سناریوی حمله به ایران انتشار یافت!

۰۸خردادماه،

دو مقام سابق عالی رتبه از آمریکا و اسرائیل، روز چهارشنبه سناریوی اقدام نظامی علیه تاسیاست هسته ای ایران تا پایان سال جاری را به صورت تئوریک منتشر کردند.

دو مقام سابق عالی رتبه از آمریکا و اسرائیل، روز چهارشنبه سناریوی اقدام نظامی علیه تاسیاست هسته ای ایران تا پایان سال جاری را به صورت تئوریک منتشر کردند.

 این مقام‌های سابق می‌گویند، جامعه بین‌المللی باید اول تلاش‌های غیر نظامی را برای فشار بر ایران دنبال کند اما در صورتی که این اقدامات به نتیجه نرسید، بهتر است مداخله نظامی از طریق آمریکا و نه اسرائیل انجام شود.

جیمز کارترایت که تا چندی پیش معاون ستاد مشترک آمریکا بوده و آموس یادلین، رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی نیروی دفاعی اسرائیل، در این گزارش می‌نویسند: باتوجه به دامنه گزینه‌های در دسترس، نیروی نظامی باید به عنوان آخرین گزینه مطرح باشد. اما همچنان گزینه نظامی به عنوان گزینه ای معتبر به شمار می‌رود برای استفاده از آن در صورت لزوم؛ آمادگی وجود دارد.

به گفته این مقامات سابق، این گزارش قصد دارد گزینه‌های مختلف در اقدام نظامی را توضیح دهد.این گزارش به طور همزمان روز چهارشنبه روی وب سایت‌های موسسه مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل آویو و موسسه واشینگتن برای سیاست خاور نزدیک، قرار گرفت.در این گزارش سناریویی فرضی مطرح شده است: اول وزیر اسرائیل ناگهان پیامی تلفنی از کاخ سفید دریافت می‌کند که در آن یافته‌های برآوردهای جاسوسی جدید آمریکا، تشریح می‌شود: تحریم‌های بین‌المللی و مذاکرات با ایران هنوز در متوقف کردن برنامه‌های هسته ای ایران موثر نبوده است.

 همچنین تهران پیشنهاد‌های آمریکا را نپذیرفته و پیشرفته‌های هسته ای جمهوری اسلامی ادامه دارد. اول وزیر اسرائیل و رئیس جمهور آمریکا پس از توافق برای نشستی در هفته آینده در واشینگتن برای بررسی موضوع، با مشاوران امنیت ملی خود قرار ملاقات می‌گذارند. به گزارش هاآرتص، تیم مشاوران رئیس جمهور آمریکا خاطرنشان می‌کنند که ایالات متحده از جنگ پرهیز دارد، با بدهی‌های زیادی مواجه است و به لحاظ سیاسی در شرایط حساسی به سر می‌برد.

 از سوی دیگر نیروهای آمریکایی به تازگی از عراق خارج شده اند و تا اواخر ۲۰۲۲ نیز از افغانستان خارج خواهند شد. شماری از تحلیلگران امیدوارند که این روند به بهبود شرایط اقتصادی آمریکا بیانجامد.با این حال رئیس جمهور آمریکا، اول وزیر اسرائیل و گروهی از مشاوران آنها بر اینکه ایران هسته ای تهدیدی برای امنیت ملی اسرائیل و آمریکا به شمار می‌رود تاکید دارند. از سوی دیگر باراک اوباما نیز در سال ۲۰۱۲، بارها بر تعهد خود برای جلوگیری از ورود ایران به باشگاه هسته ای، پافشاری کرده است.

 سپس اوباما و نتانیاهو خطوط قرمزی را که ایران از سال ۲۰۰۴ تا کنون از آن عبور کرده، بررسی می‌کنند. مهمترین آنها انجام عملیات غنی سازی اورانیوم باوجود قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. آنها همچنین به یاد می‌آورند که پنج دور مذاکرات هسته ای دیپلماتیک در ژنو، استانبول، بغداد، مسکو و قزاقستان شکست خورده است.باتوجه به این نگرانی ها، اوباما و نتانیاهو به این نتیجه می‌رسند که زمان برای اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران فرا رسیده است.

 اما آنها این پرسش را مطرح می‌کنند که کدام یک باید برای اقدام نظامی آماده شوند؟ اسرائیل یا آمریکا؟کارترایت و یادلین می‌گویند ارتش آمریکا توانایی‌های خارق العاده ای ماننده بمب افکن‌های بی – ۲ دارد. از سوی دیگر نیروی هوایی آمریکا به جت‌های سوخت رسان، پهپاد‌های جاسوسی و بمب‌های فوق سنگین مجهز است که می‌تواند به اهداف هسته ای در ایران خسارت وارد کند. البته ایالات متحده هیچگاه تجربه چنین عملیاتی را علیه تاسیسات هسته ای نداشته است.

 اما بر خلاف آمریکا، اسرائیل این تجربه را داشته و در سال ۱۹۸۱، از طریق حمله هوایی نیروگاه اوسیراک عراق را منهدم کرده است. در سال ۲۰۰۷ نیز اسرائیل اقدام مشابهی را در مورد سوریه انجام داد.آنها اضافه می‌کنند که هرگونه اقدام اسرائیل مستلزم عبور جنگنده‌های اسرائیلی از حریم هوایی دست کم یک کشور (اردن، عربستان سعودی، عراق یا سوریه) است. در مقابل حمله آمریکا می‌تواند مستقیما از طریق پایگاه‌های نظامی آمریکا در خلیج فارس یا دیگر مناطق اطراف ایران انجام شود.

این مقامات سابق در ادامه ادعا می‌کنند که آمریکا باید یک حمله که بیشتر به عمل جراحی شباهت دارد را علیه تاسیسات هسته ای ایران انجام دهد و از حمله هوایی تمام عیار علیه ایران خودداری کند. به این ترتیب یک حمله محدود، احتمالا واکنش محدودی را به همراه خواهد داشت و کل منطقه را به آتش نمی‌کشد. از سوی دیگر حمله گسترده تر اسرائیل علیه ایران در مقایسه با حمله آمریکا، انتقاد بیشتری را از سوی جهان عرب به همراه خواهد داشت.

 البته نباید در واکنش اعراب به این اقدام، مبالغه کرد.در نهایت نویسندگان این گزارش، دلایل انگشت شماری را به نفع حمله اسرائیل شرح داده اند. البته در مقابل دلایل اسرائیل برای بمباران تاسیسات هسته ای ایران به عنوان کشوری که به طور مستقیم از سوی جمهوری اسلامی تهدید می‌شود، قوی تر از دلایل آمریکاست. از سوی دیگر دخالت در جنگ دیگری نیز به نفع ایالات متحده نخواهد بود.

منبع : روزنامه ابتکار

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.