سلول درمانی و درمان پیوند جزیره پانکراس روش تازه در درمان دیابت

اردیبهشت ۱۴۰۳

در سال های اخیر در کنار داروهای تازه و انسولین های تازه روش های درمانی تازهی برای بیماری دیابت به وجود آمده است.

دکتر باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: جمعیت کشور رو به مسن شدن پیش می رود و این به سبب ارتقا تربیت بهداشتی است.
 
وی افزود: طول عمر در کشور افزایش یافته است و مشکلات یک جمعیت مسن با یک جمعیت جوان متفاوت است.
 
لاریجانی گفت: با وجود یک جمعیت مسن بیماری های غیر واگیردار نظیر دیابت اهمیت بیشتری می یابد و بار بیماری دیابت نسبت به سال های قبل افزایش یافته است.
 
*۱۳ درصد اشخاص در جامعه مبتلا به دیابت می باشند
 
وی در خصوص شیوع بیماری دیابت گفت: بیشترین میزان ابتلا به این بیماری بین سنین ۲۵ تا ۴۵ سال است و ۱۲ الی ۱۳ درصد جامعه در این بازه سنی دچار این بیماری می باشند.
 
وی تصریح کرد: ۵ الی ۶ درصد جمعیت ایران به دیابت مبتلا می باشند و در دنیا نیز ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر بیماری دیابت دارد.
 
لاریجانی خاطرنشان کرد: نگاه جامع به بیماری دیابت و توجه به رشته های دیگر کمک به ایجاد روش های تشحیص تازه و روش های درمانی می کند.
 
لاریجانی افزود: در ۲۰۰ سال قبل کشف انسولین یک توحل بسیار مبنایی بوده است و تلاش های دیگر در جهت کنترل بیماری می باشد و درمان اساسی و بهبود دهنده نیست.
 
*سلول درمانی روشی تازه در درمان دیابت
 
رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم گفت: در سال ها اخیر در کنار داروهای تازه و انسولین های تازه روش هایی برای استفاده از درمان های تازه نظیر سلول درمانی و درمان پیوند جزیره ای پانکراس در کشور ما و دنیا تجربه شده است.
 
وی تصریح کرد: این روش به سبب جوان بوده چالش هایی دارد اما موفقیت نیز در پی داشته است.
 
وی در خصوص درمان دیابت توسط سلول بنیادی گفت: این روش درمان تازه است و ۳ الی ۴ مطالعه در مورد آن صورت گرفته است.
 
وی افزود: در ماه های اخیر از جنین های سقط شده داخل کشور سلول جنینی را استیصال کرده ایم و این فرصت در آینده توسعه درمانی بیشتری ایجاد می کند.
 
وی در خصوص سلول درمانی گفت: این روش به معنای درمان کامل بیماری نیست زیرا تزریق سلول در بدنی است که دارای مشکلات است و گاهی شرایط قبلی برای بیمار تکرار می گردد. ممکن است نیاز به انسولین کم شود اما کاملا برطرف نشده و یا مجددا عود کند.
 
لاریجانی روش های تشخیص دیابت را این گونه معرفی کرد: در پژوهشگاه شیمی، پژوهشگاه الکتروشیمی و پژوهشگاه غدد دانشگاه تهران استفاده از سنسورها برای تشخیص و کنترل دیابت و تشخیص افت خون صورت می گیرد.
 
وی در پایان گفت: باید به فکر درمان بیماران باشیم و همزمان با اشخاصی که در ریسک فاکتور و زمینه ابتلا به این بیماری دارند نیز توجه کرد، دیسک ها را کاهش داده و آموزش های محیطی لازم به آن ها را بدهیم./ع۲

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. باران:

    لطفا اگه کسی اطلاعی داره لطف بفرمایید.

  2. باران:

    آیا بحث سلول بنیادی برای درمان دیابت در تهران حقیقت داره؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.