سهمیه‌های بنزین تغییر می کند؟

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

 سهمیه‌های بنزین تغییر می کند؟

سهمیه‌های بنزین تغییر می کند؟

ممتازنیوز: بنزین و قیمت بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به یکی از دغدغه‌های فکری مردم تبدیل شده است .هر چند تاکنون هیچ برنامه‌ای برای تغییر در سهمیه سوخت خودروهای شخصی نهایی نشده است اما سناریوهای مطرح از احتمال اعمال تغییرات در آغاز هفتمین ماه سال حکایت دارد.

به گزارش ممتازنیوز، پارسینه در ادامه نوشت: سهمیه‌بندی بنزین که به تیرماه سال ۸۶ باز می‌گردد ابتدا با تعیین سهمیه ماهیانه ۱۲۰ لیتری خودروهای شخصی کلید خورد و در ادامه با تعدیل‌های چندباره به میزان فعلی رسید.
در سال ۸۶ با آغاز سهمیه بندی در پی صدور کارت‌های هوشمند سوخت، کنترل مصرف بی‌رویه بنزین در کشور آغاز شد و در ادامه با اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۹ تأثیری ۱۵ درصدی در کاهش مصرف بی‌رویه بنزین در ایران رقم زد.
در این سال‌ها همواره یارانه‌های بسیاری از سوی دولت در بخش مصرف سوخت کشور هزینه شده که این سهم پررنگ سوخت در سبد یارانه‌های دولتی، توجه مدیران را به اعمال تغییرات در سهمیه‌بندی سوخت و افزایش پلکانی نرخ مصرفی آن جلب کرده است.
حرف و حدیث‌های بنزینی اما از اواخر آبان ماه دو سال گذشته با سخنان محمدرضا فرزین دبیر کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت اوج گرفت. وی در آن زمان از تک نرخی شدن عرضه بنزین همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.
پیش از این هم عبدالله جلالی قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور هم از سیاست کلان دولت دهم برای آزادسازی قیمت بنزین و عرضه تک نرخی این فرآورده پرطرفدار نفتی در بلند مدت خبر داده بود.
بعد از آن بود که گمانه‌زنی‌ها در خصوص نرخ جدید بنزین آغاز شد و بسیاری از کار‌شناسان اقتصادی در گمانه‌زنی‌های خود اعلام کردند. در صورت تک نرخی شدن قیمت بنزین، بهای این فرآورده استراتژیک به منظور نزدیک شدن به قیمت در کشورهای همسایه و مقابله با هرگونه انحراف و قاچاق تا مرز هزار تومان در هر لیتر افزایش می‌یابد.
علی لاریجانی، رئیس مجلس هشتم نیز در آن روزها از قصد دولت برای ۲۰۰۰ تومانی کردن بنزین سخن گفت تا نگرانی‌ها در این خصوص افزایش یابد.
بعد از آن نیز، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور در یکصدمین سفر استانی هیئت دولت در استان خراسان رضوی با وجود تکذیب افزایش قیمت بنزین به لیتری ۲۰۰۰ هزار تومانی که توسط رئیس مجلس عنوان شده بود، به طور تلویحی بنزین ۱۰۰۰ تومانی را تایید کرد تا شایعه ۱۰۰۰ تومانی شدن بنزین رنگ و بوی واقعی‌تری به خود بگیرد.
هر چند تک‌نرخی شدن بنزین در دولت دهم محقق نشد اما دوباره زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین در رسانه‌ها پیچیده است.
بر اساس گزارش‌های رسیده، تاکنون سناریوهای متعددی در خصوص افزایش یکباره و یا پلکانی قیمت بنزین و همچنین اعمال تغییرات در میزان سهمیه ماهیانه بنزین خودروها و موتورسیکلت‌ها در جلسات ارگان‌ها و نهادهای مربوطه مطرح شده و مورد بحث و تبادل نظر مسئولان قرار گرفته است اما تاکنون هیچ سناریویی برای اعمال تغییرات در سهمیه ماهیانه بنزین کارت‌های سوخت نهایی نشده است.
از اینرو با توجه به اینکه کمتر از ۱۲ روز تا شارژ سهمیه بنزین شهریور ماه خودروها و موتورسیکلت‌ها در کارت‌های سوخت باقی مانده و همچنین با توجه به نهایی نشدن تغییرات در سهمیه‌بندی بنزین و آغاز تغییرات در رأس وزارتخانه‌های اقتصادی کشور با شروع به کار دولت یازدهم، سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند در شهریور ماه بدون تغییر اعمال خواهد شد اما احتمال نهایی شدن یکی از سناریوهای تغییر در میزان سهمیه بنزین در نخستین ماه فعالیت مدیران نفتی دولت یازدهم و اعمال تغییرات از ابتدای مهرماه زیاد است.
به این ترتیب، شاید یکی از سناریوهای بنزین تک نرخی و بنزین آزاد به عملی شدن نزدیک شود هر چند که باید منتظر استقرار اقتصادی های دولت جدید و تصمیمات آنها بود.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.