سلمان صفوی: کوفی عنان می​خواهد بقبولاند که اپوزیسیون سوریه منافع ایران را حفظ خواهد کرد اما بشار برای ایران متحدی آزموده شده است

رئیس مرکز بین المللی مطالعات صلح در لندن با اشاره به بحران سوریه و مواضع طرف های ذیربط در این بحران تصریح کرد: سوریه از نقاط مهم برای جمهوری اسلامی است؛ لذا تهران خود را ملزم به حمایت از محور مقاومت و اسد می داند.

سلمان صفوی درباره شرایط فعلی سوریه گفت: این خط سناریوی غرب است. بخشی از بحران در سوریه ارتباط مستقیم با ایران دارد. جمهوری اسلامی در این بحران تسلیم نخواهد شد؛ ما برگهای برنده متعددی در منطقه داریم و از آنها استفاده خواهیم کرد. سوریه از مناطق مهم برای ماست. برای همین جمهوری اسلامی چاره ای جز حمایت از آن ندارد؛ زیرا که ما تنها راه مقابله با غرب را حفظ جریان مقاومت و حمایت از اسد می دانیم.

اهم اظهارات وی به شرح زیر است:

*طرح کوفی عنان وقتی قابلیت اجرایی شدن دارد که اپوزیسیون بپذیرد در چارچوب حاکمیت فعلی فعالیت کند و اگر اپوزیسیون مشی براندازی را پیگیری کند، دیگر قابل گفتگو نیست.

*اگر اپوزیسیون مستقل و واقع‌بین بود گفتگو برای حل بحران معقول تر بود و باید با تشکیل دولت ائتلافی موافقت می کردند. اما چون وابسته به عربستان، قطر و آمریکا هستند از این کار خودداری کردند و چون آنها استقلال ندارند؛ با طرح کوفی عنان نیز مخالفت کردند. غرب به بازی در سوریه ادامه می دهد، زیرا که می داند به نفع آنهاست. بشار اسد چه شکست بخورد و چه تضعیف شود به نفع غرب خواهد بود.

  *عنان بر آن است تا در روند حرکت دیپلماتیک خود به ایران چنین بقبولاند که اپوزیسیون منافع ایران را در سوریه حفظ خواهد کرد؛ اما بشار برای ایران متحدی آزموده شده، مستقل، و قانونی است و اینکه ایران این متحد را به حال خود رها کند، چنین نخواهد کرد.

* عنان البته واقع بین هم هست؛ کسی که مجری طرح سازمان ملل متحد درباره سوریه است می داند که حل این بحران منهای ایران ممکن نیست.

* میان بری که ما می پذیریم این است که بین اپوزیسیون مستقل و حکومت توافقی به وجود آید، جنگ داخلی متوقف شود و اپوزیسیون وارد صحنه انتخابات شوند.    

* ایران، و سوریه به دیپلماسی و گفتگو برای صلح و امنیت در سوریه و خاورمیانه و تامین حقوق شهروندان این کشور اعتقاد دارند.

*غرب و مخالفان بر آن هستند تا نقش محوری ایران را در خاورمیانه تضیف کنند؛ به همین دلیل اسد را که محوری ترین متحد تهران است هدف گرفته اند.

*تضعیف موقعیت ایران و تاثیر گذاری در مذاکران هسته ای برای تسلیم کردن جمهوی اسلامی با استفاده از ضربه زدن به سوریه و حزب الله از اهداف اصلی غرب، اعراب مرتجع و اسرائیل است و نظام های سیاسی جدید در کشورهای عربی و ترکیه باید بدانند که اسلام گرایی نه به انفعال در برابر امپریالیسم؛ بلکه به مقاومت و پیوستن به این خط اطلاق می شود.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.