سنگ اندازی واشنگتن در عضویت فلسطینی ها در سازمان ملل

آمریکا با مخالفت با تلاش جدید فلسطینی ها برای عضویت در سازمان ملل مدعی شد تلاش تازه فلسطینی ها برای تقویت جایگاه خود در این سازمان، به راه حل تشکیل دو کشور مستقل منتهی نخواهد شد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاری شین هوا، ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا به خبرنگاران گفت: ما همچنان به رهبری تشکیلات خودگردان فلسطینی در تمامی سطوح به صراحت اعلام می کنیم که همواره با هرگونه تلاشی برای پیشبرد آرمان شان از کانال سازمان ملل تا قبل از آن که با اسرائیل به یک راه حل کامل و جامع دست یافته باشند، مخالفیم.
 
وی در نشست خبری معمول خود گفت: این فرآیند درستی نیست و چنین فرآیندی به صلح ختم نمی شود ، این فرآیند به تشکیل دو کشور مستقل که با امنیت و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند، ختم نخواهد شد.

نولاند همچنین با رد این ادعا که روند صلح خاورمیانه کاملا شکست خورده است اعلام کرد واشنگتن به تلاش های خود برای بازگرداندن دو طرف پشت میز مذاکره ادامه خواهد داد.  

گزارش های مطبوعاتی حاکیست محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در نظر دارد دومین تلاش خود برای ارتقای جایگاه فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل از سطح کنونی ناظر به یک ناظر غیر عضو آغاز کند.

با این ارتقای جایگاه، فلسطینی ها قادر خواهند بود در مجمع عمومی سازمان ملل صاحب رأی بشوند و به دنبال عضویت کامل در سازمان های وابسته به سازمان ملل و همچنین دیوان کیفری بین المللی ، باشند.

به علاوه این ارتقای جایگاه ، اهرم فلسطینی ها را در مذاکرات آینده شان با اسرائیل تقویت خواهد کرد.

تلاش سال گذشته فلسطینی ها از طریق شورای امنیت سازمان ملل برای به عضویت کامل درآمدن در سازمان ملل، به علت مخالفت شدید امریکا و اسرائیل ، بی نتیجه ماند.

حنان عشراوی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین، – ساف – دوشنبه از نمایندگان بیش از بیست کشور خواست از تلاش تازه فلسطینی ها حمایت کنند و از آنان خواست در صورت تعلیق احتمالی کمک های امریکا ، به تشکیلات خودگردان با یک شبکه امنیت مالی ، کمک کنند.

دیوید هیل فرستاده ویژه امریکا به خاورمیانه روز یکشنبه با محمود عباس ، سلام فیاض نخست وزیر فلسطین، ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل و همچنین اسحاق مولخو مذاکره کننده اسرائیلی ها و همچنین ناصر جوده وزیر امور خارجه اردن ملاقات کرد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.