سنگ ‌اندازی برای اکران بوسیدن روی ماه

با گرفتن سرگروهی از سینما آزادی صورت می‌گیرد

سینما و تلویزیون > سینمای‌ایران– گروه ادب و هنر:
شورای صنفی اکران سرانجام سرگروهی را از پردیس آزادی گرفت تا مهم‌ترین سینمای پایتخت تغییر وضعیت بدهد.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد گرفتن سرگروهی از سینما آزادی با چراغ سبز مدیریت دولتی سینما روبه‌رو شد. علیرضا سجادپور در رابطه با تصمیم شورای صنفی گفت: این اقدام مغایرتی با قانون ندارد. تصمیم شورای صنفی برخلاف آیین‌نامه و قانون نیست. اگر ایراد قانونی به این تصمیم وارد بود ناظر ما به ماجرا ورود می‌کرد ولی چون کار قانونی انجام شده نیازی به دخالت دولت نیست.

به‌گفته سخنگوی شورای صنفی اکران، دلیل گرفتن سرگروهی از سینما آزادی تخلف این سینما در اکران بوده است و ظاهرا یکی از مصادیق این تخلف، اکران فیلم دفاع مقدسی «شورشیرین» در سینما آزادی بدون حواله اکران بوده و در کنارش باید به سرباززدن از اکران فیلم‌های «همه‌چی آرومه» و «پس‌کوچه‌های شمرون» اشاره کرد.مدیریت سینما آزادی مشکلی با پس‌گرفته شدن سرگروهی از این پردیس ندارد و حتی از این موضوع استقبال هم کرده است. مشکل اینجاست که سینما آزادی به‌عنوان سرگروه با فیلم‌هایی قرارداد بسته بود که حالا شیوه اکران این فیلم‌ها سرنوشت نامعلومی پیدا کرده و جالب اینکه یکی از این فیلم‌ها بوسیدن روی ماه است؛ فیلمی که رئیس شورای صنفی در اسفند سال گذشته هم تلاشش را کرد تا در فهرست اکران نوروزی قرار نگیرد و از مدت‌ها قبل قرارداد اکرانش در سینما آزادی برای مهرماه به ثبت رسیده است.

شورای صنفی با لغو سر گروهی سینما آزادی قراردادهای به ثبت رسیده با این سینما را نیز دیگر به رسمیت نمی شناسد تا مشخص شود مسئله، برخورد با فیلم بوسیدن روی ماه است؛ نکته‌ای که مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر نیز به آن اشاره دارد. محمدهادی منبتی در این‌باره معتقد است: «برخی صاحب‌نظران می‌گویند گرفتن سرگروهی از سینما آزادی به‌خاطر رقابت‌هایی که ربطی به سینما ندارد اتخاذ شده تا فیلم ارزشی، خوش‌ساخت و تأثیرگذار بوسیدن روی ماه امکان اکرانش را در پنج مهرماه از دست بدهد و سناریویی که برای این فیلم در تعطیلات نوروز رخ داد دوباره تکرار شود. هیچ رازی در کار نیست، این فیلم با سینما آزادی به‌عنوان سرگروه قرارداد دارد و با منتفی شدن این سرگروهی از ما می‌خواهند با سرگروه‌های دیگر قرارداد ببندیم، درحالی‌که خود بهتر می‌دانند که این سرگروه‌ها با فیلم‌های دیگری قرارداد دارند و با اکران این فیلم در ماه‌های رکود سینما می‌خواهند پیشاپیش شکست آن‌را تضمین کنند.»

وی افزود: «مؤسسه تصویر شهر که مالکیت این فیلم ارزشی را برعهده دارد حتما با تدابیری نخواهد گذاشت این جفا در حق فیلمی که پیشکش به خانواده شهداست اتفاق بیفتد.» منبتی تصریح کرد: جناب شمقدری گفته‌اند وظیفه سازمان سینمایی ریل‌گذاری برای آینده سینماست. اگر در این آینده، فیلم‌هایی چون طلا و مس یا بوسیدن روی ماه که از ارزش‌ها سخن می‌گویند، دفاع مقدس را جدی می‌گیرند و اخلاق را در حوزه سینما معنی کرده و به تصویر می‌کشند جایی در این ریل‌گذاری نداشته باشند، قرار است کدام فیلم‌ها زودتر به مقصد برسند؟!»

