سلیمی حجم‌های سبز و چاپ دستی‌هایش را به نمایش می‌گذارد

۲۱خردادماه،

همایون سلیمی حجم‌های سبز و چاپ‌های دستی را آبان‌ماه به گالری هفت ثمر می‌برد.

همایون سلیمی هنرمند نقاش ‌در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه تعدادی از چاپ های دستی که با تکنیک لیتوگرافی و گراوار  خلق کرده ام را به همراه حجم های سبز به نمایش خواهم گذاشت. لیتوگرافی ها مربوط به ۱۰ سال پیش و زمانی است که در پاریس اقامت داشتم. گراوار ها نیز در همین اواخر خلق شده اند.

او دربارهٔ گرایشش به چاپ دستی گفت: من پیش از چاپ دستی نقاشی می کردم و در سال ۱۹۸۲ به لیتوگرافی روی آوردم ومعتقدم که چاپ دستی اشتراکات بسیاری با نقاشی دارد و این دو به نوعی مکمل هم می باشند. به طور مثال در گراوار سازی به نوعی متاثر از فضاهایی هستم که در نقاشی تجربه می کنم.

به گفته سلیمی؛ چاپ دستی این مجموعه در ابعادی چون ۱۵ در ۱۵ سانتیمتر تا ۵۰ در ۷۰ می باشند که از دوره های کاری مختلف او انتخاب شده اند. گراوارها هم تعدادشان بیشتر از لیتوگرافی است و موضوع محوری آنها گل های پنج پر است.

او گفت: سبک من در نقاشی آبستره است و من همیشه نسبت به طبیعت نوستالوژی و خاطره دارم و چون طبیعت و درخت را نقاشی نکردم، سعی کردم که با پرورش بن سای‌ها به عنوان حجم سبز به نوعی درخت‌های مورد نظرم را نقاشی کنم.

او دربارهٔ آشنایش با بن سای می‌گوید:با بن‌سای درپاریس آشنا شدم. سال ۱۳۷۰ که به ایران برگشتم آغاز به پرورش درختچه‌ها کردم. اوایل در گلدان می‌کاشتم، بعد کم‌کم امتحان کردم و دیدم روی سنگ هم رشد می‌کنند. الان ۲۲ سال است که درختچه‌ها را روی سنگ پرورش می‌دهم.

به گفته سلیمی؛ سنگ‌ها باید متخلخل باشند تا هم رطوبت را در خود نگه دارند و هم ریشه‌ها بتواند به راحتی در آن نفوذ کند. اغلب آن‌ها سنگ‌های مرجانی‌اند؛ البته سنگ‌های آهکی هم ازشهرهای شمالی کشور و از ارتفاعات دو هزار متری از مناطقی مانند پلور، همدان، کرمانشاه، سنندج گردآوری کرده ام.

این نقاش دربارهٔ شیوه استفاده از سنگ‌ها می‌گوید: سنگ‌ها به همین شکل در طبیعت نبوده‌اند، شاید به ندرت سنگی پیدا شود که ایستایی داشته باشد. با چکش و وسایل مجسمه‌سازی رویشان کارمی‌کنم و به آن‌ها جهت می‌دهم و بعد در زمان مناسب درختچه‌ها را در این سنگ‌ها می‌کارم.

دراین نمایشگاه گیاهان آپارتمانی همچون شفلرا، فیکوس،بامبو،پاچیرا، یاس هلندی،نخل ماداگاسکار،سیکاس،فیکوس جنگلی، ترون را درقد وقامتی کوچک می‌بینید. گیاهانی که دراین مجموعه قراردارند، زیست متنوعی دارند وسلیمی‌آنها را ازجای جای جهان گردآوری کرده است. اما او تا برپایی نمایشگاه تعداد دقیق این حجم های سبز را نمی داند.

سلیمی می گوید: با توجه به نورکمی که گالری هفت ثمردارد؛ بی شک من تعداد کمتری از حجم های سبز را در این گالری به نمایش خواهم گذاشت.

او به درختچه‌هایش می‌گوید «حجم سبز» که تا به حال در۱۱ نمایشگاه به نمایش‌شان گذاشته است.

قیمت درختچه‌ها بر اساس سن و زیبایی‌شان متفاوت است از ۲۵۰ هزار تومان تا حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزارتومان. چند درختچه از او درمرکز فرهنگی هنری صبا و موزه امام علی حضور دارند که آن‌ها نیز فراموش نشده‌اند.

به گفته سلیمی‌قدمت بن سای به ۵۰۰ سال پیش و کشور چین باز می‌گردد که از چین به ژاپن و سپس به سراسر جهان راه یافته است.

نخستین بار بن سای در ایران برای اولین بارهمایون سلیمی‌به عنوان یک اثر هنری برخورد کرد.

آخرین نمایشگاهی که در آن نقاشی‌های سلیمی‌به نمایش درآمد نمایشگاه گروهی در کشور روسیه بود که به مناسبت هفته فرهنگی مسکو برپا شد.

سلیمی دربارهٔ مجموعه آثارش گفت: هنوز برای من شرایطی فراهم نشده است که مجموعه آثارم را در قالب کتاب منتشر کنم؛ امیدوارم روزی چنین امری میسر شود.

همایون سلیمی‌متولد ۱۳۲۷ تهران است . اوعضو هیات علمی‌دانشگاه هنراست.این هنرمند نقاش از هنرستان میرک تبریز دیپلم گرفت و سپس مدتی در بانک مشغول شد.اما علاقه وافرش به نقاشی او را برآن داشت که راهی کشور فرانسه شود و در بوزار پاریس تحصیل خود را در مقطع لیسانس ادامه دهد.

او فوق لیسانس و دکترا را از دانشگاه سوربون در رشته زیبایی شناسی دریافت کرد. تز دکترای او مقایسه تصویری بناهای ایرانی اعم از کاشی کاری و مجموعه بناها است.

سلیمی‌معتقد است؛ این تصاویر مجموعه خاطرات او از زادگاه مادری اش کاشان است. سلیمی‌توانسته است با روح آرام خویش آشتی جدایی ناپذیری بین معماری ونقاشی برقرار کند.

او بیش از۲۰ نمایشگاه انفرادی درایران وخارج از کشور برگزار کرده و چندین جایزه بین المللی را دریافت کرده است.

سلیمی‌ مدتی نیز به عضویت گروهی به نام “سن” در آمد که کارهای چاپی خود را به نقاط مختلف کشورارسال می‌کردند.علاوه بر نقاشی، پرورش درختچه‌های مینیاتوری (بن سای) نیز در زندگی هنری این نقاش به چشم می‌خورد.همایون سلیمی‌در داوری و انتخاب دوسالانه‌های نقاشی و مجسمه سازی ایران نیز شرکت داشته است.
سلیمی در حال حاضر مدرس دانشگاه هنر است.

انتهای پیام/

۳۲۰/۳۲


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.