سند راهبردی فوتبال باید قانون شود

شهاب الدین عزیزی خادم در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با تدوین سند راهبردی فوتبال که شورایی برای طراحی و تدوین آن تشکیل شده است، گفت: شنبه جلسه‌ای در وزارت ورزش و جوانان برگزار می‌شود که در آن چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیر ورزش و جوانان و مسئولان وزارتخانه و فدراسیون فوتبال و جمعی از نخبگان فوتبال کشور حضور دارند و هدف از آن یکسو سازی و همسان‌سازی فعالیت‌ها و حمایت‌های این نهادها از طراحی سند راهبردی فوتبال است. به هر حال همه قبول دارند که طراحی سند راهبردی برای فوتبال امر بسیار ضروری است، ولی این حمایت‌ها باید مدیریت شوند.

وی ادامه داد: قصد داریم ساختاری طراحی کنیم که بین دولت، مجلس، فدراسیون فوتبال، رسانه‌ها و نخبگان فوتبال ارتباطی ایجاد کند. این سند چون یک پروژه ملی است باید به یک باور و عزم ملی تبدیل شود. این طرح نباید در گوشه‌ای بماند و خاک بخورد. این سند باید به یک قانون تبدیل و در قوانین جاری کشور مستقر شود. در این صورت، رفت و آمد مدیران، وزراء و اعضای فدراسیون فوتبال، آن را به نوسان نمی‌اندازد.

عزیزی خادم همچنین گفت: فوتبال برنامه محور، دارای منابع مالی پایدار، عدالت محور و متکثر در همه جای کشور، چیزی است که ما مد نظر داریم. این کار باعث می‌شود که جذابیت‌های فوتبال ما بیشتر شود و حتی باعث می‌شود که سرمایه‌های خارجی در فوتبال ما هزینه شوند. باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. مثلا بخش خصوصی باید قانونمند و هدفمند شود. همچنین فوتبال پایه باید از ریشه اصلاح شود و جایگاه ایران در رتبه بندی فیفا و AFC بالاتر برود.

عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال در ادامه به ایسنا گفت: هزینه و فایده در فوتبال ما منطقی نیست. باید بررسی کنیم که در سال چقدر هزینه می‌کنیم و چقدر فایده می‌بریم. اکنون همه تیم‌ها زیان‌ده شده‌اند و مشکل مالی دارند. باید همه هزینه‌های پیدا و پنهان را بررسی کنیم. اکنون فوتبال ما هزینه‌های اجتماعی، مالی و امنیتی دارد، ولی باید تحلیل کنیم که آیا سود حاصل از آن بیشتر است یا خیر؟ باید سرمایه‌گذاری ها را منطقی کنیم.

عزیزی خادم همچنین گفت: فوتبال در تمام کشور متکثر نشده است. ما تاکنون برنامه‌ای نداشتیم، ولی شورای عالی راهبردی فوتبال با هدف هماهنگی بین نهادهای مربوط تشکیل شده است. ضمن این که اعضای فدراسیون فوتبال، از رییس گرفته تا اعضای هیات رییسه از این طرح حمایت می‌کنند. ما اعتقاد داریم که در ذات فوتبال عدالت وجود دارد. این برنامه می‌خواهد خلاءهای موجود در حوزه‌های ساختاری را پر کند. دنیا به این سمت رفته است که نوعی نقشه راه را طراحی کند.

وی همچنین به بحث صعود تیم ملی به جام جهانی اشاره و خاطر نشان کرد: رسیدن به جام جهانی خوب است، اما مساله با سه بازی در جام جهانی تمام نمی‌شود. باید سند راهبردی را طراحی کنیم و لیگ را هر چه منسجم‌تر و با کیفیت‌تر برگزار کنیم. به عنوان نمونه تیم ملی انگلیس شاید خیلی موفق نباشد، اما لیگ برتر این کشور جزو بهترین لیگ‌های دنیا است.

عزیزی خادم ادامه داد: باید آن همگرایی که در هنگام بازی با کره شکل گرفت در دیدار با ازبکستان هم شکل بگیرد. اگر لیگ ما با کیفیت باشد، تیم ملی هم با قدرت شکل می‌گیرد.

وی درباره مساله حذف جام حذفی نیز گفت: خودم جزو کسانی بودم که با برگزار نشدن جام حذفی در شرایط کنونی موافق بودم،‌ اما مساله حذف یا برگزاری جام حذفی، چیزی است که هیات رییسه فدراسیون باید درباره آن نظر بدهد. این مساله شخصی نیست که یک نفر درباره‌اش تصمیم بگیرد.

عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال همچنین گفت: من هم قبول دارم که اصلا بحث برگزار شدن یا نشدن جام حذفی یک ایراد است، ولی اگر ساختار فوتبال ما شکل بگیرد، این مشکلات هم بوجود نمی‌آید.


Varzesh3.com | ورزش ۳

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.