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد با گرفتن سرگروهی از سینما آزادی، یک سنگ تازه پیش‌پای اکران بوسیدن روی ماه قرار داده شده تا روال سینمای ایران همچنان براساس لجاجت‌ها و حب و بغض‌های شخصی طی شود. سکوت رئیس سازمان سینمایی کشور درخصوص ایجاد مشکل برای اکران فیلم ارزشی بوسیدن روی ماه را اگر کنار اصرار او برای تولید فیلم جنجالی «لاله» به کارگردانی اسی نیک‌نژاد قرار دهیم، مفهوم ریل‌گذاری تازه سینما روشن‌تر می‌شود.

کوتاه‌ آمدن شورای صنفی از مصوبه‌اش

درحالی‌که شورای صنفی نمایش اکران همزمان دو فیلم توسط یک دفتر پخش را غیرقانونی اعلام کرده بود اما شرایط به شکلی رقم خورده است که اکنون یکی از دفاتر پخش، نمایش هر سه فیلم نوبت اکران عید فطر را بر عهده دارد. اوایل سال‌جاری شورای صنفی نمایش به‌دلیل آنکه دفاتر پخش که تاکنون کمتر فعالیت می‌کردند، بتوانند فیلم‌هایی را برای اکران در اختیار بگیرند، قوانینی را وضع کرد. براساس این قوانین، هر پخش‌کننده در طول یک سال تنها می‌توانست هشت فیلم را اکران کند و همچنین یک دفتر پخش نمی‌توانست همزمان دو فیلم روی پرده داشته باشد (که البته تبصره‌هایی هم داشت). همان زمان این قانون با انتقاد برخی از دفاتر پخش فعال‌تر روبه‌رو شد، اما با استناد به این موضوع که این قانون باعث می‌شود سایر دفاتر پخش هم فعال شوند، اجرایی شد، اما در روزهای گذشته، اتفاق جالبی در پخش فیلم‌های نوبت اکران عید فطر رخ داده است؛ مؤسسه فیلمیران که پیش از این و در سال‌های گذشته پخش بسیاری از فیلم‌های پرفروش و اسم و رسم‌دار سینمای ایران را بر عهده داشت، این بار نه دو فیلم به‌صورت همزمان بلکه می‌خواهد سه فیلم را توأمان اکران کند! این مؤسسه در اکران نوبت عید فطر «کلاه قرمزی و بچه‌ننه»، «ضد‌گلوله» و «بی‌خداحافظی» را برای پخش در اختیار دارد. رئیس شورای صنفی نمایش درباره این موضوع به ایسنا توضیح داد: تهیه‌کنندگان و دفاتر پخش دیگر برای اکران نوبت عید فطر اعلام آمادگی نکرده بودند؛ چرا که از وضعیت نمایش فیلم‌شان در سینماهای حوزه هنری بیمناک بودند. در این میان، مؤسسه فیلمیران از سایر دفاتر پخش آمادگی بیشتری داشت.

هاشمی افزود: به همین دلیل در جلسه شورای صنفی نمایش، مصوبه‌ای به تأیید اعضا رسید که براساس آن همزمانی پخش فیلم‌های اکران نوبت عید فطر توسط این دفتر اشکالی ندارد. رئیس شورای صنفی نمایش در پاسخ به این پرسش که «با توجه به این مصوبه، آیا از این به بعد پخش همزمان دو یا چند فیلم توسط یک دفتر پخش منعی ندارد؟»، گفت: معلوم نیست، بستگی به شرایط آتی دارد. در چند‌ماه گذشته سینمای کشور با ریزش شدید مخاطب و کاهش چشمگیر فروش روبه‌رو شده است. همچنین گفته می‌شود، در این شرایط تهیه‌کنندگان و دفاتر پخش برای اکران فیلم‌شان خیلی علاقه‌ای نشان نمی دهند. گویا شورای صنفی نمایش برای پایان دادن به وضعیت بسیار نگران‌کننده استقبال مخاطبان از سینماها ترجیح داده است از قانونی که خودش وضع کرده بود، فعلا کوتاه بیاید.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.