سهامداران امسال در فصل مجامع پولدارتر می شوند

خبرگزاری آریا- نیمی از ارزش بورس تهران در اختیار شرکت هایی است که به نوعی به قیمت جهانی مواد و محصولات خام وابسته هستند و این روزها مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته اند.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب بالا گفت: شرکت های بورسی درحال برگزاری مجامع سالانه خود هستند و سرمایه گذاران بیشتر صورت های مالی صنایعی مانند معدنی ها، پتروشیمی ها و فلزی را بررسی می کنند.
وی با اشاره به اینکه صنایع یاد شده طی سال گذشته با توجه به دو عامل، با رشد درآمد و سودآوری مواجه شدند، گفت: افزایش قیمت مواد تولیدی این شرکت ها و  افزایش نرخ ارز دو عامل اثرگذار بود. به طوری که این گروه از شرکت ها توانستند با امکانی که بانک مرکزی برای آنها فراهم کرد و فرصتی که در بازار ارز برایشان فراهم شد، بخش عمده ارز حاصل از فروش محصولاتشان را بر اساس نرخ آزاد به ریال تبدیل کنند که این عامل موجب شد، سودآوریشان در سال گذشته رشد قابل توجهی داشته باشد.
کدیور با بیان اینکه بیشتر این شرکت ها هم اکنون در حال برگزاری مجامع خود هستند، تصریح کرد: این سودها میان سهام داران تقسیم می شود.
وی تاکید کرد: درصد تقسیم سود در بورس ایران از سایر کشورها بیشتر است که این موضوع به ساختار اقتصادی و نرخ تورم موجود در کشور برمی گردد. طی سال جاری هم اکثر شرکت ها، بخش قابل توجهی از سودهای سال گذشته خود را میان سهام داران تقسیم می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا امکان افزایش پیش بینی سود سال ۹۱ شرکت ها وجود دارد، گفت: این تحلیل به چندعامل بستگی دارد. در مرحله نخست، رشد و سودآوری به این موضوع بستگی دارد که شرکت های بورسی قیمت های جهانی محصولاتشان چگونه تغییر می کند. البته باید به این موضوع توجه داشت که با توجه به معاملات بین المللی این امکان وجود دارد که قیمت گذاری محصولات در داخل کشور، متفاوت از قیمت گذاری های بین المللی باشد.
وی اظهار داشت: تغییرات نرخ ارز، عامل بعدی تاثیرگذار بر سودآوری شرکت ها است و هنوز مشخص نیست که شرکت ها در آینده با چه نرخی، ارز حاصل از فروش محصولات خود را به ریال تبدیل می کنند.
کدیور تاکید کرد: در هر حال با فرض ثبات شرایط فعلی، می توان نسبت به رشد سودآوری شرکت ها امیدوار بود.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.