سلطانیه: دور جدید مذاکرات ایران و آژانس اردیبهشت ماه در وین برگزار می شود

سلطانیه عصر جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: در ادامه مذاکرات با آژانس پیرامون تعیین چارچوب و مدالیته برای حل و فصل پرسش ها، توافق شد که دور بعدی گفت وگوها در محل نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی از جمله آژانس در وین، برگزار شود.

وی تاکید کرد: این تصمیم بار دیگر عزم تهران را برای همکاری با آژانس اثبات کرد که ضمن تایید بی اساس بودن ادعاها علیه ایران، صلح آمیز بودن کلیه فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی را نشان می دهد.

اواخر سال گذشته ایران و آژانس چند دور مذاکره انجام دادند و نمایندگی جمهوری اسلامی نیز در بیانیه ای به طور شفاف آنچه را در مذاکرات مطرح شده بود، منتشر کرد.

در این بیانیه برای نخستین بار گزارش شد که در فاصله دو دور مذاکرات ایران و آژانس در تهران، سه ملاقات نیز در وین صورت گرفته و تفاهم هایی بدست آمده است.

بر اساس این گزارش، طرفین در وین قبول کردند ‘نخست در باره متن مدالیته توافق و سپس قرار داد منعقد شود و بر اساس آن، رویکرد موضوع به موضوع اجرا گردد’.

ایران و آژانس تاکید کرده اند: رویکرد این فرآیند موضوع به موضوع خواهد بود و مسایل فنی مرتبط با هم در یک موضوع طبقه بندی خواهد شد تا برای تسهیل کار، رویکرد فشرده، موثر و نتیجه بخش بدست آید.

پیش از این نیز ایران و آژانس تجربه موفقی در حل و فصل موضوعات داشتند.

طبق مدالیته یا برنامه عمل سال ۲۰۰۷ یا همان سند INFCIRC/711، شش موضوع ‘آزمایشات پلوتونیوم’ ، ‘سانتریفیوژهای پی یک و پی دو’، ‘منشاء آلودگی’، ‘سند اورانیوم فلزی’ ، ‘پلونیوم ۱۱۰’ و ‘معدن گچین’ حل و فصل شد و آژانس تاییدیه های لازم را در این زمینه ها برای تهران صادر کرد.

این موضوع در بیانیه مطبوعاتی نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین به عنوان سابقه این گونه مورد اشاره قرار گرفته است: ‘پیرو مذاکرات سیاسی در سطح بالا، برنامه کاری (INFCIRC/711) برای روشن شدن مسایل باقیمانده از گذشته در تاریخ ۲۷ اوت ۲۰۰۷ میان تهران و آژانس توافق شد.

‘در نتیجه همکاری بسیار فعالانه ایران، شش مسأله باقیمانده در تاریخ ۲۰۰۸ حل و فصل گردید و مدیرکل قبلی آن را به شورای حکام گزارش کرد’.

‘باوجود این واقعیت که آژانس تعهدات خود از جمله تحویل اسناد مربوط به «مطالعات ادعایی» را به ایران انجام نداده است، تهران ارزیابی خود را در یک سند ۱۱۷ صفحه ای به آژانس ارائه داد. بنابراین برنامه کار خاتمه یافت ولی آژانس بر خلاف برنامه، کار آن را اعلام نکرد’.

‘در هر حال ایران یک بار دیگر با دعوت از تیم آژانس در ۳۰ اکتبر ۲۰۱۱ برای دیدار از ایران برای حل مسایل و خاتمه دادن به فرآیندی که به نظر می رسد بی پایان است یک فرصت تاریخی را در اختیار گذاشت’.

در بیانیه مطبوعاتی نمایندگی ایران به دور نخست مذاکرات تهران و آژانس نیز اشاره شده است.

در این مذاکرات که بهمن ماه در تهران برگزار شد، ‘هرمان ناکارتس’ معاون مدیرکل ریاست هیات عالیرتبه آژانس را بر عهده داشت.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی نمایندگی ایران در آژانس، در نخستین دور مذاکرات که ۲۹ـ۳۱ ژانویه ۲۰۱۲ برگزار شد، ‘تهران و تیم آژانس متشکل از مقامات ارشد، مذاکرات فشرده ای درباره چگونگی حل و فصل مسایل و ارکان اصلی تعیین شده داشتند و دو طرف پیش نویس های متن خود را درباره رویکرد تدوین شده و مدالیتی برای جزییات بعدی مبادله کردند’.

