سلطه اپل ادامه دارد

۰۵خردادماه،

به رغم قیمت های متزلزل سهام و نارضایتی عمومی از ظرفیت های خلاقیت و نوآوری تیم کوک، شرکت اپل بار دیگر عنوان با ارزش ترین برند جهان را از آن خود کرد.

ممتازنیوز: به رغم قیمت های متزلزل سهام و نارضایتی عمومی از ظرفیت های خلاقیت و نوآوری تیم کوک، شرکت اپل بار دیگر عنوان با ارزش ترین برند جهان را از آن خود کرد.

همه ساله بنیادب رندز (BrandZ) و میلوارد براون آپتیمور، رتبه برندهای جهان را محاسبه می کند و در فهرستی ۱۰۰ برند برتر دنیا را از لحاظ ارزش کلشان معرفی می کند و اگرچه نرخ رشد شرکت اپل افتی ۹۵ درصدی را تجربه کرده است، ارزش برند این غول دنیای فن آوری یک درصد نسبت به سال ۲۰۱۲ افزایش یافته و به رقم باورنکردنی ۱۸۵ میلیارد دلار رسیده است. بدین ترتیب اپل با فاصله بسیار بسیار از مقام دوم – گوگل با ۱۱۳٫۷ میلیارد دلار – در جایگاه اول ایستاده است.

اسکار یوآن، معاون رئیس بنیاد میلوارد براون، در مصاحبه با وب پایگاه اینترنتی تخصصی خبرها کسب و کار، بیزینس اینسایدر، می گوید این اتفاق به خاطر این رخ داده که شرکت او برندها را نه فقط بر مبنای اطلاعات مالی عمومی و در دسترس همه رتبه بندی می کند بلکه «روی دیگر سکه، که منحصر به فرد است، آن است که ما تمایلات و احساسات مصرف کنندگان نسبت به برنده ها را هم وارد محاسبه می کنیم.»

بنیاد میلوارد براون همه ساله بیش از ۲۰۰ مصرف کننده از ۴۳ کشور جهان را وارد نظرسنجی خود می کند. یوآن می گوید: «جدای هر چیز، اپل هنوز در چشم مصرف کنندگان مرغ تخم طلا است.»

اما جدای از عنوان های اول فهرست ۱۰۰ برند برتر جهان که اسامی آشنایی می باشند، برندگان اصلی فهرست امسال ظرفیت های تازه و نوظهور در دنیای ارتباطات همراه بوده اند؛ مثل شرکت ارتباطی AT&T به سبب خدماتی که به تبلت ها و گوشی های هوشمند ارائه می کند و شرکت ویزا به سبب سلطه ای که بر روش های پرداخت اینترنتی دارد و نیز آمازون به خاطر ساده سازی خرید با استفاده از تلفن ها و دستگاه های ارتبطی همراه، یا شرکت UPS به سبب خدمات منحصر به فردش در ارسال کالاهایی که از طریق اینترنت خریداری شده اند. نکته جالب توجه دیگر فهرست با ارزش ترین برندهای سال ۲۰۲۴، جایگاه شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن است.

 تویوتا در این فهرست به عنوان باارزش ترین برند در میان برندهای خودرو معرفی شده است. تویوتا با ارزشی برابر با ۲۴٫۵ میلیارد دلار، نسبت به سال ۲۰۱۲ دوازده درصد رشد داشته است. این افزایش ارزش کافی بوده است تا این خودروساز بر شرکت بی ام و غلبه کند و برای ششمین بار در هشت سال قبل در صدر خودروسازان فهرست برندز قرار بگیرد. طبق گزارش برندز، پیشگام بودن تویوتا در توسعه تکنولوژی سوخت هیبرید یکی از دلایل ارزش بالای این برند بوده است. 

عملکرد قوی فروش جهانی این برند که در سال ۲۰۱۲ فروشش در جهان را ۲۲٫۶ درصد افزایش داده، هم به رسیدن به جایگاه اول کمک کرده است. برترین برند خودروساز جهان در فهرست سال قبل، یعنی بی ام و، با ارزش ۲۴ میلیارد دلار پشت سر تویوتا قرار گرفته و مرسدس بنز سومین و هوندا، نیسان و فولکس واگن به ترتیب مقام های بعدی را از آن خود کرده اند.

در بازار کالاهای لوکس هم، برندلویی ویتون که هشت سال بر صدر برندهای لوکس حکومت می کرد، با کاهش ارزش شدید روبرو شده و اگرچه جایگاه اولش را حفظ کرده است، به شدت از سوی برندهای دیگری چون گوچی تهدید می گردد. از دیگر برندهای حاضر در ۱۰ برند برتر جهان، حضور برندهای مواد غذایی، چون کوکاکولا و مک دونالد که البته همواره در این فهرست جای ثابتی دارند، حائز اهمیت است و برندی که در میان ۱۰ برند برتر عجیب و متفاوت به نظر می رسد، برند مارلبورو با ۶۹٫۴ میلیارد دلار است. 

این برند که نسبت به سال قبل ۶ درصد افت ارزش داشته، همیشه در فهرست برندهای برتر جهان است که نشان می دهد اگرچه استعمال دخانیات در آمریکا با محدودیت های بسیاری مواجه است به این معنی نیست که مردم جهان عادت سیگار کشیدن را کنار گذاشته اند. یوآن می گوید: «مارلبورو به طور ثابت در این برند سرمایه گذاری می کند و آن کابوی کلاه به سر بسیار قدرتمند و در جهان شناخته شده است.»

چاینا موبایل، تنها برند غیرآمریکایی حاضر در میان ۱۰ برند برتر جهان است که با ارزشی ۵۵٫۴ میلیاردی دلاری و رشدی ۱۸ درصدی نسبت به سال قبل در جایگاه دهم قرار گرفته است که البته با توجه به تعداد بسیار بسیار مشترکین تلفن همراه در کشور پرجمعیت چین، حضور این بزرگترین اپراتور تلفن همراه چین در میان برندهای برتر جهان، تعجب آور نیست.

منبع:روزنامه هفت صبح


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.