سناریوی جدید ایران برای احیای چاه‌های مرده نفت

مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب از تدوین یک سناریوی جدید احیای چاه‌های مرده صنعت نفت خبر داد و اعلام کرد:‌ هم‌اکنون نصب تلمبه‌های درون چاهی و فرازآوری گاز از مهمترین برنامه‌های حفظ و نگهداشت تولید نفت است.

 هرمز قلاوند  درباره جزئیات برنامه‌‌های احیای چاه‌های مرده صنعت نفت کشور به ویژه در مناطق نفتخیز جنوب، گفت: در حال حاضر طرح مشترکی با مشارکت شرکت ملی نفت ایران و پژوهشگاه صنعت نفت برای احیای چاه‌های مرده در حال اجرا است.
مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب با اعلام اینکه تاکنون روشهای متعددی به منظور افزایش، حفظ و نگهداشت تولید نفت از چاه‌های با عمر بالا عملیاتی شده است، تصریح کرد: استفاده از تلمبه های درون چاهی و سامانه های فرازآوری گاز از مهمترین این برنامه ها است.
این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت همچنین از آغاز مطالعات گسترده و عملیاتی احیای مجدد چاه‌های مرده در صنعت نفت خبر داد و افزود: این پروژه‌‌ها با مشارکت شرکت نفت و پژوهشگاه آخرین مراحل اجرایی خود را پشت سر می‌گذارد.
این مقام مسئول از معرفی تعدادی از چاه‌های مرده مناطق نفتخیز جنوب به پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد و افزود: به زودی سناریوهای نهایی احیای این چاه‌های مرده در مناطق نفتخیز جنوب عملیاتی می شود.
رستم قاسمی وزیر نفت اخیرا با اشاره به افزایش تعداد چاه‌های مرده صنعت نفت، تاکید کرده است: افزایش ۶ میلیارد بشکه‌‌ای ذخایر نفت با ارتقای ضریب بازیافت، یعنی ۶ سال بیشتر نفت تولید کردن است.
این عضو کابینه دولت دهم با یادآوری اینکه برخی از چاه‌های در ۱۰۰ سال گذشته حتی روزانه ۲۰ هزار بشکه هم ظرفیت تولید نفت خام داشتند، گفته است: اما همین چاه‌ها امروز با افت شدید تولید نفت روبرو شده اند.
این در حالی است که کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور (خرداد ماه امسال) با حضور وزیران نفت و علوم تحقیقات و فناوری آغاز به کار کرده است.
این کنسرسیوم با هدف گسترده تر کردن تعاملات صنعت نفت و دانشگاه های کشور برای تامین نیازهای این صنعت در زمینه ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز، تهیه بسته های مرتبط با فناوری های ازدیاد برداشت در شرکت های تابعه نفت و ایجاد فضای رقابتی روشن در جامعه علمی کشور برای تامین نیازهای صنعت نفت تشکیل شده است.
این کنسرسیوم متشکل از دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، شیراز، صنعتی سهند تبریز و دانشگاه صنعت نفت است.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.