ناکارتس معاون مدیرکل بعد از بازگشت از سفر سه روزه اول خود به ایران گفت که درباره حل مسایل باقی مانده موضوع هسته ای توافق شد.

وی همچنین با بیان اینکه سفر خوبی به تهران داشته است، تصریح کرد: طرفین متعهدند مسایل باقی مانده را حل کنند.

اما بیانیه مطبوعاتی نمایندگی ایران در آژانس بخش مهمی دارد که به توافقات با آژانس در وین اشاره کرده و در گزارش آمانو مغفول مانده است.

در گزارش نمایندگی ایران در آژانس آمده است که ‘به منظور تسهیل دو دور مذاکره در تهران، سه ملاقات در وین در تاریخ (۱۵ ـ ۱۷ فوریه ۲۰۱۲) انجام شد و تفاهمات زیر بدست آمد:

ـ رویکردی که در این فرآیند وجود دارد موضوع به موضوع خواهد بود و مسایل فنی مرتبط با هم در یک موضوع طبقه بندی خواهد شد تا برای تسهیل کار رویکرد فشرده، موثر و نتیجه بخشی بدست آید.

ـ آژانس اعلام کرد که همه مسایل باقیمانده منحصراً در سند GOV/2011/65 می باشد که در فهرست اولویت بندی موضوعات/دسته ها در دومین پیش نویس مدالیتی ارائه خواهد شد.

ـ در این زمینه ادعاهایی از قبیل توسعه چاشنی انفجاری، ابتکار انفجار در سطح بالا و آزمایش هیدرودینامیک که در اصل آژانس پیشنهاد داده بود که جزو موضوع شماره ۲ قرار بگیرد توافق شد که در موضوع اول جای بگیرد. بنابراین موضوع شماره ۱ شامل ۵ مسأله می شد.

ـ توافق شد، آژانس اسنادی را که نشان می دهد ایران فعالیت های ادعا شده در مورد هر یک از موضوعات را انجام داده است، تحویل دهد.

ـ توافق شد اول متن مدالیته مورد توافق قرار گیرد و منعقد گردد و سپس بر اساس همین مدالیتی مورد قبول رویکرد موضوع به موضوع اجرا شود.

ـ توافق شد، آژانس سوالات خود را درباره موضوع شماره ۱ (۵ مسأله) آماده نماید و آنها را در ملاقات بعدی (۲۰ـ۲۱ فوریه) به ایران ارائه دهد تا راه را برای اجرای موثر کار هموار کند.

ـ ایران با درخواست آژانس برای تهیه اظهار نامه ابتدایی درباره ضمیمه گزارش مدیرکل (GOV/2011/65) در ملاقات بعدی (۲۰ـ۲۱ فویه) موافقت کرد.

ـ همچنین توافق شد که گرچه آژانس سوالات خود را درباره موضوع شماره یک ارائه خواهد داد، اما تقاضای دسترسی به پارچین طبق رویکرد موضوع به موضوع تا پس از نشست ماه مارس شورای حکام به تعویق افتد.

ـ ایران آمادگی خود را در راستای اثبات حسن نیت مبتنی بر همکاری فعال برای برداشتن گام های عملی از جمله ارائه دسترسی در مورد دو ادعای موضوع شماره یک یعنی توسعه چاشنی انفجاری و ابتکار انفجار در سطح بالا اعلام کرد.

در ادامه گزارش نمایندگی ایران در آژانس به توافقات دور بعدی مذاکرات در تهران اشاره شده است.

ریاست هیات عالیرتبه آژانس در این مذاکرات را نیز ناکارتس معاون مدیرکل برعهده داشت.

بر اساس گزارش نمایندگی ایران در این مذاکرات که ۲۰ـ۲۱ فوریه برگزار شد، بر پایه متن مدالیتی پیشنهادی آژانس، گام های زیر به ترتیب پیش بینی شد:

۱ـ توافق بر سر مدالیتی

۲ـ ایران اظهارنامه ابتدایی خود را در مورد ضمیمه گزارش GOV/2011/65 ارائه نماید.

