سهم ایران از صادرات گاز جهان چقدر است؟

آذرجزایری: براساس بررسی های صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام،ایران دارای دومین ذخایر گاز جهان است و با تولید ۱۳۸٫۵میلیارد متر مکعب گاز در سال ۲۰۱۰ حدود ۴٫۳ درصد از تولید جهانی گاز را تشکیل می دهد. مصرف بالای گاز در درون کشور حدود ۱۳۶٫۹میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۱۰ باعث شده است که ایران جایگاه ۲۴ در صادرات جهان را از آن خویش کند که در مقایسه با سال ۲۰۰۸ ، نه پله سقوط کرده است.

این صادرات تنها از طریق خط لوله و به میزان ۸٫۴۲  میلیارد متر مکعب است. به طوری که سهم ایران از کل صادرات گاز جهان تنها ۰٫۹ درصد است. ایران با داشتن برنامه‌ریزی تولید، برنامه‌ریزی شبکه انتقال و توزیع و برنامه‌ریزی صادرات، متأسفانه به دلیل رشد مصرف بی‌رویه، همه مسائل تحت‌تأثیر قرار گرفته و صادرات از برنامه حذف شده است و همه تولید گاز با تمام ظرفیت به مصرف داخلی اختصاص یافته است. در حالیکه این مصارف منجر به تولید ملی نمی‌شود و ناشی از رفتار مسرفانه و غیرمعقول نظام مصرفی بوده است.
با توجه به برنامه‌ریزی آینده صنعت گاز در کشور رقیب اصلی ایران یعنی روسیه و قطر بررسی برنامه و افق این صنعت در ایران مهم می کند.

براساس این گزارش، در برنامه پنجم توسعه نوعی برنامه صادرات گاز طبیعی از طریق خط لوله تدوین شده است که بنابر آن در انتهای این برنامه روزانه ۲۰۲٫۱ میلیون متر مکعب صادرات گاز طبیعی در روز خواهیم داشت.

در عین حال مسیرهایی برای صادرات گاز طبیعی ایران از طریق خط لوله مدنظر قرار گرفته است که به تفصیل در اینجا بررسی می‌شوند.
مسیر اروپایی
این مسیر طی طرح صادرات گاز طبیعی در ایران به اروپا از طریق خط لوله GAT9 تعریف شده است.
مسیر آسیایی

این مسیر طی طرح صادرات گاز طبیعی ایران به پاکستان، چین هند از طریق خط لوله IGAT7 و IPIC تعریف شده است.

/۲۲۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.