سند راهبردی حل مشکلات و افزایش تولید برنج تهیه شد

به گزارش ایرنا، ‘ جمیل علیزاده شایق’ شبانگاه چهارشنبه در جلسه هماهنگی همایش ملی برنج در محل استانداری مازندران افزود: اگر به مشکلات مطرح شده در بحث تولید و بازرگانی برنج کشور توجه شود ،شاهد افزایش تولید این محصول استراتژیک و رضایت شالیکاران خواهیم بود.

وی با بیان اینکه همچنان به تولید کنندگان برنج کشور بی توجهی می شود ، خاطر نشان کرد: حمایت دولتی از تولید برنج در کشور باید جدی تر پیگیری شود.

وی با بیان اینکه طرح های تحقیقاتی و پژوهشی مختلفی در مقوله برنج در بایگانی ها وجود دارد ، اظهار داشت: اگر این طرح ها عملیاتی و اجرایی شود به طور یقین مشکلات تولید حل خواهد شد.

علیزاده شایق به پیش بینی افزایش تولید برنج در سال جاری اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش مقدار نشا به روش مکانیزاسیون، هزینه تولید نیز کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه نیروی کار کشاورزی در کشور بلاتکلیف است و رغبتی برای فعالیت این بخش وجود ندارد ، بیان داشت: کشت ارقام پر محصول ، خرید تضمینی و اعلام به موقع قیمت کف آن و بحث مکانیزاسیون از جمله راهکارهای اساسی برای افزایش تولید برنج است.

وی به کمبود نهاده ها، تامین نشدن اعتبار برای دادن تسهیلات بخش ماشین آلات برنجکاری اشاره کرد و گفت: ارقام جدیدی از برنج معرفی شده است که باید کشت آن با حمایت دولت بین کشاورزان ترویج شود.

وی نیاز واقعی واردات برنج کشور را ۵۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: معتقدم با مدیریت درست می توان با افزایش تولید این مقدار نیاز وارداتی را کاهش داد.

دبیر انجمن برنج ایران به مقوله خودکفایی برنج و ذهنیت مسوولان ارشد در این مقوله اشاره کرد و گفت: افزایش تولید را باید در دستور کار قرار بدهیم چراکه رسیدن به خودکفایی نیاز به عزم جدی همگانی کشاورزان و دولت دارد.

علیزاده شایق خاطر نشان کرد : برنج مرغوب و درجه یک ایران قابلیت صادرات دارد اما آنچه را که امروز به عنوان برنج صادر می شود ،موجب بدنامی خواهد شد.

وی به برگزاری همایش ملی برنج ایران در دوم اسفند ماه سال جاری در محل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری اشاره کرد و گفت: مکانیزاسیون ، مدیریت مزرعه ، تولید محصول سالم و کاهش ضایعات در روند تولید و عرضه برنج از محورهای اصلی این همایش است.

مازندران سالانه با تولید ۹۵۰ هزار تن برنج سفید، ۴۴ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.ک/۲

۲۵۸۵/۴۰۲ ** ۱۵۷۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۳۲۷۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.