۳ـ آژانس همه پرسش های مربوط به موضوع شماره یک (۵ مسأله) را ارائه کنــد و اسنادی را که نشان می دهد فعالیت های ادعایی اجرا کرده است را ارائه کند.

۴ـ ایران به پرسش ها پاسخ خواهد داد.

۵ـ آژانس پاسخ ها را مرور و تحلیل خواهد کرد و درباره همه اقدامات در مورد موضوع شماره یک (۵ مسأله) که باید انجام شود، با ایران مذاکره خواهد کرد.

۶ـ آژانس اجرای اقدام (یا اقدامات) مربوط به یکی از مسایل موضوع شماره یک را طبق رویکرد موضوع به موضوع درخواست خواهد کرد.

در گزارش نمایندگی ایران در آژانس که برای آگاهی افکار عمومی منتشر شده آمده است: به رغم توافقی که در وین شد و حتی بر خلاف متن آژانس، تیم این نهاد براساس دستور مدیر کل، خواستار دسترسی به پارچین شد.

در این گزارش یادآوری شده که پارچین در سال ۲۰۰۵ دوبار توسط آژانس بازدید شده است و متعاقب آن، معاون سابق مدیرکل اعلام کرده بود موضوع خاتمه یافت و بخشی از تاریخ خواهد شد و مدیرکل سابق نیز آن را به شورای حکام گزارش کرد.

نمایندگی ایران در آژانس خاطرنشان کرده است: با توجه به این واقعیت که پارچین یک سایت نظامی است و دسترسی به سایت یک فرآیند زمان بر می باشد و نمی توان مکرر این اجازه را داد. در پرتو این سابقه و بر اساس اینکه از آژانس خواسته شده همه مسائل مربوطه همچون آزمایشات هیدرو دینامیک را با هم یکی نماید، متعاقبا یکبار دیگر اجازه دسترسی داده خواهد شد، این فرآیند می تواند آشکارا زمانی که توافق بر روی مدالیته حاصل شود، شروع گردد.

در ادامه گزارش نمایندگی ایران در آژانس آمده است: به رغم این واقعیت که مدالیته نهایی نشده بود، اما ایران در راستای نشان دادن حسن نیت مبتنی بر همکاری فعال، تصمیم گرفت اظهارنامه اولیه خود را در خصوص ضمیمه گزارش مدیرکل ارائه نماید. این یکی از اقدامات مورد انتظار در پیش نویس مدالیته ارائه شده توسط آژانس بود.

در این گزارش تصریح شده است: آژانس برای ارائه کلیه پرسش ها درباره موضوع شماره یک (۵ مسأله مربوطه) آماده نبود و تنها درباره پارچین و کارشناس خارجی پرسش نمود و هیچ سند یا توضیحی در زمینه این پرسش ها ارائه نکرد.

نکته مهم دیگر بیانیه مطبوعاتی نمایندگی ایران این است که ‘تهران مجددا آمادگی خود را برای اتخاذ اقدامات عملی شامل اجازه دسترسی به دو ادعای موضوع شماره یک یعنی توسعه چاشنی و ابتکار انفجار در سطح بالا برای حل و فصل را اعلام کرد اما تیم آژانس به دلیل دستور مدیرکل برای بازگشت به وین، نپذیرفت’.

‘با این حال هر دو طرف بحث فشرده ای درباره مدالیته برای کار در خصوص درخواست هایی داشتند، توافقات در بخش های زیادی حاصل شد اما به دلیل بازگشت برنامه ریزی شده تیم به وین و کمبود وقت، متن نهایی نشد’.

پایان بیانیه مطبوعاتی نمایندگی ایران در آژانس دربرگیرنده توصیه به اعضای شورای حکام نیز بود که ‘جمهوری اسلامی ایران قبلا تصمیم خود را برای کار با آژانس به طریقی حرفه ای برای حل و فصل ادعاهای باقیمانده با هدف اینکه به افکار عمومی جهان ثابت شود فعالیت های هسته ای صرفا با اهداف صلح آمیز دارد، اتخاذ نموده است.

بنابر این از کلیه کشورهای عضو انتظار می رود که از این فرآیند حمایت نمایند و از هرگونه اقدامی که باعث تضعیف فضایی که برای پیگیری یک نتیجه موفقیت آمیز مورد نیاز است اجتناب نمایند’.

اروپام ۱۳۴۴**۱۵۱۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۹۱۷۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.