سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اصلاحات را از بالای هرم قدرت آغاز می‌کند

معاون علمی و تقسیم کار ملی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از نهایی شدن سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تا پایان تیرماه سال جاری و ارسال آن به دفتر مقام معظم رهبری خبر داد و مطرح کرد: اصلاح ساختارها و دیدگاه‌ها در قالب سند الگو قدم به قدم و از بالای هرم قدرت انجام می‌شود.

هادی اکبرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای فائق آمدن بر شرایط ناشی از شروع بیماری مرگبار کرونا و ارائه به موقع سند الگو به مقام معظم رهبری به عنوان پیش‌روترین مرکز  اولین تجربه برگزاری همایش‌های بزرگ برخط و آنلاین را از ۱۷ تا ۲۵ خرداد ماه در تهران برگزار کرد.

وی ادامه داد: مرکز الگو با در دستور کار قرار دادن پروتکل‌های بهداشتیِ ابلاغ شدهِ ستاد ملی مبارزه با کرونا دو همایش بزرگ با موضوع مشترکِ ضمانت اجرای سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت برگزار کرد. اولین همایش تحت عنوان سیزدهمین کنگره پیشگامان پیشرفت بود که مخاطبانش طلاب حوزه‌های علمیه و دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور بودند و دومین همایش نیز نهمین کنفرانس اسلامی ایرانی پیشرفت نام داشت که با حضور اساتید، شخصیت‌ها و اندیشمندان برجسته علمی و صاحبنظران حوزه و دانشگاه برگزار شد.

معاون علمی و تقسیم کار ملی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از حضور ۶۰۰ اندیشمند برجسته، شخصیت علمی، استاد، پژوهشگر جوان طلبه و دانشجو خبر داد و افزود: طی ۹ روز برگزاری کنفرانس و همایش بالغ بر ۱۷۰ مقاله ارائه شد که ۸۵ مقاله به صورت شفاهی و بقیه به صورت پوستر منتشر شد علاوه بر آن چهار میزگرد تخصصی توسط اندیشکده‌های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد همچنین پنج رساله دکترا و کارشناسی ارشد دریافت و خلاصه آنها در نشست های تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اکبرزاده، از کاهش هزینه‌های کنفرانس و کنگره به یک سوم سال های قبل سخن گفت و افزود: فضای مجازی بستر حضور فعال‌تر و راحت‌تر طیف وسیع‌تری از علاقمندان داخلی و خارجی در کنفرانس و کنگره شد علاوه بر آن هزینه‌های مرسوم برگزاری چنین همایش‌هایی را به یک سوم کاهش داد که به نوبه خودش تجربه بسیار  موفقی بود هر چند که برای سالهای بعد باید زیرساختها فنی و سخت‌افزاری برگزاری چنین همایش‌هایی را تقویت کنیم.

معاون علمی و تقسیم کار ملی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد: قرار گرفتن  سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در مراحل آخر تدوین پس از ۹ سال بحث و بررسی، اصلی‌ترین علت انتخاب موضوع دو همایش مذکور بود. نسخه نهایی سند الگو به احتمال زیاد تا آخر تیرماه سالجاری برای رویت و گردش کار به دفتر مقام معظم رهبری فرستاده می‌شود و پس از تصویب و ابلاغ رهبری به عنوان بالاترین سند سیاستگذاری جامع پیشرفت ذیل قانون اساسی، جهت دهنده همه سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان کشور قرار می‌گیرد و از ابتدای سال آینده عملیاتی می‌شود؛ چرا که در ابلاغیه دو سال قبلِ مقام معظم رهبری، زمان اجرای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سال ۱۴۰۰ اعلام شده است.

اکبرزاده ادامه داد: طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی تعیین سیاست های اصلی نظام از وظایف مقام معظم رهبری است. دو همایش مذکور نیز برای ضمانت اجرای سند الگو برگزار شد تا بسترها، الزامات و پیش‌نیازهای عملیاتی شدن سند رصد و راه‌کارهای قابل اجرای آن جمع‌بندی شود تا آمادگی‌های لازم در قوای سه‌گانه و نهادهای حاکمیتی به وجود آید. طی دو ماه گذشته تعامل خوبی با قوای سه‌گانه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجامع و شوراهای عالی کشوری به وجود آمد و نظرات این دستگاه ها در تدوین پیش‌نویس سند جلب شد. ضمانت اجرای سند الگو  و آمادگی دستگاه‌های مسؤول، موضوع بسیار با اهمیتی است که طی ۹ ماهه آینده تا زمان اجرای سند الگو در سال ۱۴۰۰ باید در خودِ سند مشخص شود.

وی تاکید کرد: اجرای اصولی و موفق مفاد سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیازمند اراده قوی حاکمیتی در بخش‌های مختلف حاکمیتی و مدیریتی و نیازمند شکل‌گیری عزم جدیِ ملی در بخش‌های غیرحاکمیتی و مردمی و تبدیل آن به گفتمان ملی و عمومی جامعه است و اصلا به همین دلیل طی ۹ روز برگزاری کنفرانس و همایش از جامعه علمی و نخبگانی در این جهت کمک طلبیدیم.

به گفته معاون علمی و تقسیم کار ملی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اولین اثر عینی و اجرایی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بر نظام سیاستگذاری کشور در مجمع تشخیص مصلحت نظام است، به عبارت دیگر اصلاح ساختارها و دیدگاه‌ها در قالب سند الگو قدم به قدم و از بالای هرم قدرت انجام می‌شود.

اکبرزاده ادامه داد: در فاز بعد، برنامه‌های نیمه کلان از جمله برنامه‌های توسعه و به دنبال آن برنامه‌های سالانه، مسیر عینی و اجرایی شدن اهداف سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در دستگاه‌های اجرایی، تقنینی،  قضایی و نظامی را مشخص می‌کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.