارت اژانس قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه این خواست برحق جامعه بین الملل محقق نشده است، افزود: این پتانسیل خطر برای صلح جهانی همچنان وجود دارد و ما از هر فرصتی برای بازگو کردن واقعیت ها و این خطر رژیم صهیونیستی استفاده می کنیم.

نمایندگان سازمان های غیر دولتی که از سراسر دنیا به وین آمده اند، از دیگر معترضان به سلاح های اتمی اسراییل و حمایت غربی ها از این رژیم بودند.

این نهادهای مدنی که بیشتر از ژاپن و کشورهای اروپایی بودند در بیانیه ها و نشریات خود حملات تندی را علیه اسراییل و کشورهای غربی مطرح کردند.

آنها با اشاره به شعر جدید ‘گونتر گراس’ نویسنده آلمانی و برنده جایزه نوبل ادبیات، تاکید کردند که سلاح های اتمی رژیم صهیونیستی تهدیدی برای صلح جهانی است.

‘یوکیو آمانو’ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی یک سال پیش خواستار پیوستن اسراییل به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان.پی.تی) و بازدید از زرادخانه هسته‌ای این رژیم توسط آژانس شد.

آمانو در آن زمان با ارسال نامه‌ای به ۱۵۱ عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار ارائه پیشنهاد برای چگونگی واداشتن اسراییل به امضای پیمان ان.پی. تی شد.

اروپام/۱۳۴۴**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۵۸۷۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.