سناریوهای آمریکایی پشت تحولات اخیر عراق است

تظاهرات عراق

یک کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: آمریکایی ها به دنبال تغییر قانون اساسی، تغییر حکومت و تغییر قانون انتخابات در عراق هستند آنها تجزیه عراق را پی گیری می کنند.

حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا درباره تحولات اخیر عراق و ادامه تظاهرات در این کشور گفت: سناریویی که در منطقه توسط آمریکایی ها و مثلث شوم عربی، عبری و غربی در حال اجرا است بحث ایجاد خلا قدرت در کشورهای منطقه و بی دولت کردن آنها است چیزی که در افغانستان یا لبنان و برخی دیگر از کشورها اتفاق می افتد.
وی افزود: آمریکایی ها به دنبال این هستند که از طریق شورش های درونی و حمایت بیرونی، دولت ها را متزلزل کرده و شرایط خودشان را تحمیل کنند تا موقعیت بهتری در آن کشورها داشته باشند.
این کارشناس مسائل منطقه همچنین ابراز کرد: بنابراین آمریکایی ها در این راستا مدل های مختلفی را تجربه می کنند مانند مدل فرانسوی، هنگ کنگی، عراقی و حتی برای ایران هم مدلی را طراحی کرده بودند که حوادث آبان ماه نمونه آن است. البته در عراق با توجه به این که برخی احزاب سیاسی در مسیر فشار به دولت برای استعفا هستند با نارضایتی ها همراهی کردند و این اقدامات عمیق تر شد و به نظر می رسد استعفای عادل عبدالمهدی این مساله را تشدید کرد.
کنعانی مقدم با بیان این که در این راستا به نظر می رسد راهی جز بازگشت به شرایط بهتر برای تثبیت حاکمیت وجود ندارد، گفت: آمریکایی ها از طریق شورش های داخلی سه مرحله را دنبال می کنند؛ نخست تغییر دولت و در مرحله دوم تغییر قانون انتخابات و سپس تغییر قانون اساسی. با توجه به اینکه فرد معرفی شده از جناح ابوحسن عامری است، باعث شد مجددا اعتراضات در داخل عراق شدت یابد و شاهد به هم ریخته شدن امنیت عراق هستیم.
وی ادامه داد: همچنین کمیته ای که مسئول تعیین قانون انتخابات است به دنبال این است که بندهایی را به اجرا بگذارد تا عملا کسانی که طی دو سال گذشته در دولت مسئولیت داشتند نتوانند وارد دولت یا مجلس بعدی شوند.
از سویی آمریکایی ها نیز با توجه به خلا قدرت به دنبال این هستند که با تغییر قانون اساسی بحث بازگشت بعثی ها به قدرت را پی گیری کنند و حتی کمیته بعثی زدایی را نیز لغو کنند در واقع به دنبال تجزیه عراق هستند.
وی در پایان گفت: اگر جریانات و احزاب شیعی با یکدیگر متحد شوند و از مرجعیت آیت الله سیستانی تبعیت کنند شرایط بهتر خواهد بود در غیر این صورت شیعیان هم ضرر می کنند.
انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.